Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-04-13, 22:25   #1
heljis
Registered User

heljiss avatar

Reg.datum: Oct 2004
joggning

Ett par frågor;

ungefär hur mycket kcal gör man av med i timmen när man joggar? Hälsovakten föreslår 270kcal/timme, stämmer det bra tro? Låter lite.
Det borde väl även vara individuellt hur mycket man gör av med..

Vad bör man käka efter en joggingtur? Efter ett gympass tar jag maltodextrin + whey-80 följt av ett normalt mål mat.

En sista grej också, såg att oboy har ett GI runt 50?!?! Hur 17 går detta ihop? Mängder med socker, och oboy ser inte ut att kräva lång bearbetning i magen direkt. Inget jag lider av iofs, då borde ju oboy vara helt ok under deffen?

Tacksam för svar!

Aldrig Vila!
heljis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-13, 22:32   #2
SeWs
Liten som en räka!

SeWss avatar

Reg.datum: Dec 2003
oboy blandas ju med mjölk o borde därmed få rätt så lågt gi, eftersom mjölk är väldigt långsamt, däremot så är knappast sockret nyttigt och insulinvärdet lär va skyhögt....
Beror ju på hur snabbt du springer men när jag springer kasnke 13km i timmen så bränner jag nog närmare 1000kcal iofs är det knappast jogging men minst 500 iaf, går att räkna ut nån har säkert en formel.
Efter du har sprungit o vill ha optimal återhämtning så skulle jag köra på en gainer, vill du däremot springa för att bränna fett så skulle jag nog käkka nån shysst mat istället.
Gammal 2005-04-13, 22:35   #3
Pellefant
Registered User

Pellefants avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av heljis
Hälsovakten föreslår 270kcal/timme, stämmer det bra tro?
Låter väldigt lite.

HV kan man väl ställa in så att det antingen är "extra" som förbränns eller "basalförbränning+aktivitet", men vilken inställning du än använder så låter det lååååågt.

Har läst att HV allmänt ligger rätt lågt i sina uppskattningar av kcal vid aktiviteter.
Pellefant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-13, 22:36   #4
Rataxes
Registered User

Rataxess avatar

Reg.datum: Jun 2004
Hälsovakten duger bra till att mata in livsmedel och hålla koll på vad och hur mycket du äter, men använd den inte till något annat. 270kcal i timmen ligger närmre vad man bränner när man går. Joggning eller löpning bränner, lite förenklat, 1 kcal per kilo kroppsvikt och kilometer. Springer du 10 km/h blir alltså timförbränningen ungefär 10 kcal per kilo kroppsvikt.
Rataxes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-14, 05:09   #5
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
En sista grej också, såg att oboy har ett GI runt 50?!?! Hur 17 går detta ihop? Mängder med socker, och oboy ser inte ut att kräva lång bearbetning i magen direkt. Inget jag lider av iofs, då borde ju oboy vara helt ok under deffen?
Det är blandad O'boy, som sagt, och värdet baseras på normalt blandad (svag) chokladdryck, med någon sked i ett stort glas mjölk.

Själva pulvret är strösocker och har ett liknande GI, dvs mellan 80 och 90, men ett högre II eftersom det är kakao.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-14, 06:13   #6
raZmus
Registered User

raZmuss avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
ungefär hur mycket kcal gör man av med i timmen när man joggar? Hälsovakten föreslår 270kcal/timme, stämmer det bra tro? Låter lite.
Det borde väl även vara individuellt hur mycket man gör av med..

http://www.caloriesperhour.com/index_burn.html
Gammal 2005-04-14, 22:14   #7
heljis
Registered User

heljiss avatar

Reg.datum: Oct 2004
Tack för bra svar!

Aldrig Vila!
heljis är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:44.