2005-03-29, 08:04
|
|
Fettecke tar täten
Reg.datum: Mar 2005
|
Simma på fastande mage.
Att simma på fastande mage "morgon-simma" är det att föredra i fettförbrännigssyfte mot att simma på icke fastande mage ?
Det kankse säger sig självt att man bränner mer fett på fastande mage dock så är det väl ganska bra träning ur musklernas perspektiv och då kan jag ju lika gärna passa på att fråga om det är bra att styrketräna tidigt på morgonen med fastande mage, det rimmar ju inte direkt i mina öron
|
|
|
2005-03-29, 08:25
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Att simma på fastande mage "morgon-simma" är det att föredra i fettförbrännigssyfte mot att simma på icke fastande mage ?
Föredra och föredra... I konditionssyfte? Antagligen nej. I fettförbränningssyfte, ja.
Jag har själv just kommit hem från badhuset efter 50 minuters simning på fastande mage.
då kan jag ju lika gärna passa på att fråga om det är bra att styrketräna tidigt på morgonen med fastande mage
Nej, risken är att musklerna kannibaliserar sig själva, och det är en jättestor fördel om det finns tillgång till aminosyror för att proteinsyntes skall kunna ske.
|
|
|
2005-03-29, 08:33
|
|
Fettecke tar täten
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Föredra och föredra... I konditionssyfte? Antagligen nej. I fettförbränningssyfte, ja.
Jag har själv just kommit hem från badhuset efter 50 minuters simning på fastande mage.
då kan jag ju lika gärna passa på att fråga om det är bra att styrketräna tidigt på morgonen med fastande mage
Nej, risken är att musklerna kannibaliserar sig själva, och det är en jättestor fördel om det finns tillgång till aminosyror för att proteinsyntes skall kunna ske.
|
I fettförbrännigssyfte ja.
passar det att ta en protein/malto shake efter ett pass simmning på samma sätt som efter ett styrketräningspass ? Är simmning nog med träning för att proteinet ska tas upp effektivt ?
När jag ändå håller på ( igen ) så kan jag passa på att fråga om man "tjänar" någonting på att ta en protte/malto shake efter morgonpromeader när vi talar om musklernas gynning ?
|
|
|
2005-03-29, 08:36
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Vassleprotein kan du använda dig av som proteinkälla om du vill. Jag vet inte om det gör någon praktisk skillnad överhuvudtaget jämfört med protein från vanlig mat, men skada gör det inte.
Ingen chans i världen att du behöver (eller skall) trycka i dig maltodextrin efter att ha varit ute på en morgonpromenad (eller morgonsimning). Ät en vanlig frukost.
Är simmning nog med träning för att proteinet ska tas upp effektivt ?
Protein tas alltid upp effektivt, vare sig du tränat eller inte. Det tas upp effektivt hemma i soffan.
|
|
|
2005-03-29, 08:38
|
|
Fettecke tar täten
|
Citat:
Vassleprotein kan du använda dig av som proteinkälla om du vill. Jag vet inte om det gör någon praktisk skillnad överhuvudtaget jämfört med protein från vanlig mat, men skada gör det inte.
Ingen chans i världen att du behöver (eller skall) trycka i dig maltodextrin efter att ha varit ute på en morgonpromenad (eller morgonsimning). Ät en vanlig frukost.
Är simmning nog med träning för att proteinet ska tas upp effektivt ?
Protein tas alltid upp effektivt, vare sig du tränat eller inte. Det tas upp effektivt hemma i soffan.
|
Tack för infon  . Nu ska jag simma !
|
|
|
2005-12-01, 20:15
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2004
|
bumpar tråden lite!
Är simmning bra i fettförbrännande syfte? hur mycket kcal förbränner man genom att simma? ca: då alltså? beror givetvis på simsätt, men "crawl" typ.
Tacksam för svar!
mvh
|
|
|
2005-12-01, 21:09
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Är simmning bra i fettförbrännande syfte?
Ja, om du arbetar mycket med benen. Människans arm- och axelmuskulatur kan inte använda fett som bränsle.
hur mycket kcal förbränner man genom att simma? ca: då alltså? beror givetvis på simsätt, men "crawl" typ.
http://www.caloriesperhour.com/
|
|
|
2005-12-01, 21:42
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Citat:
Är simmning bra i fettförbrännande syfte?
Ja, om du arbetar mycket med benen. Människans arm- och axelmuskulatur kan inte använda fett som bränsle.
|
Nu blev jag nyfiken.  Varför inte?
|
|
|
2005-12-01, 21:53
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
|
|
|
2005-12-01, 21:56
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2002
|
Bröstsim är det simsätt som använder mest ben, tyvärr.. Crawl är så mycket roligare
|
|
|
2005-12-01, 21:57
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Så detta betyder att det endast är benpass som är effektiva under diet, i förbränningssyfte alltså?
Det måste väl krävas energi att förflytta en vikt ändå? Tas detta från lagrat glykogen då istället?
|
|
2005-12-01, 21:59
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89
Så detta betyder att det endast är benpass som är effektiva under diet, i förbränningssyfte alltså?
Det måste väl krävas energi att förflytta en vikt ändå? Tas detta från lagrat glykogen då istället?
|
Styrketräning använder i princip enbart muskelglykogen som bränsle.
Vid förbränningträning, är det i inaktiv vävnad fettförbränningen sker, dvs arbetar du med benen, t ex genom löpning eller cykling, förbränner du inte fett i området du arbetar med, utan på andra ställen på kroppen. Majoriteten av fettoxidationen sker i inaktiv vävnad: den aktiva muskulaturen använder i princip enbart kolhydrat (glykogen) som bränsle.
|
|
|
2005-12-01, 23:05
|
|
Registered User
|
Tack grub!
Cyckling är alltså ett riktigt bra sätt att förbränna fett på?
mvh
|
|
|
2005-12-01, 23:10
|
|
Registered User
|
såg de på calorie counter sidan nu  riktigt bra fettförbränning genom att cyckla!
I sommar kommer jag nog att börja cyckla till jobbet, totalt 4mil per dag blir det då... Är detta för mycket konditionsträning, jag vill fortfarande kunna lägga på mig muskler, men jag har inga tävlingsplaner, vill bara ha en vältränad kropp lixom som mår bra! min fråga är alltså, kan jag fortfarande lägga på mig muskler fast de blir 4mil cyckling om dagen.. styrketränar för övrigt 4 dagar i veckan!
mvh
|
|
|
2005-12-02, 09:26
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2004
|
Citat:
Styrketräning använder i princip enbart muskelglykogen som bränsle.
Vid förbränningträning, är det i inaktiv vävnad fettförbränningen sker, dvs arbetar du med benen, t ex genom löpning eller cykling, förbränner du inte fett i området du arbetar med, utan på andra ställen på kroppen. Majoriteten av fettoxidationen sker i inaktiv vävnad: den aktiva muskulaturen använder i princip enbart kolhydrat (glykogen) som bränsle.
|
Så som tjej då som vill bränna fett på låren o rumpa, vad ska man köra för konditionsträning där man främst tar fett från dessa ställen?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:37.
|

|