Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
Helt beroende på hur mycket glykogen du har lagrat i kroppen.
Problemet är snarare att kroppen utsätts för stress och återhämtningen blir sämre ju längre du promenerar. Halterna av kortisol stiger i blodet helt enkelt.
1 - 2 timmar per dag är kanske rimligt.
|
Menar du att 1-2 h per dag är rimligt om man deffar, eller att man bör begränsa sig till den tidsrymden även annars? Jag deffar inte, men brukar promenera 2 h om dagen ("powerwalk"

). Jag tolkar ditt svar till Cerberus som att du menar att det skulle vara ett problem under såväl uppbyggnad som definition, eftersom du skriver att det inte i första hand är glykogen-/energinivåerna som är den avgörande punkten, utan annan form av stress - med kortisol som en viktig faktor. Men jag kan ju ha missuppfattat; jag kan tex tänka mig att man blir känsligare för kortisolstimulerande aktiviteter under deff, eftersom kroppen nästan konstant är i ett nettokatabolt tillstånd, som förhöjer kortisolhalterna och därmed sänker kroppens förmåga att återhämta sig. Och så är det väl skillnad på att promenera 2 h i sträck och att promenera tex 3 x 40 min, eller?