2005-09-26, 20:53
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2005
|
"Kolhydrat-ladda" med godis?
Hej!
Jag fick en konstig idé på gymmet idag.
Kan det vara bra för styrketräningen om man låt säga varje söndag äter några hekto godis? Jag menar, det är väl snabba kolhydrater och ett överflöd på det kan ju inte vara dåligt om man inte är på diet? Då menar jag alltså som glukogenpåfyllning.
|
|
|
2005-09-26, 20:54
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
I rent glykogeninlagringssyfte, jodå. Jämför med bra mat är det naturligtvis i alla fall skit i näringssynpunkt. Godis är aldrig nyttigt eller bra.
Strösocker är inte speciellt bra i glykogeninlagringssyfte heller; sackaros består till 50% av fruktos, som går till levern istället för till skelettmuskulaturen, och när den är full, till kroppsfett.
|
|
|
2005-09-26, 22:14
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
I rent glykogeninlagringssyfte, jodå. Jämför med bra mat är det naturligtvis i alla fall skit i näringssynpunkt. Godis är aldrig nyttigt eller bra.
Strösocker är inte speciellt bra i glykogeninlagringssyfte heller; sackaros består till 50% av fruktos, som går till levern istället för till skelettmuskulaturen, och när den är full, till kroppsfett.
|
Så O'boy och vassle är ingen vidare blandning då?
|
|
|
2005-09-27, 05:00
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Njaej, inte O'boy som enda kolhydratkälla. Som smaksättare i en gainer fungerar det.
|
|
|
2005-09-27, 15:11
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2005
|
Okej. Gainers är att föredra alltså. Gott det med. 
Finns det något mått på ca hur mycket kolhydrater man bör ta för att fylla på glukogen? Måste det vara snabba kolhydrater?
|
|
|
2005-09-27, 15:17
|
|
Registered User
|
Smaksättare... Brukar ha den som ÄNDA kolhydratkälla i min efterträningsdrink, sen käk en timme senare. Men är det så mycket som 50 % fruktos i strösocker? Kan man tippa på att att en del 50 grams O'boy-pulver kommer att gå till till kroppsfett istället för till skelettmuskulaturen efter träningen??
|
|
|
2005-09-27, 15:22
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Ursprungligen postat av TylerDurden84
Men är det så mycket som 50 % fruktos i strösocker?
|
Sackaros består till 50% av fruktsocker, till 50% av druvsocker.
Fruktosdelen går till levern, med ett eventuellt överskott till fettinlagring. Inget av fruktosen går till muskulaturen.
|
|
|
2005-09-27, 21:03
|
|
Registered User
|
Okaj, nu hänger jag med! Då lägger vi undan O'boyen tills vidare. Druvsocker funkar väl bra (om man inte orkar köpa malto eller vitargo)? En till fråga i hastigheten. Vad består kolhydraterna i laktosfri mjölk av? Är det samma som vanlig mjölk eller händer det något med molekyltjofräsen när laktasen brutit ner laktosen? Det borde väl hur som helst gå till muskulaturen?
|
|
|
2005-09-28, 06:01
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Mjölksocker är en glukos och en galaktos som sitter ihop. Laktasenzymet delar på dem så att tarmen kan ta upp glukosen och galaktosen, var för sig.
I laktosfri mjölk har tillverkaren tillsatt laktasenzymet så att glukosen och galaktosen redan från början simmar fritt i mjölken.
Laktos har bara en lite söt smak. Glukos är mycket mer söt i smaken så den laktosfria mjölken får en söttaktig smak pga glukosen.
|
|
|
2005-09-28, 06:29
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av fonzie
Hej!
Jag fick en konstig idé på gymmet idag.
Kan det vara bra för styrketräningen om man låt säga varje söndag äter några hekto godis? Jag menar, det är väl snabba kolhydrater och ett överflöd på det kan ju inte vara dåligt om man inte är på diet? Då menar jag alltså som glukogenpåfyllning.
|
en gång när jag tränade stenhårt så insåg jag att "jag kommer inte orka träna i morrn om jag inte lägger mig på plus nu".... då gick jag o köpte en påse godis o satte i mig... o jag orkade lyfta massor dagen efter..
inget jag rekommenderar att göra ofta o det e bättre att äta typ ris lr nåt..
|
|
|
2005-09-28, 12:01
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
Mjölksocker är en glukos och en galaktos som sitter ihop. Laktasenzymet delar på dem så att tarmen kan ta upp glukosen och galaktosen, var för sig.
I laktosfri mjölk har tillverkaren tillsatt laktasenzymet så att glukosen och galaktosen redan från början simmar fritt i mjölken.
Laktos har bara en lite söt smak. Glukos är mycket mer söt i smaken så den laktosfria mjölken får en söttaktig smak pga glukosen.
|
Tackar för svaret. Men är näringen och GI:t fortfarande densamma?
|
|
|
2005-09-28, 12:18
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Citat:
Ursprungligen postat av TylerDurden84
Tackar för svaret. Men är näringen och GI:t fortfarande densamma?
|
Ja. Det som bestämmer GI på mjölk, är den tiden det tar för levern att ombilda galaktos till glukos.
Annars så är det samma näringsvärde.
|
|
|
2005-09-28, 17:08
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av userfriendly
en gång när jag tränade stenhårt så insåg jag att "jag kommer inte orka träna i morrn om jag inte lägger mig på plus nu".... då gick jag o köpte en påse godis o satte i mig... o jag orkade lyfta massor dagen efter..
inget jag rekommenderar att göra ofta o det e bättre att äta typ ris lr nåt..
|
Frågan är hur många av dina nyvunna lyft som var placebo
|
|
|
2005-10-15, 09:55
|
|
Ich bin Bananatastic!
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Zonyk83
Frågan är hur många av dina nyvunna lyft som var placebo 
|
Nja, om man legat på en hård deff som userfriendly så är det ju ganska självklart att hon ökar bra om hon överäter en dag.
|
|
|
2005-10-15, 13:21
|
|
Registered User
|
EFter träningen dricker jag saft + massa strösocker i. Så detta är alltså inge vidare? Vad bör jag istället använda?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:55.
|

|