Efter att ha gjort det tydligen vanliga amatör felet att sänka kalorierna för mycket och ha för stort underskott så har jag kommit på att min metabolism eller BMR har sänkts. Jag har inte förlorat någon muskelmassa alls (inte synligt någonstans) men min basala metabolism har sänkts helt klart. Så mina frågor är:
1.
Jag antar att man inte kan räkna ut hur mycket sänkningen är oavsett vilka siffror man har eller?
2.
Hur mycket kan kroppen sänka sin basala metbolism? Organen måste ju fortfarande förbruka energi, så någon undre gräns borde det väl finnas?
Minskningen måste ju bestå av att man har mindre leptin, mindre sköldkörtelhormon och sådant. Men hur mycket kan det vara i energi? 50 kcal? 200 kcal? 500 kcal?
3.
Om jag höjer mitt matintag ordentligt så jag över gränsen för svält men ändå fortsätter att skapa en energiunderskott kommer då kroppen att höja sin basala metabolism/förbrukning eller kommer den ligga kvar eller till och med sänkas ännu mer?
Jag har som sagt legat på 1700 kcal om dagen i 2 månader och förbrukat 2400 kcal om dagen. Sen sänkte jag till 1500 kcal och fortsatte att förbruka 2400 kcal. Visst gick jag ned i fett men det stannade ju sen. Nu kör jag på 2000 kcal om dagen i intag och förbrukar 2600 kcal. Så då vet ni det.
Hoppas någon kan hjälpa mig med någon fråga! Tack!!!