Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-10-17, 23:12   #1
Cerberus
Adam e söt.

Cerberuss avatar

Reg.datum: Mar 2004
Fruktansvärda gaser av mycket protein??

Jag sitter här och blir hög på mina avgaser nästan, luktar så jävla illa. Grub, vad för påverkan har protein på gasproduktionen? Jag tror nog min kropp skippar muskelbyggandet och tillverkar enbart gas av proteinet

Någon som har upplevt samma problem?
Cerberus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-18, 06:21   #2
heljis
Registered User

heljiss avatar

Reg.datum: Oct 2004
Du har inte börjat äta mer fibrer nyligen då?

Aldrig Vila!
heljis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-18, 07:05   #3
Mr. Moose
Registered User

Reg.datum: Sep 2005
Morgon prutten,
sur och rutten.
Aftonfisen,
frisk som brisen.

Claes
Mr. Moose är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-18, 11:00   #4
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Cerberus
Jag sitter här och blir hög på mina avgaser nästan, luktar så jävla illa. Grub, vad för påverkan har protein på gasproduktionen? Jag tror nog min kropp skippar muskelbyggandet och tillverkar enbart gas av proteinet

Någon som har upplevt samma problem?
Själv tål jag inte laktos vilket betyder att bajselts protec+ är heltkasst för magen. Ett konstant dödsgasande.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-18, 11:09   #5
Zera
Registered User

Zeras avatar

Reg.datum: Jun 2004
Jag har också problem med gaser. Borde inte vara laktosintolerant eftersom jag får gas även av Sloow Protein som knappt inte innehåller någon laktos alls.
Magen blir helt spänd och uppblåst på natten (tar sloow innan jag kryper till sängs) och jag måste släppa ut några rejäla väder under nattens gång.
Zera är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-18, 11:14   #6
GymTT
Registered User

Reg.datum: Nov 2004
Fråga mina polare varför jag kallas, mök-helge, protein-mannen, protte möken
osv osv haha
GymTT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-18, 12:59   #7
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Zera
Jag har också problem med gaser. Borde inte vara laktosintolerant eftersom jag får gas även av Sloow Protein som knappt inte innehåller någon laktos alls.
Magen blir helt spänd och uppblåst på natten (tar sloow innan jag kryper till sängs) och jag måste släppa ut några rejäla väder under nattens gång.
Bara protein på tom eller nästan tom mage fungerar inte för mig heller. Särskillt inte innan sägen.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-18, 13:48   #8
wintzell
Registered User

wintzells avatar

Reg.datum: Feb 2005
När jag käkar ej tillagade havregryn fiser jag som fan, äckliga jävlar också.
wintzell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-18, 13:55   #9
Cerberus
Adam e söt.

Cerberuss avatar

Jag käkar alltid mycket fibrer men jag började dricka Protec igår igen så det kan bero på det kanske? Tycker att det e synd att Protec inte har samma supertjocka konsistens längre...
Gammal 2005-10-18, 14:22   #10
AngelLove
Registered User

AngelLoves avatar

Reg.datum: Apr 2004
Om man inte nyligen har börjat äta mkt fiber, äter lite av laktos (då jag är lite känslig för det) och ändå har konstant produktion av gas dygnet runt..

Vad faen är det då som är fel ??
AngelLove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-18, 15:42   #11
Lizard
Registered User

Lizards avatar

Gammalt junk från häslo.info men kanske svarar utförligt på frågan?

Citat:
Ursprungligen postat av Lizard
Vassle, torra vägar och små små hål

Det har inte undgått mig att det är en vanlig fråga om kvalitet på olika vasslepeparat.
Kanske kan det här vara till hjälp?

Vassle är som bekant en biprodukt vid ostframställning och för inte så länge sen släpptes stora mängder vassle rakt ut i vattendragen. Innehållet var allt annat än smakfullt och innehöll lactos (mjölksocker) fett och aska (mineraler). Det finns till och med exempel på att man använde det till att fukta grusvägar, man hade helt enkelt ingen aning om potentialen i vassle. Miljömyndigheterna runt om i världen såg ett växande miljöproblem och utövade ihärdiga påtryckningar på mjölkindustrin att ta hand om vasslen på ett annat sätt, men det var inte förrän franska forskare utvecklade "ultrafiltreringsprocessen" som filtrerar proteinet från lactos och aska som man kunde få upp proteinhalten från blygsamma 10-15% i de första pulverna till runt 70%. Med tiden har effektiviteten i ultrafiltreringen stigit ytterligare till ca 80%. Nästa steg i processen var när "joniseringsrocessen" (ion-exchange) infördes. Man isolerar fram proteinet i vasslen med hjälp av positiva och negativa laddningar för att sen filtrera det ytterligare i med hjälp av ultrafiltrering vilket leder till en renhet på ca 90%.
Alla vassleproteiner är självklart inte joniserade utan det allra senaste är att med hjälp av micro- och nanofiltrering flitrera fram en renhet på ca 90-94% genom att ta det ultrafiltrerade råmaterialet och passera det genom de nya filtrenas supersmå hål (du ser dem inte ens med blotta ögat).

Så, vad är innehåller burken då, och vad är det för skillnad mellan olika preparat?

Två saker man bör ha i huvudet är:
1. Hur ren är produkten? Är det 80% eller 90%? Det är ju inte så kul att betala dyrt för att få 10-20% aska och lactos.

2. I vilken utsträckning har det små extremt hälsobefrämjande micro-fraktionerna blivit förstörda i processen? Vassle är mer än protein, det innehåller små mängder med biologiskt aktiva peptider som har långtgående positiva effekter på det fysiska välbefinnandet.

Vassle koncentrat (Whey protein concentrate). Uppbär vanligen en renhetsgrad på ca 80% och har gått igenom en ultrafiltreringsprocess och vanligen ytterligare en filtrering. Det billigaste sättet att framställa vassle och det orenaste. Vinsterna vid tillverkningen är uppenbara - man får enkelt fram vassle och det går inte åt så mycket råvara vid fyllandet av burken. Det innebär inte med självaklarhet att det är en dålig produkt. Själva processen skadar inte de små nyttiga peptiderna även om rehetsgraden är låg. Ett annat problem är det som på gym-slang kallas för "protein-pruttar", lactosen och andra orenheter kan få magen uppsvälld.

Joniserat isolat (Ion-exchanged whey protein isolate). Renhetsgraden är tämligen hög, omkring 90%, och det är ju utmärkt, om det inte vore för de rackarns peptiderna. Lactoferrin, alpha lactoalbumin, immunoglobin etc har en tendens att försvinna i processen, så det är bara halva sanningen att säga att proteinhalten är hög. Halten av microbeståndsdelar är så pass låg att det man vunnit på gungorna har man förlorat på karusellerna.

Micro/Nano-filtrerat isolat (Micro/Nano filtered whey protein isolate). Tekniken möjligör som sagt en något högre renhentsgrad än jonisolat (90-94%), och är därmed både renast, men också dyrast av vassleprodukterna på marknaden, men det är bara halva sanningen. För det första så ger tekniken en oskadad peptidprofil - alla de små nyttiga rackarna är kvar. För det andra är Micro/Nano-filtrerat isolat rikt på grenade aminosyror, något som påskyndar upptaget och därmed tillväxten i musklerna.

Nu borde det egentligen vara slut, men det finns faktiskt en teknik till; Hydrolysering (Whey protein hydrolate). Vid hydrolysering tar man det micro/ultrafiltrerade vasslet och kör det ytterligare en gång genom en hydrolyseringsprocess (be mig nu för sjutton hakar inte beskriva hur den går till...!) för att bryta ned proteinstrukturen i ännu mindre beståndsdelar för ett extremt högt biologiskt proteinvärde. Fördelarna är som sagt att upptaget blir enormt och hela matsmältningsprocessen går i en rasande takt. Det brukar följdrikligen kallas "för-smält" (pre-digested). Nackdelen är att här ryker de små nyttiga micronäringsämnena all världens väg.
Beroende på det höga priset och den bittra smaken så brukar de flesta hydroloserade vasslen bara innehålla en liten del blandat med annan vassle.

Lizard
Sverker skrev, vill jag minnas, att "jonisering" inte var en korrekt benämning, men jag minns inte riktigt vad där skulle stå i stället. Vi får vänta på ett nytt korr av honom. Teknikfrågor överlämnas med varm han till herrarna Fairing-Lasse och Eiselt-Henrik (skriver för att slippa krångliga PM).

Lizard
Gammal 2005-10-18, 19:36   #12
Cerberus
Adam e söt.

Cerberuss avatar

Vet inte om ja fattat rätt men står det egentligen att vassle är en restskitprodukt? :s
Gammal 2005-10-18, 20:50   #13
garm
Registered User

Reg.datum: May 2005
En till här som har problem med magen/gaser.
Haft det sedan jag började äta mer och började med gainer/kreatin osv.

Har nu börjat skippa att dricka så mkt mjölk som innan och det känns fasen som det hjälper mig iaf. Bara en tanke!
garm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-11, 06:17   #14
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Citat:
Ursprungligen postat av Lizard
Gammalt junk från häslo.info men kanske svarar utförligt på frågan?

Sverker skrev, vill jag minnas, att "jonisering" inte var en korrekt benämning, men jag minns inte riktigt vad där skulle stå i stället. Vi får vänta på ett nytt korr av honom. Teknikfrågor överlämnas med varm han till herrarna Fairing-Lasse och Eiselt-Henrik (skriver för att slippa krångliga PM).

Lizard
Skriv jonbytt vassle isolat, dvs en ren översättning av Ion-exchanged whey protein isolate

Tekninken heter jonbyteskromatografi. Alla protein har en laddning. Possitiv laddning vid lägre pH och negativ laddning vid högre pH. Häller man syra på ett isolat så blir det possitivt laddat. Filtrera det genom en bädd full med negativa laddningar och proteinet kommer att elektrostatiskt binda till bädden. Tvätta bort mjölksockret med mer vatten och avsluta processen med att höja pH så att vassleproteinet lossnar.
Det som är know-how är vilken bädd man ska använda och vilka pH som fungerar bäst.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-11, 10:14   #15
Lizard
Registered User

Lizards avatar

Sverker:

Lizard

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:17.