Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Matlagning & Recept

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-10-31, 11:16   #1
Prowler
Registered User

Prowlers avatar

Reg.datum: Sep 2004
Solrosfröna blev giftgröna!

Hej!

Jag bakade ett bröd i helgen som Majsan var vänlig att tipsa om i en tidigare tråd, tack för det förresten! I receptet ingår hasselnötter, men jag hade inga hemma så jag slängde i rostade och saltade solrosfrön istället. När brödet var klart så såg jag att runt varje frö så var brödet liksom giftigt knallgrönt! Vadan detta? Det är säkerligen inte giftigt, men jag blev ändå lite paff, det ser ju inget vidare aptitligt ut om man ska bjuda någon på brödet. Kan någon förklara detta? Beror det på saltet månne? Utöver detta så var brödet riktigt gott, smakade mer kaffebröd än matbröd tycker jag. Receptet finns i min gamla tråd "Vill baka bröd" om nån vill ha det.
Prowler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-31, 13:07   #2
Arwen
CottageCheeseFreak

Arwens avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Prowler
Hej!

Jag bakade ett bröd i helgen som Majsan var vänlig att tipsa om i en tidigare tråd, tack för det förresten! I receptet ingår hasselnötter, men jag hade inga hemma så jag slängde i rostade och saltade solrosfrön istället. När brödet var klart så såg jag att runt varje frö så var brödet liksom giftigt knallgrönt! Vadan detta? Det är säkerligen inte giftigt, men jag blev ändå lite paff, det ser ju inget vidare aptitligt ut om man ska bjuda någon på brödet. Kan någon förklara detta? Beror det på saltet månne? Utöver detta så var brödet riktigt gott, smakade mer kaffebröd än matbröd tycker jag. Receptet finns i min gamla tråd "Vill baka bröd" om nån vill ha det.
Helt ofarligt, citat från risenta´s hemsida (www.risenta.se):
"Angående bakning: Baka med jäst. Bikarbonat och hjorthornssalt kan påverka solroskärnorna så att det blir gröna. Det är helt ofarligt men ser kanske inte så trevligt ut. Det är en kemisk process som åstadkommer fenomenet."
Gammal 2005-10-31, 13:44   #3
Prowler
Registered User

Prowlers avatar

Reg.datum: Sep 2004
Aha! Tack för svaret! Tänk vad man lär sig...
Prowler är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:54.