Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-06-02, 19:58   #1
valo
Registered User

Reg.datum: Dec 2004
överlevnads vecka?

tja. ska ut på överlevnads övning i lupmen om 2 veckor, kommar att vara utan mat i 6 dagar förutom det naturen har att erbjuda.. nån som har något tips hur man kan förbereda sig. om man tex ska kränga en jävla massa mat innan övningen eller nått för att inte förlora för mycket muskelmassa?
valo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-02, 20:34   #2
epkmack
Registered User

Reg.datum: Sep 2003
Det där är jävligt svårt. Ät upp dig så mycket som möjligt men efter två dagar kommer hela kroppen vara katabol så att det värker i varenda muskel. Oavsett hurmycket mat man hittar ute i naturen så brukar man vara sjukt hungrig. Sedan har vi dedärsakerna som skall tillagas och det tar otrolig energi. Militären har bra koll på hur man överlever men det är inte roligt någonstans - intressant men inte roligt.
epkmack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-02, 20:47   #3
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Reg.datum: Dec 2003
Trycker du massor med mat just innan så får du förutom en jobbig vecka, en jobbig mage, i en jobbigare vecka. Så ät lite mer än vanligt bara utan att frossa. Sedan tvingas jag säga de fruktansvärda militärorden "gilla läget". De stämmer bra in här då det bara blir värre genom att lida av hingern, slappna av istället.

Vad gör du för utbildning? Får ni fixa till en hare?
Gammal 2005-06-02, 21:51   #4
valo
Registered User

Reg.datum: Dec 2004
jag e amfibiesoldat. tyckte faktiskt att befälen sa att vi skulle få lära oss att fånga hare o tillaga den..

tänkte på de här med att frossa innan, det kan ju inte vara bra om man töjer ut magsäcken så att man blir hungrig lättare. om det nu funkar så..
valo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-03, 09:45   #5
Maverick
Registered User

Mavericks avatar

Reg.datum: Feb 2005
Naturen är underbar finns alltid nått att snaska på, ta reda på vad du kan äta och hur det ser ut(inte alltid nyttigt ta fel), även om du inte har tid då stoppa på dig och snaska lite då och då. Veckan är inte så jobbig som man tror och går fort, och vanlig mat smakar aningen bättre efter än den gjorde innan. Lycka till och ha kul.
Maverick är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-04, 18:19   #6
bear.flowertwig
Fluortanten

bear.flowertwigs avatar

Reg.datum: Jan 2003
Tror inte det spelar nån större roll om du äter lite mindre eller mer. Förbered dig mentalt istället. Det blir en "kul" utmaning!

Men ta det lungt med frossandet efteråt. Du kommer ha en magsäck stor som en ärta.
Gammal 2005-06-04, 19:26   #7
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Några tips.

Var noga med att dricka vatten.
Även om du är hungrig var noga med fixa riktig sovplats, eld osv. Annars blir man bara ännu segare när man inte får sova riktigt.
Ta det som en utmaning och en cool grej, så lyssna på befälen så man lär sig något.
Du kommer att hamna i fältkoma, ta det som en utmaning att hålla ut så länge som möjligt. :-)

Sedan som sagt var efteråt, förmodligen kommer befälen ge er lite mat och choklad och säga att ni inte kommer kunna äta mer ändå. Alla kommer att skita i detta och beställa pizza och massor med mat(om det går), och 50% kommer att få ont i magen av detta. Men det är så det skall vara.

Dessutom, hudsalvan smakar vanilj och det går att steka med den.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-04, 21:06   #8
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Drick varmt om ni har möjlighet att koka vatten, även om det bara är just vatten. Varm dryck ger mer mättnadskänsla än kall, plus att det kan kännas skönt om man är "hungerfrusen". Tycker man att kokt vatten smakar räv kan man alltid låta några granskott koka med, det smakar inte sämre än många örttéer.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-04, 21:28   #9
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Innehåller inte barr extremt mycket c-vitamin också? sådär lite halvt OT
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-04, 21:36   #10
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Jo. Avkok på gran- och tallskott (s.k. "strunt") är en välkänd huskur mot vårtrötthet och "slitenhet" i största allmanhet. Hur mycket av C-vitaminerna som är kvar efter uppvärmningen vågar jag dock inte svar på.

Späda granskott går att äta också, för övrigt. Man skalar av barren och äter den mjuka, ännu inte förvedade "pinnen" i mitten.
Gammal 2005-06-04, 22:19   #11
Allan
Går i vanliga skor.....

Allans avatar

Reg.datum: Jan 2002
Ni kommer att lägga ner en massa tid på att jaga eller tillaga kött. Skit i det. Du hinner samla avsevärda mängder ätbart växtmaterial under den tiden istället. Inte lär du bli mätt heller. Drick mycket vatten och ät som en häst om du får tillfälle till det.

allan

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-05, 00:51   #12
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Allan
Ni kommer att lägga ner en massa tid på att jaga eller tillaga kött. Skit i det. Du hinner samla avsevärda mängder ätbart växtmaterial under den tiden istället.
Lyss till den Vises stämma. Blott det faktum att kött s.a.s. före beredning rör på sig (springer/flyger/simmar), och det i regel ganska fort, medan växter står snällt stilla säger en del ... Och vilket kött skulle ni få tag i? Chansen att nedlägga en älg lär väl inte vara alltför stor - och hur mätt blir ett gäng glada(?) pojkar på en hare eller en skata? Dem är det INTE mycket mat på.
Gammal 2005-06-05, 01:01   #13
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Fick en mental bild av någon tokhungrig och desperat byggare jagandes älg med ksp90 :P
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-05, 12:31   #14
stenrock
Registered User

Reg.datum: May 2005
Klart att ni kommer att lära er att fånga hare. Är dock väldigt tveksam ifall ni kommer att få tillreda någon hare. Detta moment har jag för mig att man tog bort för ett antal år sedan. Förra året så fick vi inte göra nått sånt kul

Du kan vara glad att det finns en massa gott ute i skogen vid denna tiden på året
stenrock är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-05, 13:43   #15
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS
Fick en mental bild av någon tokhungrig och desperat byggare jagandes älg med ksp90
Älg är väl dessutom inte lovlig nu, om jag inte minns fel. Kan se lokaltidningens rubriker framför mig: "Jägare rasar mot rekryter ...", "Motionär fick mössan avskjuten ..."
Uppriktigt sagt hoppas jag att ni slipper hålla på och "lära er" ta ur hare; jag har en (fördomsfull) känsla av att det mer blir fråga om att vänja sig vid att göra sådan man upplever som slabbigt och äckligt än om att lära sig ta hand om jaktbyte på ett riktigt sätt. Får/måste ni ändå göra det så koka en soppa eller något på kräket, så mättar det fler (det är svårt att fatta hur verkligt jättelite kött det faktiskt är på en hare innan man sett det). Bränd på spetsad grillpinne över lägereld mättar den nog inte ens en ...

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:52.