Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-07-31, 08:33   #1
Exhale_
Registered User

Exhale_s avatar

Reg.datum: Jul 2005
Omöjligt att gå ner i vikt (fett) med kaloriöverskott?

Hej!

Ponera att jag drar igång och tränar som aldrig förr, jag kör 3 innebandypass i veckan + 2 ggr styreträning. Jag tänker verkligen på vad jag käkar och när jag käkar det (näringstiming). Jag ligger även på kaloriöverskott (200 kcal extra) gentemot mitt dagliga energiintag.

Ponera även att jag har en schysst kula (mage) och är lite smårund i övrigt.

Vad kommer att ha hänt efter ett halvår då? Kommer jag kunna ha minskat i fettvikt? Alltså tappat några kilo fläsk..

Eller kommer jag endast ha fått mer muskler men behållt lika mycket fläsk som innan?
Exhale_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-31, 08:37   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Du kommer att ha ökat din mängd kroppsfett. Ett energiöverskott lagras in; allt överskott blir inte muskelmassa på något sätt, hur du än tränar, utan majoriteten av alla kalorier över din energibalansgräns kommer att lagras in som kroppsfett. Är du redan "smårund" kommer en större del av energiöverskottet att bilda kroppsfett, än om du vore mager. Du kan springa en halvmara varje dag, men ändå äta dig tjock, om du stoppar i dig mer än du gör av med (även om du antagligen får anstränga dig vid matbordet också i det fallet).

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-31, 08:47   #3
Exhale_
Registered User

Exhale_s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Du kommer att ha ökat din mängd kroppsfett. Ett energiöverskott lagras in; allt överskott blir inte muskelmassa på något sätt, hur du än tränar, utan majoriteten av alla kalorier över din energibalansgräns kommer att lagras in som kroppsfett. Är du redan "smårund" kommer en större del av energiöverskottet att bilda kroppsfett, än om du vore mager. Du kan springa en halvmara varje dag, men ändå äta dig tjock, om du stoppar i dig mer än du gör av med (även om du antagligen får anstränga dig vid matbordet också i det fallet).

Okej, vilket jävla dilemma Om jag däremot ligger på ett kaloriunderskott av 200 kcal/dag, då kommer jag väl inte bygga några muskler utan bara långsamt tappa fett (om jag sköter kosten rätt)...

Så då kommer jag sluta upp som en spinkis, men utan muskler..

Det enda rätta är väl helt enkelt att tokdeffa ner sig till hyfsad vikt och sen bygga, men inte med ett sånt stort överskott..
Gammal 2005-07-31, 17:43   #4
Jashguim
Registered User

Reg.datum: Dec 2004
jag hade gjort tvärtom, byggt upp lite massa för att sedan deffa fram de nya, fina musklerna.

Jag gjorde själv så när jag väl tog mig i kragen. Det känns fel att äta sig ännu större, men så länge man litar på att man kan lyckas få bort fläsket sen så är det inga problem!

lycka till!
Jashguim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-31, 18:02   #5
Exhale_
Registered User

Exhale_s avatar

Nackdelen är att jag skulle vilja vara i form till innebandysäsongen som börjar i oktober.. Då vill jag itne lägga på mig ännu mer fläsk
Gammal 2005-07-31, 18:17   #6
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Så alla som är nybörjare och får högre definition äter helt enkelt för dåligt?
Någon uppfattning om hur mycket själva träningen kan påverka resultatet? Något måste den ju göra, nu menar jag alltså HUR man tränar.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-31, 18:24   #7
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Så alla som är nybörjare och får högre definition äter helt enkelt för dåligt?
Någon uppfattning om hur mycket själva träningen kan påverka resultatet? Något måste den ju göra, nu menar jag alltså HUR man tränar.
Träningen förbrukar energi, givetvis, men handlar det om ett bestämt energiöverskott tappar man inte kroppsfett.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2005-07-31, 19:13   #8
diceman
Registered User

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Träningen förbrukar energi, givetvis, men handlar det om ett bestämt energiöverskott tappar man inte kroppsfett.
Då måste man ju bygga på underskott??? men det går väl inte så bra???
diceman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-31, 19:36   #9
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Det går inte så bra, nej. Det är inte omöjligt, men resultaten kommer inte att vara i närheten av dom man hade kunnat åstadkomma om man hade koncentrerat sig på det ena eller det andra, och det kräver total kontroll på och kunskap om vad man gör och när man gör det, och "vill inte, kan inte, orkar inte"-mentaliteten får slopas helt.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2005-07-31, 21:16   #10
det
Registered User

Citat:
Det går inte så bra, nej. Det är inte omöjligt, men resultaten kommer inte att vara i närheten av dom man hade kunnat åstadkomma om man hade koncentrerat sig på det ena eller det andra, och det kräver total kontroll på och kunskap om vad man gör och när man gör det, och "vill inte, kan inte, orkar inte"-mentaliteten får slopas helt.
En sak som jag alltid grubblat över..Kan det verkligen stämma att man kan bygga muskler på energiunderskott? det borde ju inte bara vara svårt, utan omöjligt.
Om man ligger på underskott betyder det ju alltså att all energi har gått till annat, man har alltså gjort av med för mycket energi. Hur är det då möjligt att bygga några muskler? Jag menar, man kan ju inte säga åt kroppen att jag vill att min energi ska gå till detta istället för det.

Stämmer?

Men sen har jag tänkt såhär..om man är riktigt kunnig och vet exakt hur kroppen fungerar osv, kan man kanske lyckas ligga på energiöverskott då det behövs, och underskott annars..Någon slags kombination av nått slag. Kanske är det så? V
Vet inte, men skulle gärna vilja veta
det är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-31, 21:19   #11
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Det kräver att du tajmar, som sagt, och ger muskelcellerna det dom behöver, när dom behöver det. Styrketräning kombinerat med frekventa påfyllningar av essentiella aminosyror efteråt stimulerar proteinsyntesen med hundratals procent. Sköter du dom timmarna maximalt rätt så kan proteinbalansen bli positiv över dygnet som helhet även på energiunderskott.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2005-07-31, 21:22   #12
det
Registered User

Citat:
Det kräver att du tajmar, som sagt, och ger muskelcellerna det dom behöver, när dom behöver det. Styrketräning kombinerat med frekventa påfyllningar av essentiella aminosyror efteråt stimulerar proteinsyntesen med hundratals procent. Sköter du dom timmarna maximalt rätt så kan proteinbalansen bli positiv över dygnet som helhet även på energiunderskott.
Okej, precis som jag trodde så krävs det mycket erfarenhet och tajming. Inget man ska "satsa" på..
det är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-31, 22:01   #13
The Wolf
Daiquiri-monger

The Wolfs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av det
Okej, precis som jag trodde så krävs det mycket erfarenhet och tajming. Inget man ska "satsa" på..

I början är det inget att satsa på eftersom du antagligen kommer misslyckas, det krävs mycket kunskap och erfarenhet för att klara av det. Till en början räcker det ju gott och väl att bygga när du ligger på ett överskott och sedan deffa bort fettvikten.
The Wolf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-01, 15:17   #14
JAM
Registered User

Reg.datum: May 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Exhale_
Nackdelen är att jag skulle vilja vara i form till innebandysäsongen som börjar i oktober.. Då vill jag itne lägga på mig ännu mer fläsk
Om du vill vara "i form" (vilket är lite diffust) redan till oktober, ja då gäller det att ligga i! Och då snackar vi kcalunderskott så det står härliga till. Åtta veckor dit. 0,5-1,0 kg/vecka till dess och du har tappat 4-8 kg i vikt. Lycka till!
JAM är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:10.