Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-08-02, 12:44   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Omega-6 kopplat till ulcerös kolit

Citat:
Objective. Dietary linoleic acid, an n-6 polyunsaturated fatty acid, is metabolised to arachidonic acid, a component of colonocyte membranes. Metabolites of arachidonic acid have pro-inflammatory properties and are increased in the mucosa of patients with ulcerative colitis. The aim of this investigation was to conduct the first prospective cohort study investigating if a high dietary intake of linoleic acid increases the risk of developing incident ulcerative colitis.

Design & Setting. Dietary data from food frequency questionnaires were available for 203 193 men and women aged 30-74 years, resident in the UK, Sweden, Denmark, Germany or Italy and participating in a prospective cohort study (EPIC - European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition). These participants were followed up for the diagnosis of ulcerative colitis. Each case was matched with four controls and the risk of disease calculated by quartile of intake of linoleic acid adjusted for gender, age, smoking, total energy intake and centre.

Results. A total of 126 participants developed ulcerative colitis (47% women) after a median follow-up of 4.0 years (range 1.7-11.3 years). The highest quartile of intake of linoleic acid was associated with an increased risk of ulcerative colitis (OR=2.49, 95% CI=1.23 -5.07, p=0.01) with a significant trend across quartiles (OR for trend = 1.32, 95% CI=1.04-1.66, p=0.02).

Conclusions. The data support a role for dietary linoleic acid in the aetiology of ulcerative colitis. An estimated 30% of cases could be attributed to having dietary intakes higher than the lowest quartile of linoleic acid intake.
Gut. 2009 Jul 23. Linoleic Acid, a Dietary N-6 Polyunsaturated Fatty Acid, and the Aetiology of Ulcerative Colitis - A European Prospective Cohort Study.

http://gut.bmj.com/cgi/rapidpdf/gut.2008.169078v1

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-02, 12:52   #2
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Nyheten i media:

SvD

BBC

Även Aftonbladet skrev om det såg jag men dit länkar jag inte gärna
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-02, 13:17   #3
spice
Registered User

spices avatar

Reg.datum: Jul 2009
Vad säger ni experterna? Sluta med omega-6? Öka de andra omega - fetterna?
Gammal 2009-08-02, 13:25   #4
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av spice Visa inlägg
På den frågan skulle jag ha svarat ja oavsett den här studien. Man ska se upp med att dra slutsatser från sådana här studier men generellt sett tycker jag att omega-6 skall hållas på en hyfsta låg nivå och gärna högt intag av omega-3.

Den här studien får mig varken mer eller mindre att ha den åsikten.
Gammal 2009-08-02, 14:30   #5
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av spice Visa inlägg
Det är inte något jättenytt men man skall vara klar med att man inte har hittat ett orsakssamband här. Men att folk generellt får i sig för mycket Omega-6 mot 3 bör inte vara någon nytt för folk i denna svängen.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-02, 14:38   #6
TehSaxo
Banned User

Reg.datum: May 2009
Vad finns Omega-6 i?
TehSaxo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-02, 14:58   #7
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av TehSaxo Visa inlägg
Vad finns Omega-6 i?
De fettkällor med störst snedfördelning är vegetabiliska oljor såsom solrosolja, majsolja och tistelolja. Nötter och frön har generellt sett en sned fördelning också.

Men en allmänt balanserad kost där fettet kommer från kött, fisk, ägg, olivolja, rapsolja, avokado, ost och grädde m.m. och du lär knappast behöva oroa dig.

Men äter man massor av nötter, enbart väljer margariner i alla lägen och bara äter fettsnålt kött, fettsnåla mjölkprodukter, mager fisk m.m. blir säkert fettintaget obalanserat.
Gammal 2009-08-02, 15:03   #8
TehSaxo
Banned User

Reg.datum: May 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
De fettkällor med störst snedfördelning är vegetabiliska oljor såsom solrosolja, majsolja och tistelolja. Nötter och frön har generellt sett en sned fördelning också.

Men en allmänt balanserad kost där fettet kommer från kött, fisk, ägg, olivolja, rapsolja, avokado, ost och grädde m.m. och du lär knappast behöva oroa dig.

Men äter man massor av nötter, enbart väljer margariner i alla lägen och bara äter fettsnålt kött, fettsnåla mjölkprodukter, mager fisk m.m. blir säkert fettintaget obalanserat.
Tack
TehSaxo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-02, 15:06   #9
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av TehSaxo Visa inlägg
Tack
Gör mig en tjänst och dra nu inte detta till det extrema. Att ha en grundkoll kan vara bra men basera aldrig kosten helt och hållet på en enskild faktor, t.ex. extremt noggrant att undvika mat rik på omega-6 eller så.
Gammal 2009-08-02, 15:28   #10
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Så margariner har en högre halt Omega-6? Ytterligare en anledning att äta Bregott istället då, och så kanske myten om att det är ett dödssmör kanske får ytterligare en törn. Jag måste tillstå att jag själv nog var av den uppfattningen innan jag började hänga på kolo. Jag tror du, och kanske några till, har bidragit till en något ökad Bregottförsäljning. Kräv ersättning!
Gammal 2009-08-02, 17:41   #11
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Ja, margariner har av nödvändighet en högre halt omega-6 just för att det är gjort på växtfett. Det är svårt att komma ifrån om du väljer ett fett med neutral smak, som rapsolja.

Milda har 12g omega-6 och 3g omega-3, där omega-3 enbart är ALA. Förvisso hjälper det till att "motverka" omega-6, men det är fortfarande väldigt skevt.

Becel (gold extra smak 70%) har 29g omega-6 och 6g omega-3.
Becel (original 38%) har 15,5g omega-6 och 3,5g omega-3.

Lätta anger bara 6g fleromättat.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-03, 11:22   #12
Frumpish
Registered User

Frumpishs avatar

Reg.datum: Jan 2009
Stackars chipstillverkarna, de som precis börjat skryta med att de alla bytt till att fritera i solrosolja

Spana in Mindfulness!
Frumpish är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-03, 11:50   #13
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Ja, margariner har av nödvändighet en högre halt omega-6 just för att det är gjort på växtfett. Det är svårt att komma ifrån om du väljer ett fett med neutral smak, som rapsolja.
Fast just rapsolja är väl en ganska bra fettkälla?

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-03, 11:59   #14
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg
Fast just rapsolja är väl en ganska bra fettkälla?
30g fleromättat varav 20g omega-6 och 10g omega-3. Förhållandet blir ju hyfsat.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-03, 12:09   #15
stafh
Registred User

stafhs avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
30g fleromättat varav 20g omega-6 och 10g omega-3. Förhållandet blir ju hyfsat.
2:1 är väl en rätt bra ratio? Om man förutsätter att resten av kosten har liknande förhållande.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:58.