Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-09-02, 12:58   #1
Frazze
Registered User

Frazzes avatar

Reg.datum: Jan 2002
Varför inte alltid äta kreatin?

Okej, det här kanske är en fråga med självklart svar, men då har jag missat det.
VARFÖR inte äta kreatin jämt? Om vi säger att jag kör en laddningsperiod och fyller depåerna(vilket enlgit den gode paulun m.fl. i sig inte är nödvändigt då man kan köra lägra doser under en längre tid men skitsamma) varför inte sedan ligga på 3-5g året om? Så att man alltid har fulla kreatindepåer. T.ex. FLEX magazine rekommenderar långtidsbruk av kreatin. Och jag menar, det vore inte så dyrt heller om man låg på 3g om dagen. Ett kg skulle räcka i nästan ett år.
Eller är det jämförbart med tex ephedra där receptorerna blir "trötta"? (vilket jag har svårt att se, då kreatin används som bränsle?)

Vidare undrar jag över en viss produkt jag råkat komma över, nämligen Strengths Creaplus 2.0 som den så fint heter. Där ingår liponsyra i pulverform, och enligt vissa källor så är det helt värdelöst om det inte kommer i kapselform, utan att vara uppblandat med en massa annat?

Sedan, kan någon förklara hurvida koffein skulle kunna hjälpa upptaget av kreatinmonohydrat?

Jaja, som alltid, tacksam för svar.
Frazze är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-09-02, 20:01   #2
Petrus
Registered User

Reg.datum: Jul 2001
Angående Strength´s Creaplus; Det du skriver är helt rätt, du betalar bara onödiga pengar för värdelöst ALA.

Kreatin året runt? Ja, varför inte... Själv klarar jag inte av monohydrat så jag måste ta Transporters för att kunna dra nytta av kreatinet. Men hade jag kunnat äta monohydrat så hade jag garanterat tagit det året runt. 5gram 2 gånger efter träningen varje träningspass.

Många tror att kreatinets effekt avtar efter x antal veckor bara för att ökningarna avtar. När man sen slutar med kreatinet så kommer oftast styrkeminskningarna och efter ytterligare en månad är man tillbaka med laddningsfas igen. Why?
Med 5-10 gram/dag så slipper man styrkeminskningarna efter en kreatinkur och musklerna hålls ständigt fylla med kreatin. Kna det bli bättre? Man känner naturligtvis inte av det på samma sätt som när man börjar med kreatin efter ett uppehåll, men det beror ju på att musklerna fylls med kreatin då.

Vänligen,,,
Petrus
Petrus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-09-02, 21:00   #3
cjs
One inch at a time

Reg.datum: Sep 2001
Tinner: Har sett dig skriva tidigare också att du inte klarar av vanligt monohydrat, men transporters är OK. Då undrar jag vilka transporters du menar? Är inte alla dessa produkter helt enkelt färdigblandade kolhydrater och monohydrat? Då kan man ju lika gärna blanda ut kreatinet i ett glas med dextropur själv. Eller är det ALA det hänger på?
cjs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-09-03, 07:25   #4
The Dwag
Guest

Question

Hur drabbas kropens eget system av långvarigt bruk av Kreatin ? Vad händer med den kroppsegna produktionen....?

det är kanske sånt man skall fråga sig !
  Svara med citat
Gammal 2002-09-03, 12:48   #5
Petrus
Registered User

Reg.datum: Jul 2001
>cjs,,,

Vetefan! Just nu äter jag både ALA och Vanadyl Sulfate tillsammans med Kreatinmonohydratet och hittills har min mage klarat av det ok, men inte 100% bra...
Tror att det kan bero på VA och ALA faktiskt då jag aldrig kunnat äta Monohydrat innan...
Transporters har jag aldrig haft problem med!

Vänligen,,,
Petrus
Petrus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-09-03, 14:00   #6
Niclaaas
Guest

tillverkar inte kroppen kreatin själv? har hört att det är därför man ska ha uppehåll för annars stör det kroppens produktion och den kan sluta med det

vet inte om det bara är BS men det är vad jag har hört.....
  Svara med citat
Gammal 2002-09-03, 14:50   #7
mangs
I´m just kidding. Or am I?

mangss avatar

Reg.datum: Oct 2001
Har oxå hört att egenproduktionen minskar vid flör långt bruk. Vet dock inte hur pass sant detta är. Vad jag däremot märkt själv är att jag under de första 10 dagarna med kreatin upplever större pump och snabbare återhämtning mm. Detta upphör dock direkt efter dessa 10 dagar, även om jag får i mig 10 gr om dagen. Senaste kuren var exceptionell. Ökade biceps med 1 cm på en vecka. Minskade dock detta direkt efter jag slutat tråkigt nog.
mangs är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:05.