Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-05-21, 15:10   #1
Frantic
Registered User

Frantics avatar

Reg.datum: Mar 2004
Köra rattfull för att rädda liv?

Jag kikade nyss i dagens Aftonbladet där det stod lite om att en 19-årig kille hade kört rattfull för att rädda livet på en tjej. De flesta som blev tillfrågade tyckte att det var fel för att då riskerar man andra liv. Vad tycker ni? Ska man få köra rattfull om någons liv står på spel? Jag inser att det finns många faktorer som spelar in bl.a. hur rattfull man är osv...
Frantic är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2005-05-21, 15:22   #2
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg

Slartibartfasts avatar

Reg.datum: Apr 2002
Beror ju lite på hur situationen ser ut, men om det handlar om att rädda livet på en närstående så skulle jag såklart ha kört. Inget snack.

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-21, 15:31   #3
Matte_Maiden
Registered User

Matte_Maidens avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast
Beror ju lite på hur situationen ser ut, men om det handlar om att rädda livet på en närstående så skulle jag såklart ha kört. Inget snack.
Exakt. No way att jag skulle låta någon nära och kär dö i ett sådant läge.
Matte_Maiden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-21, 15:34   #4
Nismo
Registered User

Nismos avatar

Reg.datum: Feb 2005
För det första har han handlat i nöd, vilket är en av de straffrihetsgrunder som finns.

Nöd:
4 § En gärning som någon, i annat fall än som nämnts tidigare i detta kapitel, begår i nöd utgör brott endast om den med hänsyn till farans beskaffenhet, den skada som åsamkas annan och omständigheterna i övrigt är oförsvarlig.
Nöd föreligger när fara hotar liv, hälsa, egendom eller något annat viktigt av rättsordningen skyddat intresse. Lag (1994:458)

Killen har kört full, ja. Och tycker därmed inte det är konstigt om detta tas upp i rätten. Det är polisernas skyldighet att rapportera. Det skulle vara ett brott i sig om rättsväsendet inte tar tag i brott. Det är sedan rätten som avgör om han är skyldig eller inte.

Vilket han inte kommer att bli.
Nismo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-21, 17:33   #5
Griip
Självgod idoit

Griips avatar

Reg.datum: Sep 2004
Beror som sagt på hur full man är, men jag hade gjort det ifall det var något allvarligt på gång. Jag är emot rattfylleri något enormt men jag tror inte det är ens 1% av dem som kör onyktra som krockar, därmed menar jag inte att det är dem som krockar som är nyktra..
Griip är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-21, 20:14   #6
henke_in_training
Ahhhh-nöööld

henke_in_trainings avatar

Reg.datum: Jan 2004
är det verkligen nödfall så tycker jag att man får köra rattfull, självklart ska man ju också ringa polisen och ambulans så de kan möta upp så fort som möjligt...
henke_in_training är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-21, 20:16   #7
Pellefant
Registered User

Pellefants avatar

Reg.datum: Aug 2004
Intresant är att killen som körde själv anmälde detta(varför gjorde han det?) samt att de verkligen avbröt kvinnans självmordsförsök. (Läste artikeln förut)
Pellefant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-21, 20:17   #8
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Tror iofsig inte frågan bör handla så mycket om FÅR vilket ju är upp till var och en utan mer riskmomentet med att köra full. Annars degraderar man rattfylla till ett brott som man inte bör göra för att det är olagligt.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-21, 20:18   #9
Allan
Går i vanliga skor.....

Allans avatar

Reg.datum: Jan 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Nismo
För det första har han handlat i nöd, vilket är en av de straffrihetsgrunder som finns.

Nöd:
4 § En gärning som någon, i annat fall än som nämnts tidigare i detta kapitel, begår i nöd utgör brott endast om den med hänsyn till farans beskaffenhet, den skada som åsamkas annan och omständigheterna i övrigt är oförsvarlig.
Nöd föreligger när fara hotar liv, hälsa, egendom eller något annat viktigt av rättsordningen skyddat intresse. Lag (1994:458)

Killen har kört full, ja. Och tycker därmed inte det är konstigt om detta tas upp i rätten. Det är polisernas skyldighet att rapportera. Det skulle vara ett brott i sig om rättsväsendet inte tar tag i brott. Det är sedan rätten som avgör om han är skyldig eller inte.

Vilket han inte kommer att bli.

Exakt. Det är rätten som ska avgöra om han ska dömas eller inte. Inte polisen, hans kompisar och framförallt inte nån tidning. Och han kommer inte att dömas heller - det finsn det gott om prejudikat på.

allan

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:26.