2005-11-17, 11:48
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2003
|
Vad är kvinnlighet
Läste lite i tråden om manlighet. Jag tror inte jag kan komma på något som är manligt utan att återgå till stereotypa bilder av en man som tar bort en läskig spindel ur den skrikande kvinnans väg. Det har dessutom varit på tapeten många gånger vad manlighet är så jag tänkte vända på kultingen.
Vad är kvinnligt? Gärna med en motivering eller lite resonemang om möjligt.
|
|
|
2005-11-17, 11:50
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2004
|
Att vårda människor och relationer och pynta hemmet.
|
2005-11-17, 11:55
|
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
|
Jag tycker det är svårt att svara på vad som är manligt eller kvinnligt. jag tänker mest på de fysiska skillnaderna mellan kvinnor och män (vive la differance!)... I övrigt så är det väl mest personliga skillnader som är beroende av det samhälle vi bor i.
|
|
|
2005-11-17, 11:56
|
|
Banned User
Reg.datum: Feb 2005
|
Diska, städa, laga mat etc etc...
Skämt å sido tycker jag det svårt att definera kvinnlighet, manlighet känns mer naturligt och självklart. Dagens kvinnor är väl allt-i-allo kan man säga, det har förändrat sig med tiden.
|
|
|
2005-11-17, 12:03
|
|
Honorary Member.
Reg.datum: Feb 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn
Jag tror inte jag kan komma på något som är manligt utan att återgå till stereotypa bilder av en man som tar bort en läskig spindel ur den skrikande kvinnans väg. [...] Vad är kvinnligt? Gärna med en motivering eller lite resonemang om möjligt.
|
Då kan jag inte svara att det är kvinnligt att skrika högt när man ser en spindel?  Jag kan få ett väldigt högt och ljust spontanskrik som jag annars tycker känns riktigt "basic".
Att ta hand om, men på ett vårdande sätt skulle väl kunna anses vara typiskt kvinnligt. Vi kan ju ta exemplet om tjejen som vill rädda värstingen från sig själv. Hon vill stötta och vårda honom till bättring. Sånt brukar inte män hålla på med, utan det är ett rätt kvinnligt fenomen.
Det är lite svårt med den här typen av diskussioner om man skall vara så korrekt som möjligt.
|
|
|
2005-11-17, 12:03
|
|
Registered User
|
Ibland tror jag att det är större skillnader mellan olika individer än olika kön.
|
|
|
2005-11-17, 12:06
|
|
Honorary Member.
|
Citat:
Ibland tror jag att det är större skillnader mellan olika individer än olika kön.
|
En sak jag har noterat i alla dessa dokusåpor som visas på teve är att killar verkar bilda ett grabbgäng direkt och fokus hamnar snabbt på att ha skitkul. Jag tänker speciellt på det där programmet där en massa killar skulle dejta en tjej. Det fanns en variant där det var flera tjejer också, som skulle turas om att dejta samma kille, och de blev inte alls kompisar på samma sätt. Stämningen var allt annat än uppsluppen. Vad det beror på kan jag inte sätta fingret på.
|
|
|
2005-11-17, 12:07
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2002
|
Citat:
|
Mjo men et beror ju på om man diskuterar arketyperna eller faktiska personer.
|
|
|
|
2005-11-17, 12:17
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn
Mjo men et beror ju på om man diskuterar arketyperna eller faktiska personer.
|
Ja. det är såklart sant. Jag tar tillbaka det så att ingen luras tro att vi diskuterar det senare. Det var ju arketyperna jag var ute efter.
Citat:
Ursprungligen postat av Nina Lätt
Det är lite svårt med den här typen av diskussioner om man skall vara så korrekt som möjligt.
|
Inget sånt nu! Fick inte du på pälsen i nån tråd för just det där sättet att låtsas känna ett tvång att vara korrekt? Jag kan blanda ihop folk förvisso.
Har du en åsikt eller en stereotyp bild så ut med den!
|
|
|
2005-11-17, 12:46
|
|
Honorary Member.
|
Citat:
Inget sånt nu! Fick inte du på pälsen i nån tråd för just det där sättet att låtsas känna ett tvång att vara korrekt? Jag kan blanda ihop folk förvisso.
Har du en åsikt eller en stereotyp bild så ut med den!
|
He, he, he. Tyvärr. Mitt minne sträcker sig max 1 dag tillbaka. Förresten kan inte en nackenråtta få på pälsen.
Jag är inte riktigt säker på att jag fattat vad du frågar om, men stereotyper kan jag nog klara. I så fall är det kvinnligt att snacka en massa, speciellt om relationer (lika gärna andras). Dessutom är det kvinnligt att bry sig väldigt mycket om sitt yttre och att inte skämmas för det. Och så är det kvinnligt att fråga om hjälp hela tiden, gärna innan man ens provat själv. Dessutom är det kvinnligt att gå till doktorn, och att tro på astrologi och sånt. Usch, min bild av det kvinnliga var rätt negativ...
|
|
|
2005-11-17, 12:48
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2003
|
Det är nått som mitt sinne för kvinnor bara avgör, det är inget jag kan förklara med ord. Det handlar om så mycket känslor och intryck.
|
2005-11-17, 12:57
|
|
Registered User
|
Föröker agera katalysator.
Om ni fick ett brev med lite mer personlig ton är ren sakprosa, eller kanske en transkription, skulle ni kunna avgöra könet på avsändaren eller den, i det senare fallet, dokumenterade?
|
|
|
2005-11-17, 13:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2003
|
Citat:
Föröker agera katalysator.
Om ni fick ett brev med lite mer personlig ton är ren sakprosa, eller kanske en transkription, skulle ni kunna avgöra könet på avsändaren eller den, i det senare fallet, dokumenterade?
|
I'll smell it
|
2005-11-17, 13:12
|
|
bicepsmått...med pump!!
|
Kvinnlighet enligt SAOB:
BETYDELSE: till 2: egen skapen l. förhållandet att hava de för kvinnan karakteristiska egenskaperna; äv. (numera föga br.) i fråga om dylika egenskaper hos män: omanlighet, (klandervärd) vekhet. Linc. (1640; under muliebritas). Det är onekeligit, at Augustus med sin quinlighet mera skadade Rom än Sylla eller Marius med sina grymheter.
|
|
|
2005-11-17, 13:25
|
|
Banned
Reg.datum: Sep 2005
|
Men shit
kvinnans plats är i köket och i sängen!
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:22.
|

|