Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-01-21, 11:36   #1
ollebergkvist
Registered User

Reg.datum: Jan 2006
Protein

Jag fick hem mitt proteinpulver (dahlblads three in one) idag! Så har lite frågor.
Det rekommenderas att inta ta proteinet 2-3 gånger om dagen, gäller det fortfarande en portion förre och en efter gymmandet? och hur lång tid innan ska man då inta proteinet.
Jag gymmar varannan dag, och varannan springer jag 1,5 mil. Ska man inta proteinet på de dagarna då jag springer också? Sen Går det bra till exempel att inta proteinet vid skollunchen, brukar bara äta sallad och keso till lunch i skolan så det vore väl passande och slänga på proteinet där. Och sen gymmar man?
Ni behöver inte svara om ni orkar, länk till en tråd med samma sorts fråga går lika bra.
Tack så hemst mycket på förhand!
ollebergkvist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-21, 11:40   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
1. Före passet och 1 h efter är tillfällena där det stimulerar nybildning av muskelprotein mest.

2. Du kan använda pulvret som måltidsprotein eller komplettera upp proteinfattiga mål med det, om du vill eller tycker det är smidigt. Det går bra, träningsdag eller inte.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-21, 11:59   #3
pragmatist
Registered User

pragmatists avatar

Reg.datum: Dec 2005
Protein kan egentligen inte lagras i kroppen i särskilt stora mängder, och mängden aminosyror som kan finnas i blodet samtidigt är ganska begränsad, så för att maximera bevarandet och nybildandet av muskelprotein bör man förse kroppen med protein kontinuerligt under dagen, förslagsvis ungefär var 3:e timme. Hur du fördelar detta intag mellan mat och proteinpulver spelar inte så stor roll, men mat innehåller ju en hel del andra näringsämnen också som man får på köpet.
pragmatist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-25, 19:13   #4
ollebergkvist
Registered User

okej! tack för svaren! hur långt innan passet? halvtimme-timma? sen så har jag en liten fråga. tränade nu på kvällen efter lunch (ganska sen lunch dock), kommer hem ska vänta en timme och sen dricka proteinet? sen så om en halvtimme ska jag äta middag? är det bra eller ska det vara mer tid mellan proteinintaget och middagen. låter det rimligt. mvh olle bergkvist

står så här på sats:
"Återhämtningsmålet

Inom en 1/2 timma efter träningen har kroppen störst chans att återhämta sig. Förutsättningen är att den får snabba kolhydrater och protein.
Det behöver inte vara så mycket – ha något snabbtuggat i väskan.

• Fruktyoghurt och banan
• Fil och russin
• Juice, smörgås med ost
• Risifrutti och frukt
• Nyponsoppa med keso och banan

Om man motionerar 3-5 gånger per vecka är återhämtningsmålet extra viktigt eftersom musklerna töms på energi så ofta.

Middag

En och en halv timma efter träningen är det dags för en riktig middag (om man inte hann med den innan). I dagens tre huvudmål ska man äta protein, kolhydrater och fett. Tallriksmodellen, med två lika delar grönsaker och potatis/pasta/ris och 1/4 kött, fisk, fågel, ägg- eller vegoprotein och sås, är bra att ha som tumregel."
Gammal 2006-01-25, 19:20   #5
Catstyle
Registered User

Catstyles avatar

Reg.datum: Jan 2005
Nu lär ju dock inte en risifrutti innehålla mängder med protein direkt...

Ta proteinet precis innan passet och få i dig lite kolhydrater direkt efter, sen efter ungefär en timma käkar du middag.
Catstyle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-25, 19:27   #6
ollebergkvist
Registered User

Tack så mycket!
Gammal 2006-01-25, 19:34   #7
ollebergkvist
Registered User

fast jag klämde ner en proteindryck till jag kör på dalblads three in one, på förpackningen står det Daglig dos: 1 dl protein till 2 dl vätska 2-3 gånger per dag.
För hård fysiskträning: 2 dl protein till 2 dl vätska 2-3 gånger på dag.
jag kör på daglig dos, så då gör det kanske inte så mycket
är 172 cm lång, väger runt 55 kg. och äter väldigt nyttigt, mycket protein (proteinbomber på kesella, keso, ägg, kyckling lax tonfisk varje dag osv) så mitt protein behov ligger väl på 55x2= 110? det är väl så man räknar ut det om jag inte minns fel. så jag kanske ska skippa en av proteindrinkarna.
Gammal 2006-01-25, 19:41   #8
Catstyle
Registered User

Catstyles avatar

Reg.datum: Jan 2005
Det är ju inget magiskt med protinet just för att det kommer ifrån en burk.
Får du i dig ditt proteinbehov ifrån vanlig mat så finns det föga anledning till att äta extra pulver.
Catstyle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-07, 22:29   #9
DjaN
Registered User

Reg.datum: Nov 2004
jag drar i mig 1* proteindrink vid frukost och 1 i samband med träning / i samband med middagen om jag inte tränat.
Är detta något att köra på? Eller ska jag skrota frukostdrinken? Har fått för mig att kroppen behöver lite extra protein efter sömn?

* ingen mega drink, men 2-3 matskedar whey-80 ca.
DjaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-07, 22:34   #10
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av DjaN
Eller ska jag skrota frukostdrinken? Har fått för mig att kroppen behöver lite extra protein efter sömn?
Du kan använda vassle i en måltid för att öka upp mängden protein. Om det behövs, beror på hur mycket protein måltiden ger annars.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-08, 17:13   #11
nihe
Registered User

Reg.datum: Feb 2006
Jag brukar blanda proteinpulver och dextropur (40 g resp. 60 g), och sedan ta halv innan/under passet och andra halvan efter. Bör jag fortsätta att göra så, eller finns det lämpligare sätt?
nihe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-08, 17:19   #12
GymTT
Registered User

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Ursprungligen postat av nihe
Jag brukar blanda proteinpulver och dextropur (40 g resp. 60 g), och sedan ta halv innan/under passet och andra halvan efter. Bör jag fortsätta att göra så, eller finns det lämpligare sätt?
Det bästa lär vara = Protein + kolhydrat direkt innan, kolhydrat direkt efter.
GymTT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-08, 17:29   #13
nihe
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av GymTT
Det bästa lär vara = Protein + kolhydrat direkt innan, kolhydrat direkt efter.
OK.

Men bör jag dricka hela drinken, eller ska jag minska/öka något?

Kolhydrater efter passet blir väl inte så svårt att få i sig, men hur mycket? 1g/kg kroppsvikt, eller?

(Väger strax över 60 kg.)
Gammal 2006-02-08, 18:53   #14
nihe
Registered User

Kollade runt lite snabbt; verkar som om att min blandning (40 g vassle + 60 g druvsocker) direkt innan, 60 g kolhydrater (druvsocker enbart är alldeles för sött för mig; ska inhandla maltodextrin) direkt efter och en proteinrik måltid (tonfisk/kvarg/keso tillsammans med en smörgås eller fullkornspasta) cirka en timme senare är det optimala för mig.

Är jag fel ute, eller stämmer ovanstående?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:18.