Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-08-14, 22:07   #1
Whey
Registered User

Wheys avatar

Reg.datum: Apr 2004
Detox and regeneration...

Efter att ha gått väldigt upp och ner vad det gäller träning (ena veckan tränat och ätit bra, andra ätit åt helvete och tränat nada), tänkte jag nu en gång för alla ta och få ordning på min kropp igen.

Läget nu är:
>Inte tränat på månader bortsett från enstaka(3 - 4) löppass på en knapp halvtimme samt några försök till att improvisera min akrobatiska förmåga.
>Ätit skit. Mycket och dåligt. Exempelvis drygt ett och ett halvt kilo choklad under de fyra dagar (detta kombinerat med massa annat, som glass, amerikanska pannkakor med massa sirap m.m.m. - vet inte vad jag tänker med ibland, inte är det huvudet iaf - nog om det) Idag lyckades jag dock återgå helt till normalnivån, får hoppas att jag kan hålla mig där bara.

Min lilla chokladmani har ju gett mig en hel del mättat fett, vilket ju inte är så bra. Kommer detta mättade fettet att bidra till något mkt otrevligt eller går dess negativa effekt att minimeras m.h.a. diverse förändringar i kosten de kommande dagarna?

När jag nu tänkte börja träna regenbundet igen också undrar jag vad som kan vara en lagom nivå att börja på. Jag har väldigt lätt att gå ut för fullt direkt, vilket mig vetes inte är det bästa att göra. Vad kan vara lämpligt att börja med? Springa 3 ggr per vecka (mellan 5 och 10 km per gång) samt styrketräna 3 ggr per vecka och sedan öka på detta?

Vad det gäller kosten undrar jag också vad som kan vara lämpligt. Min kost har gett mig ett litet överflöd av underhudsfett på magen (säkerligen också kring mina inre organ) som jag mer än gärna vill bli av mer. Är det bäst att dra ner på kaloriintaget först för att få bort fettet och sedan återgå till normalt eller ligga på normal nivå hela tiden och låta den förhoppningsvis ökade muskelmassan och förbättrade konditionen få äta upp magfettet? Just nu får jag får jag om jag nyper tag vid naveln ett grepp som är ungefär 4 cm tjockt, hur lång tid kan jag behöva arbeta med att få bort det?
Whey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-15, 06:17   #2
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Chokladfettet sitter där det sitter, det går inte att göra någonting åt. Helt krasst.

Till sak. Lämna maten därhän och kom igån med träningen och gör den till en vana. Tre löppass och tre gympass per vecka är för mycket, helt klart.
Börja med två löppass i veckan och två gympass. Träna varannan dag och kom igång. Det viktigaste är att få in träningen i ditt liv. När träningen rullar på ordentligt kan du ju pröva att lägga till något pass varje vecka.

Får du fart på träningen blir det enklare att styra upp maten.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-15, 06:39   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Den mättade fettsyran stearinsyra i choklad agerar som omättat vad gäller LDL-kolesterol.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-15, 08:39   #4
Whey
Registered User

Wheys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
Chokladfettet sitter där det sitter, det går inte att göra någonting åt. Helt krasst.
Jo, att jag har kvar det i kroppen kan jag förstå - vad jag tänkte mest på var åderförfettning, men det kanske var det du menade?

Tack för svaret!
Gammal 2005-08-15, 08:46   #5
Whey
Registered User

Wheys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Den mättade fettsyran stearinsyra i choklad agerar som omättat vad gäller LDL-kolesterol.
Låter bra, men vad innebär det i detalj? Och hur agerar palmitinsyran? Blir den negativa effekten mindre med tanke på att det i och med oljesyran och stearinsyran blir mer "omättade" fettsyror än mättade i chokladen?
Gammal 2005-08-15, 08:47   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Risken för åderförfettning av temporärt chokladätande i din ålder är... obefintlig.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-15, 09:10   #7
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Whey
När jag nu tänkte börja träna regenbundet igen också undrar jag vad som kan vara en lagom nivå att börja på. Jag har väldigt lätt att gå ut för fullt direkt, vilket mig vetes inte är det bästa att göra. Vad kan vara lämpligt att börja med? Springa 3 ggr per vecka (mellan 5 och 10 km per gång) samt styrketräna 3 ggr per vecka och sedan öka på detta?
Jag räknar 3 pass löpning och 3 pass styrka som att köra för fullt..
Det kanske finns en anledning att du har så svårt att hålla vad du har förutsatt dig vad gäller träning och kost?

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-15, 09:11   #8
Whey
Registered User

Wheys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Risken för åderförfettning av temporärt chokladätande i din ålder är... obefintlig.
UNDERBART!!! Tack!
Gammal 2005-08-15, 09:12   #9
Whey
Registered User

Wheys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
Jag räknar 3 pass löpning och 3 pass styrka som att köra för fullt..
Det kanske finns en anledning att du har så svårt att hålla vad du har förutsatt dig vad gäller träning och kost?
Mmmhm, jo, det ligger nog mycket i det du säger...

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:09.