Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Därför att mineraler inte är vitaminer?
Vitaminer är en grupp om 13 specifika nutrienter som medverkar i så gott som varje metabola process kroppen.
Mineraler är just det - mineraler. Titta på det Periodiska Systemet. Det finns 114 kända mineraler om jag inte miss fel, varav 78 är naturligt förekommande. Många av dom naturligt förekommande mineralerna är livsnödvändiga för den mänskliga kroppens struktur och funktion.
Antioxidanter är ämnen som försvarar cellerna mot fria radikaler, vilka bildas som en slags biprodukt i ämnesomsättningen. Antioxidanter syntetiseras i kroppen, men framför allt får man dom från det man äter. Både vitaminer och mineraler och fettsyror innehåller antioxidanter. Exempel kan vara mineralerna koppar, zink och selen, och vitaminerna C, A och E.
|
Allright !
Lite klokare blev jag, även om det var en del konstiga ord som "en mindre klok" inte riktigt hängde med på.
Är det så att alla vitaminer & mineraler går att finna som kosttillskott, men inte alla antioxidanter? Jag har då aldrig stött på en "multivitamin" som innehåller 13 vitaminer&114 mineraler
"Fria radikaler, vilka bildas som en slags biprodukt i ämnesomsättningen."
Vad innebär det?
Att man kan få en sämre ämnesomsättning vid brist på antioxidanter kanske eller?
Får jag i mig någolunda bra med antioxidanter genom att dagligen äta :
2st äpplen, 1 banan, 1 kopp grönt te & lite mörk choklad?
Tack för bra svar King Grub ! Du gör mig dagligen till en klokare man