2006-03-16, 00:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2005
|
Skatt, solidaritet och valfrihet...
...är väl bara Skaparn som blir lockad att läsa en tråd med en sådan rubrik...
Nåväl, socialdemokraternas långa styre av detta land har fått till följd att praktisk solidaritet (dvs att konkret och direkt hjälpa sina medmänniskor) i stort sett har upphört existera i vårt samhälle. Detta på grund av att vi numera sköter detta via skattesedeln. (Naturligtvis har denna utveckling skett med de goda intentioner som sägs kanta vägen... ) Att hjälpa och bry sig om medmäniskor på en ideell basis finns väl idag knappast utanför idrottsrörelsen? (Ja, jag är medveten om att denna är en del av samhället och en förbaskat stor sådan) Tyvärr har detta synsätt, att man "köper sig fri" från praktiska solidariska handlingar genom den skatt vi/man betalar spridit sig även till partier på andra sidan av skalan, något som bland annat exemplifieras tydligt av debatten kring skolan och dess roll. Detta har i sin tur fått till följd att detta synsätt allt mer befästs i vår kultur och vardag. Tyvärr kan jag själv inte svära mig fri från detta fenomen, utan är minst lika indoktrinerad som övriga medborgare. Men, och nu kommer min fråga,
skulle du kunna tänka dig att utföra någon form av "praktisk solidaritet" (inom sjukvård, äldreomsorg, skola, you name it) om detta innebar att du behövde betala minder skatt? Om ja på denna fråga, hur stor skulle skattereduktionen behöva vara i förhållande till din insats?
|
2006-03-16, 01:00
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2004
|
Nä, jag gillar faktiskt utvecklingen som har skett i sverige.
|
2006-03-16, 01:16
|
|
Självgod idoit
Reg.datum: Sep 2004
|
Halva jag säger, bort med skatten, man ska vara fri att få göra som man vill.
Andra halvan säger: Fyfan va bra att man "måste"
|
|
|
2006-03-16, 01:26
|
|
Banned
Reg.datum: Feb 2005
|
Har inget emot att betala skatt för att de som verkligen inte har möjlighet att försörja sig själva pga handikapp ska kunna klara sig. Hade det vart det vi betalade för, och förvaltningen av detta inte såg ut som ett nordkoreanskt bageri där 10 man gör en mans jobb så hade det vart 'optimalt'
|
|
|
2006-03-16, 08:34
|
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
|
Jag tycker att Nordkorea är bra. Som avskräckande exempel.
Jag har sett mätningar på effektiviteten i offentlig sektor och det är ingen rolig läsning. En stor del av pengarna går till administration och chefslöner. Ett exempel i en av studierna var när ett stort sjukhus fick mer pengar för att minska vårdköerna - det ledde till att anställda i administrationen ökade, chefslönerna höjdes, men vårdköerna påverkades inte.
Jag vill att mina skattepengar ska gå till bra saker. De ska göra nytta.
|
|
|
2006-03-16, 08:59
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fagen
Men, och nu kommer min fråga, skulle du kunna tänka dig att utföra någon form av "praktisk solidaritet" (inom sjukvård, äldreomsorg, skola, you name it) om detta innebar att du behövde betala minder skatt? Om ja på denna fråga, hur stor skulle skattereduktionen behöva vara i förhållande till din insats?
|
Ja, faktiskt. I vilken utsträckning vet jag inte. Du måste ju räkna med en alternativkostnad för den tid du spenderar med att sänka din skatt. Varje timme du jobbar i ex. äldrevården och inte i din VD-fotälj innebär ju att du går miste om din ordinarie lön, och med en nyttomaximerande individ kommer nästan ingen välja det alternativ som ger mindre pengar.
Annars så är det en riktig iakttagelse. Ett lång gånget institutionaliserande av solidaritet och även sunt förnuft (läs tråden om mobilförbud) har gjort oss mindre kapabla att tänka själv. Jag är rädd att det kommer att behövas en riktigt obehaglig cold turkey för att vi ska ta oss ur det här, två - tre mandatperioder med riktiga moderater kanske.
|
|
|
2006-03-16, 11:44
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2004
|
Citat:
...är väl bara Skaparn som blir lockad att läsa en tråd med en sådan rubrik...
Nåväl, socialdemokraternas långa styre av detta land har fått till följd att praktisk solidaritet (dvs att konkret och direkt hjälpa sina medmänniskor) i stort sett har upphört existera i vårt samhälle...
|
Hur mäts detta och hur vet/ser man att det finns en stark koppling mellan det och skattetrycket?
För att svara på frågan skulle sänkta skatter nog inte göra mig mer praktiskt solidarisk.
|
|
|
2006-03-16, 14:33
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Rataxes
Hur mäts detta och hur vet/ser man att det finns en stark koppling mellan det och skattetrycket?
För att svara på frågan skulle sänkta skatter nog inte göra mig mer praktiskt solidarisk.
|
Tja, jag vet inte om eller hur man kan mäta det. Är nog mest en egen reflektion. Om vi tar det här med äldreomsorg t.ex. så beklagar vi (jag, du, alla) oss över hur dålig den är när vi ser "larmrapporter" i media. "Hur kan vi behandla våra gamla på detta sätt!" Men att man själv som sonson, dotter, nevö, eller vad man nu må vara, ens skulle tänka tanken på att själv ta hand om sin anhörig lyser med sin frånvaro. (Jag har jobbat inom hemtjänsten i min ungdom och sett hur mycket, eller snare lite, anhöriga ställer upp för de gamla... Dock blev jag inte ett dugg bättre själv när farmor blev äldre...) Samma sak med skolan och dess bristande resurser. Där har t.o.m borgarna (framförallt fp) slagit in på denna väg och ropar om strängare betygskrav och mer disciplin. Som om det vore skolans (samhällets) uppgiftat att lösa detta problem.
Det jag ovan försöker illustrera belyses även av inläggen tidigare i tråden av typ "jag betalar gärna skatt om den används rätt". Dvs. jag "köper mig fri" från de skyldigheter jag har som medmänniska/anhörig.
Sen bör jag nog förtydliga att frågan inte var om du skulle bli mer "praktisk solidarisk" om det blev en generell skattesänkning. Snarare om du kunde "dra av" socialt arbete i din deklaration, typ.
Tyvärr så är jag nästan benägen att hålla med Skaparn om att en stunds regimskifte kanske är den enda vägen att gå... *insert metallica låt*
Nu väntar jag på att Allan kommer in i tråden och bevisar mig fel på den senare punkten.
|
2006-03-16, 15:08
|
|
ett tuff text
Reg.datum: Feb 2005
|
De som har det bäst i vårt samhället är de som är mest mån om att sänka skatten (exklusive politiker), är det av solidariska eller egoistiska skäl tro?
Har ni sett "drömsamhället" som visas i svt?
|
2006-03-16, 15:15
|
|
Disco Inferno
Reg.datum: Mar 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Dumleman
De som har det bäst i vårt samhället är de som är mest mån om att sänka skatten (exklusive politiker), är det av solidariska eller egoistiska skäl tro?
Har ni sett "drömsamhället" som visas i svt?
|
Självklart vill de som tjänar mycket pengar betala mindre skatt för att kunna ge mer tilll välgörenhet. Hur kan man tro något annat?
|
|
|
2006-03-16, 15:39
|
|
Går i vanliga skor.....
Reg.datum: Jan 2002
|
Citat:
Tyvärr så är jag nästan benägen att hålla med Skaparn om att en stunds regimskifte kanske är den enda vägen att gå... *insert metallica låt*
Nu väntar jag på att Allan kommer in i tråden och bevisar mig fel på den senare punkten.
|
Pja, handlar det bara om mig och mina närmaste skulle jag tjäna ekonomiskt på om borgarna tog över. Det handlar mer om vilken sorts samhälle man vill ha. Jag ser inte för två öre ett friare och gladare samhälle med Reinfeldt vid makten. Jag tror säkert att han är uppriktig i många av sina åsikter, men bakom honom ser vi ju den gamla bunkerhögern sitta i orubbat bo. Framförallt i riksdagen.
Regimskifte? Enligt diverse högerpropagandister handlar det ju vara om att byta ut en socialdemokrat mot en annan. Det får ni väl tro vad ni vill om. Själv är jag rätt säker på att de som skulle drabbas hårdast av alliansens förslag inte direkt ser fram mot det.
Sen - eftersom jag är en olydig socialdemokrat - är jag mycket villig till självkritik och omprövningar. Idag behöver inte samhället vara så omhändertagande, beskyddande och hjälpande som för trettio år sen. Och det vore ju hemskt om det varit tvärtom - trettio års arbete ner i toaletten liksom...
Skulle det gå åt skogen för alliansen vid makten - och de har ju alltid haft en himla otur när de haft makten - tar det kanske tio femton år att reda upp smeten igen. Under tiden kan en samlad borgerlig press idka krypskytte så mycket de orkar, vilket de nu gjort sen 1998.
allan
|
|
|
2006-03-16, 15:46
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Allan
Pja, handlar det bara om mig och mina närmaste skulle jag tjäna ekonomiskt på om borgarna tog över. Det handlar mer om vilken sorts samhälle man vill ha. Jag ser inte för två öre ett friare och gladare samhälle med Reinfeldt vid makten. Jag tror säkert att han är uppriktig i många av sina åsikter, men bakom honom ser vi ju den gamla bunkerhögern sitta i orubbat bo. Framförallt i riksdagen.
Regimskifte? Enligt diverse högerpropagandister handlar det ju vara om att byta ut en socialdemokrat mot en annan. Det får ni väl tro vad ni vill om. Själv är jag rätt säker på att de som skulle drabbas hårdast av alliansens förslag inte direkt ser fram mot det.
Sen - eftersom jag är en olydig socialdemokrat - är jag mycket villig till självkritik och omprövningar. Idag behöver inte samhället vara så omhändertagande, beskyddande och hjälpande som för trettio år sen. Och det vore ju hemskt om det varit tvärtom - trettio års arbete ner i toaletten liksom...
Skulle det gå åt skogen för alliansen vid makten - och de har ju alltid haft en himla otur när de haft makten - tar det kanske tio femton år att reda upp smeten igen. Under tiden kan en samlad borgerlig press idka krypskytte så mycket de orkar, vilket de nu gjort sen 1998.
allan
|
Bah, det där var för lamt Allan, även om jag förstår att du inte ids rädda oss alla. Men tack för att du försökte, and i get what you´r saying.
Men, nu var det inte detta denna tråd skulle handla om, utan om vi kan tänka oss att hjälpa till på en frivillig basis i samhället om ni på så sätt fick lägre skatt.
|
2006-03-16, 16:07
|
|
Går i vanliga skor.....
Reg.datum: Jan 2002
|
Jag har inte sett att en lägre skatt skulle medföra större benägenhet att skänka pengar. I de länder där man skänker mest har de rika en lägre skatt, men deras givande står inte i proportion till den samlade förmögenheten. I länder som USA an man göra välgörenhetsavdrag vilket är omtyckt - men även där är ju problemet att de som skänker väljer de objekt som ligger dem närmast. Mycket pengar till gulliga djur, lite pengar till nerknarkade uteliggare i Pittsburg.
allan
|
|
|
2006-03-16, 16:10
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2005
|
Citat:
...men även där är ju problemet att de som skänker väljer de objekt som ligger dem närmast.
|
Problemet!?
|
|
|
2006-03-16, 16:11
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2003
|
Citat:
Skulle det gå åt skogen för alliansen vid makten - och de har ju alltid haft en himla otur när de haft makten
|
Vad menar du med detta?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:16.
|

|