2006-01-20, 23:40
|
|
Jag ber om det.
Reg.datum: Sep 2004
|
Hjälpa någon som inte har viljan, orken eller disciplinen
Okay, en bekant till mig är kort sagt inte nöjd med sitt liv. Hon äter onyttigt, rör inte alls på sig och har ett självförtroende som är nere i bottnen.
Hon är ganska så överviktig, har inte mycket till social förmåga och bestämmer hon sig för att göra något, så tar det 24 timmar innan hon totalt skitit i det.
Dock så är det inte så här hon vill ha det, hon kan inte hjälpa det helt enkelt, hon är för lat, för svag i sinnet och gud vet vad.
Hur skulle ni ha gjort för att på något sätt försöka få denna person att bättra sig? Hon vill, men kan inte.
PS. Inga "Skit i henne om hon inte pallar hjälpa sig själv" - Hennes liv är den exakta bilden av vad jag önskar att mitt liv aldrig blir, finns itne en chans att jag åtmindståne vill försöka en gång till, att få henne på bättringsvägar.
|
|
|
2006-01-20, 23:51
|
|
Jag ber om det.
Reg.datum: Sep 2004
|
Som det as jag är, glömde jag skriva hur hennes liv ser ut:
Enligt henne själv, går hon upp på morgonen, borstar tänderna, klär på sig, spelar dator, går till jobbet, kommer hem, äter nått, spelar dator och äter chips, sover. Upprepa alla dagar, förutom de lediga dagarna, då är det allt det där, förutom jobbet.
|
|
|
2006-01-20, 23:59
|
|
Japp, så är det!
Reg.datum: Aug 2005
|
Svårt om hon inte har viljan. Men hon kanske skulle testa kognitiv psykoterapi.
|
|
|
2006-01-21, 00:01
|
|
Jag kan en rolig historia.....
Reg.datum: Apr 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Helena B
Svårt om hon inte har viljan. Men hon kanske skulle testa kognitiv psykoterapi.
|
Vad är det för skillnad på kognitiv psykoterapi och psykoterapi?
|
|
|
|
2006-01-21, 00:08
|
|
Mycket Irriterande
Reg.datum: May 2004
|
Typ jag har uppfattningen att det enda som hjälper personer som saknar diciplin är att få en rejält tankeställare. Tyvärr så måste folk oftast få en hjärtinfarkt innan de "fattar/bryr" sig att träna eller äta riktigt. Så ta henne till doktorn så kommer hon säkert få en diagnos som får henne att fatta att hennes liv inte kan fortsätta som det gör. Har man otur så baktänder skiten och hon blir bara deprimerad.
Men för att lyckas så behövs det motivation, hon måste ju vilja ändra sig, om hon tycker att chipsätande och spela datorspel hela dagarna är meningen med livet, så lycka till.
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
|
|
|
|
2006-01-21, 00:13
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus
|
Kognitiv är praktisk terapi kan man säga.
|
|
|
2006-01-21, 00:13
|
|
Japp, så är det!
|
Citat:
|
I mina böcker står det bara om kognitiv psykoterapi. Jag kan tänka mig att man har gått ett steg längre ifrån Freud och hans hypnoser. Man fokuserar mer på patientens tankar (samspelet) och hur denne upplever omgivningen.
Nåt sånt...
|
|
|
2006-01-21, 00:18
|
|
Japp, så är det!
|
De tre vanligaste formerna av psykoterapi är: psykodynamisk psykoterapi, kognitiv psykoterapi eller kognitiv beteendeterapi.
Psykodynamisk psykoterapi
I psykodynamisk psykoterapi erbjuds du att, i ett nära samarbete med terapeuten, försöka förstå de inre och yttre sammanhangen i ditt liv. Det kan till exempel handla om att förstå hur symtomen hänger samman med livssituationen nu eller tidigare i livet. På så sätt kan du finna nya perspektiv och nya sätt att hantera svårigheter och upptäcka hur du själv påverkar ditt liv.
Kognitiv psykoterapi och Kognitiv beteendeterapi
Behandlingen inleds med att du tillsammans med terapeuten gör en beteendeanalys för att kartlägga och förstå dina känslor, tankar och handlingar i svåra situationer. I analysen ingår också att sätta upp mål för behandlingen. Arbetssättet är strukturerat och målinriktat. Behandlingen innebär förändringar i förhållningssätt, tankar och beteenden. Hemuppgifter är en central del av psykoterapin.
|
|
|
2006-01-21, 00:20
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Metal_boy_
Kognitiv är praktisk terapi kan man säga.
|
Runeeeee....
|
|
|
|
2006-01-21, 00:25
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Helena B
De tre vanligaste formerna av psykoterapi är: psykodynamisk psykoterapi, kognitiv psykoterapi eller kognitiv beteendeterapi.
Psykodynamisk psykoterapi
I psykodynamisk psykoterapi erbjuds du att, i ett nära samarbete med terapeuten, försöka förstå de inre och yttre sammanhangen i ditt liv. Det kan till exempel handla om att förstå hur symtomen hänger samman med livssituationen nu eller tidigare i livet. På så sätt kan du finna nya perspektiv och nya sätt att hantera svårigheter och upptäcka hur du själv påverkar ditt liv.
Kognitiv psykoterapi och Kognitiv beteendeterapi
Behandlingen inleds med att du tillsammans med terapeuten gör en beteendeanalys för att kartlägga och förstå dina känslor, tankar och handlingar i svåra situationer. I analysen ingår också att sätta upp mål för behandlingen. Arbetssättet är strukturerat och målinriktat. Behandlingen innebär förändringar i förhållningssätt, tankar och beteenden. Hemuppgifter är en central del av psykoterapin.
|
 Pappa läxförhör dig..
|
|
|
|
2006-01-21, 00:43
|
|
Living the good life
Reg.datum: Jul 2004
|
känner igen sånna där drag hos vissa personer, vet verkligen inte vad man ska göra för att få dom ur det hela.
|
2006-01-21, 00:46
|
|
Registered User
|
Citat:
Runeeeee.... 
|
Den här gången var jag allvarlig  Det är ju så med en enkel mening :P
|
|
|
2006-01-21, 00:49
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy
känner igen sånna där drag hos vissa personer, vet verkligen inte vad man ska göra för att få dom ur det hela.
|
Samma här, jag tycker att det är väldigt vanligt betéende hos folk som inte hänger på Kolozzeum
|
|
|
2006-01-21, 01:36
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2005
|
Vill dom inte så vill dom inte. Samma med rökare. Om man inte har viljan att sluta/börja med nåt så kommer vårat tjat inte att ändra dem, tvärtom t.o.m. Det leder bara till frustration och ovänner. Been there, done that, kan man säga... Om personen hela tiden tjatar om det, men aldrig fullföljer, be som sluta snacka om det och förklara varför. VIll hon äta chips o spela dator, eller vill hon bli som du? Är det du som vill att hon blir som dig? Är det DU som tycker att hon ska vara på ett visst sätt, ett sätt som DU tycker är mycket bättre för henne? Hon säger att hon vill vara sma etc etc, men hon fortsätter i samma spår. Så vad tror du hon innerst inne vill egentligen? Jo, hon verkar VILJA käka chips o spela dator. Det finns mycket jag VILL, o snackar om, men jag agerar o gör inte allt. Samma med henne. Berätta att hon välja mellan att chippa o spela resten av livet, eller aldrig mer göra det och vara tio kilo smalare. Vad tror du hon väljer? Chippa dippa skulle jag gissa. Varför? Hon gillar det. Hade hon gillat att vara smal lika mycket så hade hon varit smal.
|
|
|
2006-01-21, 03:19
|
|
Spinkig Medlem
Reg.datum: Sep 2003
|
Hon identifierar sig sjalv med vem hon ar och hur hon ser ut, sa att ta tag i det hela och andra alltihop vore som att saga till sig sjalv att hon inte duger! Thats the problem! Forsok fa henne att ta ett steg i taget och presentera dina options som "satt att forbattra livet" istallet for "sa har maste du gora eller se ut annars suger du". Fa henne att tro pa livskvalitet!
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:29.
|

|