Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-10-22, 01:16   #1
ABC123
Erfaren Medlem

Reg.datum: Oct 2002
Question mjölk och insulin utsöndring

Jag har läst på olika forum att mjölk är skit för att det ökar insulin utsöndringen väldigt mycket. Är det någon som har en länk där man läsa mer om detta? Sen har jag även en fundering vad gäller detta.
Vad skulle det vara för nackdel med att mjölk ökar insulin utsöndringen väldigt mycket(om det nu ens gör det)?
Mjölken har ju fortfarande lågt GI, vilket måste innebära att Om nu mjölk ökar insulin utsöndringen så måste den göra detta under en lång tid, vilket därmed innebär att du kommer ha en jämn och fin insulinutsöndring. För nackdelen med att något ökar insulin utsöndringen väldigt mycket brukar väl vara den sedan väldigt snabbt sjunker? Vilket som sagt inte borde vara fallet med mjölk?
ABC123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-10-22, 02:39   #2
Petrus
Registered User

Reg.datum: Jul 2001
Nej inte riktigt så...

Mjölk har lågt GI = en blodsockerkurva som varar länge och är ganska låg.
Mjölk har högt II = en insulin-nivå i blodet som motsvarar konsumtion av t ex matodextrin (högt GI)

Nackdelar med höga insulin-nivåer är att fettförbränningen avstannar. Mölk är utmärkt att dricka t ex efter träningen då höga insulinnivåer är att rekomendera tillsammans med protein och kolhydrater.

Insulinet är ett transporthormon i kroppen som transporterar näring in och ut ur cellerna genom att öppna "dörrarna" till cellerna.

Mjölk är absolut inte skit! Det är ett utmärkt livsmedel för att öka nivåerna av kroppens kraftfullaste och mest anabola hormon. Men man måste hantera det med den respekt det förtjänar.
Genom att öka sin insulinkänslighet behöver inte "celldörrarna" lika mycket insulin för att öppnas, vílket medför låga och jämna isulinnivåer i blodet. = Mer näring lagras i musklerna och mer fett transporteras från fettcellerna!

Tror du kan hitta lite mer info om du gör en sökning. Jag vet att jag har skrivit om det innan mer utförligt, men kommer inte ihåg i vilken tråd.

Vänligen,,,
Petrus
Petrus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-10-22, 11:14   #3
ABC123
Erfaren Medlem

Vad är det i mjölken som ökar insulin utsöndringen så? För det kan ju inte vara kolhydraterna, eftersom de har lågt GI? För i så fall skulle de bli som jag skrev ovan, att du skulle få en hög insulin utsöndring under en lång och stabil stund. Vilket borde vara väldigt trevligt för folk som inte behöver förbränna och som äter en relativt fettsnål kost. Då insulin är väldigt anabolt.

Ingen annan som har en länk med info om detta? Då jag personligen har svårt o ta detta på allvar, det känns mer som om det är något någon person skrivit på något forum, och som sedan spridits vidare. Har sett en del sådana saker på forum innan, folk läser något på ett forum som de tror på, och sen hävdar de bestämt att det är så på andra forum, och ännu några personer tror på det, och så sprids det vidare på så sätt.
Gammal 2002-10-22, 11:54   #4
Droog
Registered User

Droogs avatar

Reg.datum: Feb 2002
Det som ger mjölk ett högt II är protein och fett som också påverkar insulinutsöndringen då de når blodet. Sök efter insulin index på nätet så ser du vilka livsmedel som lämpar sig att äta om man vill hålla nere insulinnivåerna. Tyvärr är II-tabellerna inte lika fullständiga som GI-tabellerna.

GI är felaktigt att använda sig av när det gäller många livsmedel och främst mejeriprodukter.
Droog är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-10-22, 12:09   #5
ABC123
Erfaren Medlem

Proteinet i mjölk är vassle och kasein? Så i så fall skulle proteinpulver också höja insulin utsöndringen väldigt mycket?
Och eftersom det är 1g fett på en liter minimjölk så kan det inte göra någon märkbar skillnad.
Gammal 2002-10-22, 12:22   #6
Petrus
Registered User

Kommer troligtvis få en varning för denna länken, men för att redan ut begreppet ytterligare tycker jag att den är nödvändig...

INSULIN och INSULININDEX

Att det är ett rykte behöver du inte ens fundera på, då jag har sett samma information om mjölk på flera sidor. Ett tips kan vara att kolla in diabetes-sidor på nätet. Pga dator-krash så har jag tyvärr inte kvar mina länkar som jag hade om ämnet...

Vänligen,,,
Petrus
Gammal 2002-10-22, 12:25   #7
Grahn
Registered User

Grahns avatar

Reg.datum: Jul 2002
http://venus.nildram.co.uk/veganmc/insulin.htm
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-10-22, 12:56   #8
ABC123
Erfaren Medlem

Hittar fortfarande inget på de sidorna som visar på att mjölk ska ha en hög insulin utsöndring?

Tinner
Du skriver "Mjölk t ex har ett GI på ca 35 (alltså väldigt lågt) men kroppen producerar lika mycket insulin till mjölken som till ett livsmedel med GI på 150."
Var har du fått den informationen ifrån?
Gammal 2002-10-22, 18:11   #9
ekim
Mycket Flitig Medlem

ekims avatar

Reg.datum: Jan 2002
Om du är uppriktigt nyfiken på mjölk och insulin index så är det bara att anstränga sig lite och läsa på.

börjar bli trött på gi folk som tittar snett på en för att man äter lite vitt bröd samdtidigt som dom proppar i sig mängder av kolisar med lågt gi

klur fråga vilket får kroppen att dra på mest insulin: 50g rent socker eller 500g pasta samt vilket av alternativen höjer blod sockret mest ??
ekim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-10-22, 20:13   #10
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!

Fredszkys avatar

Reg.datum: Aug 2001
EDIT: hoppsan läste fel i frågan.. nej jag vet inte
Gammal 2002-10-22, 21:03   #11
ABC123
Erfaren Medlem

Ekim
"Om du är uppriktigt nyfiken på mjölk och insulin index så är det bara att anstränga sig lite och läsa på. "

Jo det är ju därför jag frågar efter någon sida där man kan läsa om just mjölk och II.

sen
"klur fråga vilket får kroppen att dra på mest insulin: 50g rent socker eller 500g pasta samt vilket av alternativen höjer blod sockret mest ??"

Höjer blodsockert mest är 50g socker, då du får en väldigt hög topp, medans 500g pasta ger en lägre kurva.
Gammal 2002-10-22, 21:29   #12
Petrus
Registered User

Hittade några gamla länkar från min stenåldersjournal...
Kommer inte ihåg exakt vad som står på dom sidorna men det har med II att göra i alla fall!

Vänligen,,,
Petrus
Gammal 2002-10-22, 22:02   #13
Petrus
Registered User

"An insulin index of foods: the insulin demand generated by 1000-kJ portions of common foods" (Am. J. Clin. Nutr., Nov 1997, Vol.66, Iss.5, p.1264-76)

Mjölken innehåller ett protein som är samma protein som finnes i pancreas (där insulinet utsöndras ifrån). Detsamma gäller yougurt, fil etc...

Tagit från ;
Gerstein H. Cow’s milk exposure and type I diabetes mellitus. Diabetes Care 1994;17:13–9.

Virtanen SM, Laara E, Hypponen E, et al. Cow’s milk consumption, HLA–DQB1 genotype, and type I diabetes. Diabetes 2000;49:912–7.

Hypponen E, Kenward MG, Virtanen SM, et al. Infant feeding, early weight gain, and risk of type I diabetes. Diabetes Care 1999;22:1961–5.

Verge CF, Howard NJ, Irwig L, et al. Environmental factors in childhood IDDM. A population-based, case-control study. Diabetes Care 1994;17:1381–9.

Vänligen,,,
Petrus
Gammal 2002-10-23, 19:58   #14
Droog
Registered User

Droogs avatar

Reg.datum: Feb 2002
Jepp, proteinpulver höjer med största säkerhet insulinnivåerna snabbt.
Droog är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-10-23, 20:03   #15
ABC123
Erfaren Medlem

Då är egentligen proteinpulver som protec rätt värdelöst när man ska deffa?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:25.