Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-10-14, 17:47   #1
Zorban
Registered User

Reg.datum: Aug 2010
Träning före frukost - kostråd?

Jag tänkte försöka träna tidigt på morgonen innan jobbet, runt kl 7, ca en halvtimme efter att jag vaknat. Jag har lite frågor så att inte timmen på gymmet blir utkastad! Har sökt runt en del på forumet men några saker är fortfarande oklara. För att det inte ska bli några missförstånd så är jag för närvarande intresserad av att bygga muskler.

1. Jag vill inte äta frukost innan träningen, däremot laddar jag upp ikväll med kolhydrater. Jag tänkte ta EAA precis före och efter träningen (som vanligt), men stämmer det att jag bör ta maltodextrin eller druvsocker också innan träningen? Jag har inget malto än, finns det någon sportdryck eller liknande som kan funka tillsammans med EAA, som går att få tag på i vanliga affärer?

2. Jag har aldrig varit ett stort fan av gigantiska frukostar, hur mycket måste jag trycka i mig efter träningen? Räcker det med en ost-macka och en kesella, eller vilka mängder protein/kolhydrat/fett pratar vi om? Jag kommer äta ordentlig lunch runt 12. Detta träningstillfälle är mer av ett experiment för att se hur bra det funkar, så jag kan tänka mig att köpa en gainer eller liknande också.

3. Hur pass optimalt är det att träna så tidigt? Är det betydligt sämre än att träna på eftermiddagen/kvällen, givet att man får i sig kolhydrater/eaa runt passet? Jag tror att jag kan prestera lika bra på morgonen som på kvällen så det kan vi bortse från.

Senast redigerad av Zorban den 2010-10-14 klockan 17:56.
Zorban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-14, 18:01   #2
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Zorban Visa inlägg
Jag tänkte försöka träna tidigt på morgonen innan jobbet, runt kl 7, ca en halvtimme efter att jag vaknat. Jag har lite frågor så att inte timmen på gymmet blir utkastad! Har sökt runt en del på forumet men några saker är fortfarande oklara. För att det inte ska bli några missförstånd så är jag för närvarande intresserad av att bygga muskler.

1. Jag vill inte äta frukost innan träningen, däremot laddar jag upp ikväll med kolhydrater. Jag tänkte ta EAA precis före och efter träningen (som vanligt), men stämmer det att jag bör ta maltodextrin eller druvsocker också innan träningen? Jag har inget malto än, finns det någon sportdryck eller liknande som kan funka tillsammans med EAA, som går att få tag på i vanliga affärer?
Nej.

Citat:
3. Hur pass optimalt är det att träna så tidigt? Är det betydligt sämre än att träna på eftermiddagen/kvällen, givet att man får i sig kolhydrater/eaa runt passet? Jag tror att jag kan prestera lika bra på morgonen som på kvällen så det kan vi bortse från.
Funkar alldeles utmärkt.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-14, 18:03   #3
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
1 Saft eller druvsocker (finns oftast i bakhyllan)

2 Det är självklart beroende på mängd i förhållande till kroppsvikt men det ser inte ut att vara någon större fara.

3 Den enda riktiga nackdelen är att kroppen inte riktigt har kommit igång så man kan vara lite mer skadebenägen men en rejäl uppvärmning minskar riskerna och vanlig styrketräning är ganska säkert oavsett om kroppen är igång eller inte.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-14, 18:14   #4
Zorban
Registered User

Tack för svaren!

Vanlig dextrosol går bra eller? Finns i en liten butik i närheten nämligen Angående skador så tänkte jag värma upp lite, och sedan köra bröst och triceps, dvs inga supertunga övningar.
Gammal 2010-10-14, 18:17   #5
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Dextrosol är druvsocker så det går bra.

Gammal 2010-10-14, 18:22   #6
Zorban
Registered User

Oki tack så mkt!
Gammal 2010-10-14, 20:11   #7
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
http://traningslara.se/naringsintag-...-fore-frukost/
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-14, 21:09   #8
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
1 Det är inte nödvändigt med kolhydrater i samband med träningen. Du har ätit kvällen innan och du nämner att det är ett experiment så varför inte testa utan första gången?

2 Det låter väl helt ok!

3 Se z_bumbis svar
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-15, 06:58   #9
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Jag skulle ladda upp med lite kaffe en halvtimma eller timma innan, och sen EAA eller protein direkt inpå passet.
Gammal 2010-10-15, 07:09   #10
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
1 Det är inte nödvändigt med kolhydrater i samband med träningen. Du har ätit kvällen innan och du nämner att det är ett experiment så varför inte testa utan första gången?
Går man på vad som är nödvändigt i kostväg så hamnar man på WHO:s grundbehov och det är de flesta ganska överens om att det inte är en kost som gör att man får bäst resultat träningsmässigt. Så det jag frågar mig är istället vad man tjänar på att testa utan kolhydrater?

Eddie: Glykogenen du äter kvällen innan laddar väl inte i någon större grad upp glykogenförråden i musklerna om man inte tränat dem samma dygn? Visst man kan slippa att glykogen minskar men då är det troligen viktigare att man äter kolhydrater hela perioden sedan man tränande de aktuella musklerna senast.
Sen kommer självklart en del av energin från en stor måltid man äter en stund innan träningen ut i blodet och når musklerna. Även om man äter en rejäl måltid minuterna precis innan man går i på gymmet så får man ut en del energi under stora delar av passet om man har något så när normal längd på träningen.

Gammal 2010-10-15, 10:11   #11
Zorban
Registered User

Nu var det avklarat iaf. Tog 10 gram EAA och blandade med ca 30g dextro-pulver, tillsammans med vatten och fun light i en shaker. Efter passet tog jag 10 gram EAA och hann med att äta en stor ostmacka och en gainomax. Kändes rätt bra, var helt tomt på gymmet

Kaffe hade nog varit ok också, men då hade jag behövt gå upp tidigare.

Senast redigerad av Zorban den 2010-10-15 klockan 10:16.
Gammal 2010-10-15, 11:51   #12
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Eddie: Glykogenen du äter kvällen innan laddar väl inte i någon större grad upp glykogenförråden i musklerna om man inte tränat dem samma dygn?
Nej men det gjorde de sist de tränades. Mig veterligt töms inte gärna muskeglykogen utan att musklerna belastas och jag har svårt att se hur ett vanligt liv kan tömma glykogenet i en muskel på bara ett par dagar.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-15, 12:22   #13
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Nej men det gjorde de sist de tränades. Mig veterligt töms inte gärna muskeglykogen utan att musklerna belastas och jag har svårt att se hur ett vanligt liv kan tömma glykogenet i en muskel på bara ett par dagar.
Efter att man har superkompenserat så sjunker nivån av glykogen vartefter ner mot en normal nivå och det kan ju gå några dagar, upp till en vecka, mellan passen för samma muskel. En muskel belastas dagligen så att man kan omsätta glykogen är inte så konstigt men för att behålla en högre nivå längre så finns det troligen något individuellt tröskelvärde beroende på aktivitet och kost.
Jag har inte kollat på det här på mycket länge men jag gissar att man kan hålla nivån högre genom att ge en mindre med tillräcklig (lagom diffust ) tömmande träning mellan de större tömningarna.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:38.