Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-03-16, 21:06   #1
E.S
Registered User

E.Ss avatar

Reg.datum: Apr 2005
Frukt och nyttighet

Jag är inte överdrivet insatt i näringsläran så ni får ha överseende med om några av frågorna är lite dumma, eller om jag missuppfattat något. Frågar man inte så lär man sig inget.

Det är så att jag äter ganska mycket frukt (äpple och banan framför allt) framför allt på morgonen och kvällen. Så en stor del av mitt energiintag kommer från just frukt.

Som jag förstår det så består frukt i princip uteslutande av kolhyderater närmare bestämt socker. Nu finns det olika typer av socker (här sviker min kunskap). Det jag undrar över är hur frukt-sockret skiljer sig från t.ex. godis-socker (raffinerat socker med andra ord).

Raffinerat socker höjer blodsockret snabbt vilket är oönskat, eller hur? Man vill ha en 'sakta' långvarig höjning av blodsockret, eller?

Så det jag undrar över, hur påverkat mitt blodsocker/insulin om jag t.ex. äter ett äpple och två bananer? Gärna någon jämförelse mot om man t.ex. skulle äta fullkornspasta och kött. Jag brukar även äta 10-20g honung på morgonen, samma fråga här, gällan blodsocker/insulin.

Jag vet att frukt innehåller antioxidanter, och att äter jag enbart frukt så får jag ett stort proteinunderskott men det är inte det frågan gäller.
Sammanfattningsvis undrar jag väl om 'fruktenergi' är lika god energi som något annat, eller om jag bör ersätta lite av 'fruktintaget' med t.ex. långsammare kolhyderater...
E.S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-16, 21:34   #3
E.S
Registered User

E.Ss avatar

Tack!
Då ska vi se om jag förstått det hela.
'Frukt-sockret' jag letade efter var 'fruktos', vilket tas upp av levern och det tar därför lång tid att nå blodet, d.v.s. lågt GI. Vilket besvarar de flesta av mina frågor, så långt är jag med. Däremot så 'verkar' vissa av dina poster lite motstridiga, men det är nog kanske jag som inte förstår sammanhanget. Du skriver t.ex.:
"Att undvika frukt är både onödigt och löjligt och dumt, eftersom man går miste om en så fin näringskälla."
Men i en annan post så skriver du:
"Fruktos är bland dom sämsta kolhydratkällorna du kan hitta, mättar levern - inte musklerna, och leder till insulinresistens och det metabola syndromet."

Så om jag har förstått det rätt är frukt bra när det gäller ENERGI-källa (och vitaminer, mineraler, antioxidanter, mm). Men är man ute efter kolhyderater för musklerna så är frukt ett dåligt val?

Kanske borde berättat att jag med min kost har som mål att gå upp i vikt, inte enbart muskler då utan 'overall', fett/vatten/vävnad och vad mer det finns. Propotionellt så klart =)

Så låt säga att jag får i mig tillräckligt med protein och kolhyderater så är frukt ett utmärkt sätt för att få i mig extra energi och gynna viktökning (läs INTE muskelökning)?

Problemet är att jag har väldigt svårt att få i mig tillräcklig med energi, jag blir mätt -väldigt- fort. Frukt är bra eftersom det går snabbt att äta och man kan äta det mellan måltider och ta med sig överallt.
Gammal 2006-03-16, 21:48   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Kolhydraterna i frukt utgörs inte enbart av fruktos utan en kombination av glukso, sackaros, fruktos och en viss del stärkelse, olika beroende på sort och mognad.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-16, 22:07   #5
Ikon
Registered User

Reg.datum: Feb 2006
Dessutom innehåller frukt inte särskilt många kolhydrater per gram frukt (torkade frukter undantaget då), så du får käka rejält många äpplen för att du ska få i dig "för mycket" fruktos.
Ikon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-16, 22:07   #6
E.S
Registered User

E.Ss avatar

Hmm..okej, det gjorde ju inte saken direkt mer begrippligt. Ungefär vilken fördelning pratar vi om, varierar det väldigt mycket beroende på frukt? Pratar vi om 80% fruktos eller 20% fruktos, generellt?

Om du har lust att ge ett tips till min specifika sitation, just nu får jag ca: 1/3 av mitt energiintag från frukt. (Jag förbrukar runt ~2000 kcal (väger lite) och försöker få i mig +2500 kcal.) Borde jag minska intaget frukt och ersätta med annan energikälla eller kan jag behålla 1/3s-förhållandet? Jag tränar halvseriöst, självklart så vill jag öka i muskelmassa -också- men det är inte "power träning".
Gammal 2006-03-16, 22:42   #7
Krille 87
Registered User

Krille 87s avatar

Reg.datum: Feb 2005
Citat:
Ursprungligen postat av E.S
Hmm..okej, det gjorde ju inte saken direkt mer begrippligt. Ungefär vilken fördelning pratar vi om, varierar det väldigt mycket beroende på frukt? Pratar vi om 80% fruktos eller 20% fruktos, generellt?

Om du har lust att ge ett tips till min specifika sitation, just nu får jag ca: 1/3 av mitt energiintag från frukt. (Jag förbrukar runt ~2000 kcal (väger lite) och försöker få i mig +2500 kcal.) Borde jag minska intaget frukt och ersätta med annan energikälla eller kan jag behålla 1/3s-förhållandet? Jag tränar halvseriöst, självklart så vill jag öka i muskelmassa -också- men det är inte "power träning".
Det är i regel 8-12 % kolhydrater i frukt..
Gammal 2006-03-16, 22:55   #8
JLL
Registered User

JLLs avatar

Reg.datum: May 2004
Citat:
Ursprungligen postat av E.S
Problemet är att jag har väldigt svårt att få i mig tillräcklig med energi, jag blir mätt -väldigt- fort. Frukt är bra eftersom det går snabbt att äta och man kan äta det mellan måltider och ta med sig överallt.
Käka lite mer nötter i stället för frukt (många frukter mättar bra). Nötter går att äta mellan måltider och ta med sig överallt och gör dig fetare än frukt.
JLL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-16, 23:03   #9
E.S
Registered User

E.Ss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Krille 87
Det är i regel 8-12 % kolhydrater i frukt..
Jag menade hur mycket fruktos i energiprocent.

Citat:
Käka lite mer nötter i stället för frukt (många frukter mättar bra). Nötter går att äta mellan måltider och ta med sig överallt och gör dig fetare än frukt.
Jag äter redan en hel del nötter, ofta kombinerar jag frukt och nötter. Frukt är ju lite lättare att få i sig, även om man måste äta mång g/kcal. Två stora (2x180g banan-kött = 350 kcal) bananer kan man ju klämma i sig oavsett om man precis ätit middag innan.
Gammal 2006-03-17, 20:51   #10
LisaB
Registered User

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Ikon
Dessutom innehåller frukt inte särskilt många kolhydrater per gram frukt (torkade frukter undantaget då), så du får käka rejält många äpplen för att du ska få i dig "för mycket" fruktos.
Jag förstår att det inte finns någon speciell gräns, men jag har läst flera (bla Grub) skriva att levern kan lagra ca 100g fruktos. Men gäller detta varje dag? alltså, kan jag räkna på ett intag på 100g fruktos/utan att det lagras som kroppsfett eftersom levern tar hand om det?
Jag brukar ha som regel 2, max 3 frukter/dag. Behöver jag vara rädd för fruktosen i frukten?
LisaB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-17, 20:54   #11
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av LisaB
Jag brukar ha som regel 2, max 3 frukter/dag. Behöver jag vara rädd för fruktosen i frukten?
Nej!

Rör du på dig, tränar, och/eller lever ett normalaktivt förbrukar du leverglykogen också. En sådan mängd frukt kommer inte att innebära någon som helst risk för "full lever". (Om du inte äter snask, läsk och annat sockersötat i överflöd, förstås).

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2006-03-17, 21:01   #12
LisaB
Registered User

Reg.datum: Oct 2005
tack, det var det jag ville höra
LisaB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-17, 21:37   #13
rbn
Registered User

rbns avatar

Reg.datum: Aug 2005
Skulle jag kunna få en källa till att fruktos går direkt till levern, och källa på dess "negativa" egenskaper? Jag och en person diskuterar detta, och hon tror att jag har fel när jag säger att det går direkt till levern och tror inte på alla de negativa saker om fruktos som jag räknar upp.
rbn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-17, 21:41   #14
RajtanTajtan
Banned

RajtanTajtans avatar

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Ursprungligen postat av rbn
Skulle jag kunna få en källa till att fruktos går direkt till levern, och källa på dess "negativa" egenskaper? Jag och en person diskuterar detta, och hon tror att jag har fel när jag säger att det går direkt till levern och tror inte på alla de negativa saker om fruktos som jag räknar upp.
Oj vad snopen hon kommer bli när du överbevisar henne. Strax efter att Grub dykt upp här med några väl valda
RajtanTajtan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-17, 21:44   #15
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av rbn
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/u...t/10/4/294.pdf

http://www.pubmedcentral.gov/article...medid=15723702

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/76/5/911

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/79/4/537

http://jcem.endojournals.org/cgi/content/full/89/6/2963

Angående PM-rådgivning!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:24.