Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2025-01-04, 14:14   #1
Strixen
Registered User

Reg.datum: May 2014
Kan jag fortsätta att öka muskelmassa?

Under 2024 har jag släppt kontrollen över matintaget och tjockat till mig. På plussidan har jag ökat i muskelmassa igen, vilket var länge sedan. Jag vet inte om det beror på kcal-överskottet eller för att jag ändrat träningsupplägget. Från en klassisk brosplit till prioriterade muskelgrupper 2ggr/ vecka och de flesta set till fail. Jag måste ner i vikt/ fett för att få fason på kroppen, men kommer jag då att sluta göra muskulära framsteg, eller rent av tappa? Är 50+ och har tränat i mååånga år, men betydligt mer konsekvent och målinriktat det senaste året. Jag tror inte jag nått mitt muskulära max, då jag haft många träningsuppehåll under åren och varit dålig på att få i mig ordentligt med protein.
Strixen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-01-04, 15:54   #2
skyffelmördarn
Registered User

skyffelmördarns avatar

Reg.datum: Dec 2019
Jag tror det ja absolut, du har ju ett visst antal KG muskler du kan lägga på dig och om du gör det över 25 år eller 5 år spelar ingen roll.

Folk som slutar göra ökningar har troligtvis haft explosivare ökningar i början, folk som fortsätter göra ökningar upp i åren har förmodligen haft mindre nybörjarökningar.

Sen finns det ju väldigt få personer som gjort allt rätt, så det är ju fullt möjligt att man hittar "rätt" fast senare och då gör ökningar som andra kanske gjorde långt tidigare.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-01-08, 23:49   #3
jmk
Registered User

jmks avatar

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Strixen Visa inlägg
Under 2024 har jag släppt kontrollen över matintaget och tjockat till mig. På plussidan har jag ökat i muskelmassa igen, vilket var länge sedan. Jag vet inte om det beror på kcal-överskottet eller för att jag ändrat träningsupplägget. Från en klassisk brosplit till prioriterade muskelgrupper 2ggr/ vecka och de flesta set till fail. Jag måste ner i vikt/ fett för att få fason på kroppen, men kommer jag då att sluta göra muskulära framsteg, eller rent av tappa? Är 50+ och har tränat i mååånga år, men betydligt mer konsekvent och målinriktat det senaste året. Jag tror inte jag nått mitt muskulära max, då jag haft många träningsuppehåll under åren och varit dålig på att få i mig ordentligt med protein.
Vad menar du med muskelmassa? Glycogen? Det blir Verkligen svårt att behålla glycogen samtidigt som bränna ditt fett! Wtf bro
jmk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-02-12, 11:49   #4
Ett Orm
Silver lifter

Ett Orms avatar

Reg.datum: Jun 2011
Att med många års träning, 50+ och kcal-underskott bygga nämnvärt är nog att önsetänka tyvärr.
Beror ju på hur mycket fett du har och hur mycket du ska gå ner samt hur mycket mer du kan öka träningsdosen naturligtvis.
Men att behålla det du har med minskat BF är långt ifrån fy skam.
Gammal 2025-02-13, 11:19   #5
Strixen
Registered User

Reg.datum: May 2014
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Att med många års träning, 50+ och kcal-underskott bygga nämnvärt är nog att önsetänka tyvärr.
Beror ju på hur mycket fett du har och hur mycket du ska gå ner samt hur mycket mer du kan öka träningsdosen naturligtvis.
Men att behålla det du har med minskat BF är långt ifrån fy skam.
Jag ligger nog idag runt 25-28% bf. Jag tror faktiskt att den största anledningen till att jag upplevt att min träning gått så bra med ökningar i både styrka och muskler det det senaste året (bortsett från kcal-överskott) är ett större intag av protein. Sedan jag börjat logga min mat inser jag att jag ätit alldeles för lite protein genom åren. Om jag håller proteinintaget högt och med min bf så kanske jag kan behålla och t.o.m. öka lite. Jag ska inte ner till 10%, men runt 15% vore ju trevligt.
Strixen är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:45.