2005-11-17, 14:43
|
|
Banned
Reg.datum: Nov 2004
|
Svarta hål
läste den underbara "tidsresenär"-tråden:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...hlight=bef%E4l
och fastnade för svarta hål (ja jag googlade):
http://www.google.se/search?hl=sv&q=...%B6kning&meta=
eftersom att det verkade finnas många som är intresserade av liknande saker här så frågar jag: vet man säkert vad ett svart hål är? forskas det något om det? några nya teorier eller rön? teorierna verkar rätt lika men hur pass säker är man? det är ju trots allt ingen som har varit i närheten av ett svart hål. från första länken:
Vad skulle hända om man verkligen åkte ner i ett svart hål? Det skulle inte gå i praktiken på grund av gravitationen. Den är så kraftig att den vid dina fötter är många gånger kraftigare än vid ditt huvud (förutsatt att du står med fötterna mot det svarta hålet). Det skulle resultera i att du drogs ut till en tunn, tunn tråd. Det är alltså inte möjligt att åka ner, eller igenom ett svart hål. Om vi bortser från det en stund då? Jo, enligt Einsteins relativitetsteori skulle tiden gå allt långsammare i förhållande till de som stod utanför händelsehorisonten. Tillslut skulle tiden bli oändligt långsam, man skulle färdas genom tiden i en ohygglig hastighet.
jag vill att det ska vara som i kalle anka, ett maskhål i rymden man åker igenom och kommer till en parallell dimension. men det verkar ju inte så lovande
andra teorier, spekulationer, rykten, saker man lärde sig på lågstadiet... allt är välkommet
|
|
|
2005-11-17, 14:48
|
|
Banned
|
Citat:
Ursprungligen postat av Zozza
|
samma kille som låg till grund för tidsresenärtråden
|
|
|
2005-11-17, 14:55
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2003
|
Stephen Hawkings har skrivit mycket i ämnet och ses som en av de allrs största experterna på svarta hål. Jag rekommenderar att läsa Kosmos - en kort historik eller Svarta hål och universums framtid. Det finns säkert fler men det var ett tag sen jag ägnade mig åt att läsa sådana böcker. Minns dock att de var ganska bra, även om man behövde läsa en och annan sida två gånger innan man greppade, om ens då.
Det är inte helt lätt vetenskap det där med svarta hål, matten är helt omöjlig och konsekvenserna av teorierna är omöjliga att tänka sig.
|
|
|
2005-11-17, 15:14
|
|
Banned
|
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn
Stephen Hawkings har skrivit mycket i ämnet och ses som en av de allrs största experterna på svarta hål. Jag rekommenderar att läsa Kosmos - en kort historik eller Svarta hål och universums framtid. Det finns säkert fler men det var ett tag sen jag ägnade mig åt att läsa sådana böcker. Minns dock att de var ganska bra, även om man behövde läsa en och annan sida två gånger innan man greppade, om ens då.
Det är inte helt lätt vetenskap det där med svarta hål, matten är helt omöjlig och konsekvenserna av teorierna är omöjliga att tänka sig.
|
måste erkänna att jag blev nyfiken när jag läste om det men inte har tänkt att sätta mig så djupt in i ämnet att jag ska iväg på bokshopping. men om du nu läste böckerna kanske du kan säga någonting om det? i jätte-jätte stora drag...
vad tycker han om det som verkar vara de "allmäna teorierna" om svarta hål? kanske t.o.m. han som står för det mesta av dessa teorier?
|
|
|
2005-11-17, 15:17
|
|
Förslag?
Reg.datum: Aug 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Niclaaas
måste erkänna att jag blev nyfiken när jag läste om det men inte har tänkt att sätta mig så djupt in i ämnet att jag ska iväg på bokshopping. men om du nu läste böckerna kanske du kan säga någonting om det? i jätte-jätte stora drag...
vad tycker han om det som verkar vara de "allmäna teorierna" om svarta hål? kanske t.o.m. han som står för det mesta av dessa teorier?
|
Att läsa böcker och fördjupa sina kunskaper är bra!
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
|
|
|
|
2005-11-17, 15:22
|
|
Steve is teh shit!
Reg.datum: Jun 2005
|
Citat:
|
Har två böcker med Stephen Hawking. Mycket intressant person, liksom hans teorier. Dels Kosmos - en kort historik, som nämndes innan, och sedan Stephen Hawkings Universum (som för visso inte är skriven av honom själv, men som handlar om hans forskning). Var dock längesedan jag läste i dom, men kan höra av mig när jag läst igen, vilket jag lär göra snarast då du fått upp mitt intresse igen, med den här tråden =)
Kan även rekommendera en TV/Video-serie som heter Stephen Hawkings universe, där ett av avsnitten heter, och handlar om "Black Holes & beyond". Kolla upp dom! *host* DC *Host*
|
|
|
|
2005-11-17, 15:23
|
|
Banned
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath
Att läsa böcker och fördjupa sina kunskaper är bra!
|
jag läser böcker och fördjupar mina kunskaper inom ämnen som intresserar mig mycket. det här är kolozzeum, här frågar man och hoppas på en diskussion man kan läsa och snylta kunskap av
|
|
|
2005-11-17, 15:23
|
|
Banned
|
Citat:
Ursprungligen postat av Dissector
Har två böcker med Stephen Hawking. Mycket intressant person, liksom hans teorier. Dels Kosmos - en kort historik, som nämndes innan, och sedan Stephen Hawkings Universum (som för visso inte är skriven av honom själv, men som handlar om hans forskning). Var dock längesedan jag läste i dom, men kan höra av mig när jag läst igen, vilket jag lär göra snarast då du fått upp mitt intresse igen, med den här tråden =)
Kan även rekommendera en TV/Video-serie som heter Stephen Hawkings universe, där ett av avsnitten heter, och handlar om "Black Holes & beyond". Kolla upp dom! *host* DC *Host* 
|
perfekt!
ska kolla upp avsnittet.
|
|
|
2005-11-17, 16:06
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2005
|
Citat:
eftersom att det verkade finnas många som är intresserade av liknande saker här så frågar jag: vet man säkert vad ett svart hål är? forskas det något om det? några nya teorier eller rön? teorierna verkar rätt lika men hur pass säker är man? det är ju trots allt ingen som har varit i närheten av ett svart hål.
|
Allmänna relativitetsteorier bevisar rätt mycket och med såna "tunga"  bevis behöver man inte utsätta sig själv för ett svart hål för att "tro" på deras existens.
|
|
|
2005-11-17, 16:29
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2004
|
Svarta hål är resultatet av mycket stora stjärnor som efter det att de gjort slut på sitt väte och helium kollapsar under sin egen gravitation. Vår sol är för liten, den kommer inte att sluta i ett svart hål. Den har bränsle för ungefär 5 miljarder år till, när den gjort slut på det kommer den att expandera till en såkallad röd jätte, en expansion som kommer att dra med sig de inre planeterna, sannolikt också jorden, efter expansionen sjunker den samman igen och blir en "vit dvärg" en isande kall metallkula med relativt hög densitet. Stora, riktigt stora stjärnor kan bli svarta hål, svarta hål har en oändlig densitet, inget undslipper dem och inget, förutom mycket mycket svag Hawkingstrålning, som förövrigt var det som gjorde Hawking känd att han upptäckte att strålningen faktiskt fanns. Svarta hål är alltså inte svarta, vi identifierar dem som svrta eftersom de inte kan sända ut något ljus, och inte heller reflektera något ljus, svarta hål käkar ljus. En del tror att svarta hål är galaxernas motorer, det antas i mitten av vår galax finnas ett gigantiskt svart hå i storleksordningen 10 miljoner solmassor (vår sol) eller mer. lDet finns faktiskt allvarligt menade teorier om att svarta hål skulle vara passager till andra universum, liksom att andra universum skulle ha en passage till vårt genom såkallade vita hål, några sådana har man dock inte identifierat ännu, vilket kan bero på att de antas ha enormt små dimensioner. Men naturligtvis skulle det vara fullständigt omöjligt att forcera ett svart hål, åtminstone med nuvarandekunskaps nivå och sannolikt framtida också, vi skulle om vi försökte, förevigt sitta fast i händelsehorisonten.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:13.
|

|