Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-07-30, 18:17   #1
johan83
Registered User

Reg.datum: Jun 2005
Grönsaker

Har ätit övervägande nyttig mat under ett flertal år nu, men med ett undantag: grönsaker. Har aldrig gillat grönsaker och därför ätit alldeles för lite av den varan (frukt har jag däremot ätit mycket). Nu tänkte jag skärpa mig rejält på grönsaksfronten. Efter att ha provat mig fram lite så har jag märkt hur otroligt mycket godare jag tycker att det är med "tillagade" grönsaker jämfört med råa.

Nu har jag en påse med wok-grönsaker (innehållande gula morötter, "vanliga" morötter, minimajs och sockeärtor). Brukar steka upp ca 300g av detta i lite olja. Dessutom tillsätter jag en del andra grönsaker i denna wok, broccoli och vitkål är "obligatoriska". Beroende på vad som finns hemma så kan jag även lägga i lök, champinjoner, paprika, tomater mm.
Så till frågorna:

1) Är de grönsaker som man köper frysta lika bra som de färska rent näringsmässigt?

2) Förstör man näringen i de färska grönsakerna när man steker dom? Är det några speciella grönsaker som är mycket känsligare än andra?

3) Finns det någon speciell grönsak som ni absolut inte skulle undvara (med tanke på näringsinnehållet, inte smaken)?

4) Hur räknar man näringen man får i sig från oljan (som man steker i)? Räknar man med att man får i sig allt som man stoppar i stekpannan eller blir det ett väsentligt svinn?
johan83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-30, 18:31   #2
blekfet2
Banned

blekfet2s avatar

Reg.datum: Jul 2004
jag kan göra ett litet försök med att hjälpa dig.
1. färska alltid bättre (tror en del av näringen "försvinner" under uppvärmingen)
2. steker, vetefan om samma sak händer som när man kokar dem. grönsaker som kokas tappar ungefär 20% av mineralerna, tror den enda grönsak som är bra att koka är morötter, det frigörs mer karoten då.
3. paprika är mycket nyttig, bra med järn i broccoli (men smakar dock bajs=) )
4.tror svinnet blir för stort för att man ska räkna med oljan i kcal som du steker i, fast det beror juh på lika olika faktorer, typ hur mycket grönsaker samt olja du använder.

nu kommer du säkert få bättre svar, men det är juh som sagt bara bra!
blekfet2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-30, 18:54   #3
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Ursprungligen postat av johan83
1) Är de grönsaker som man köper frysta lika bra som de färska rent näringsmässigt?

2) Förstör man näringen i de färska grönsakerna när man steker dom? Är det några speciella grönsaker som är mycket känsligare än andra?

3) Finns det någon speciell grönsak som ni absolut inte skulle undvara (med tanke på näringsinnehållet, inte smaken)?

4) Hur räknar man näringen man får i sig från oljan (som man steker i)? Räknar man med att man får i sig allt som man stoppar i stekpannan eller blir det ett väsentligt svinn?
1) beror på, en del av dem har ju tagits tillvara snabbare efter skörden är färska, och kan därför eventuellt tom vara bättre, annars så har de ju oftast kokats upp en kort stund före infrysningen och eventuellt tappat lite näring.
2) gör man säkert, saker som är värmekänsliga lär ju inte må bra av det, men mindre borde ju försvinna ut med vattnet som de gör när man kokar dem. Bästa är väl att ångkoka.
3) alla kålsorter.
4) du ser väl hur mycket som ser ut att vara kvar i pannan själv, 1/3 kanske?
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-30, 18:59   #4
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Grönsakerna i påsen är redan förkokta/blancherade. Det betyder i klartext att de förlorat ca 20 % av vitaminerna i startläget ( ungefär ).

Nu steker du grönsakerna i olja vilket betyder att det är minimalt av förluster ut ur grönsakerna. Vitaminerna och mineralerna kan inte rinna ut i något vatten utan stannar kvar i grönsakerna. Det blir ytterligare 15 - 20 % värmeförluster av vitaminerna när du steker.

Visserligen blir det en del förluster av vitaminer och mineraler när man tillagar grönsaker, men det är bättre att äta tillagade grönsaker än inga alls.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-30, 19:08   #5
Pellefant
Registered User

Pellefants avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
4) du ser väl hur mycket som ser ut att vara kvar i pannan själv, 1/3 kanske?
Fast det har ju kommit en massa vatten från de frysta grönsakerna också under stekningen, så svårt att uppskatta hur mycket olja som är kvar.

johan83, du kan hälla i en tesked, ca 4-5 gram i pannan, och smeta ut det i hela pannan med lite hushållspapper, så blir det inte mycket olja alls, då skulle jag räkna det som 2-3 gram.( pappret suger upp det mesta. (Har inte tänkt på detta innan så har räknat med all olja förut)

Senast redigerad av Pellefant den 2005-07-30 klockan 19:12.
Pellefant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-30, 20:02   #6
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant
Fast det har ju kommit en massa vatten från de frysta grönsakerna också under stekningen, så svårt att uppskatta hur mycket olja som är kvar.

johan83, du kan hälla i en tesked, ca 4-5 gram i pannan, och smeta ut det i hela pannan med lite hushållspapper, så blir det inte mycket olja alls, då skulle jag räkna det som 2-3 gram.( pappret suger upp det mesta. (Har inte tänkt på detta innan så har räknat med all olja förut)
Du har väl inget vatten kvar i en panna som håller 100+ grader?

Och hade det blivit 10 eller 15 gram olja hade det inte varit dödligt heller
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-30, 20:05   #7
Pellefant
Registered User

Pellefants avatar

Reg.datum: Aug 2004
aha, den ångar bort, nu är jag med, tack för förklaringen aliquis.

mmm, ibland använder jag också mycket olja, blir ofta godare då.
Pellefant är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:23.