Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-02-03, 10:43   #1
Chandler
Registered User

Chandlers avatar

Reg.datum: Nov 2004
Större proteindoser än 30g?

Man brukar ju ofta höra att kroppen kan tillgodogöra sig 30g "igången". Är det då sas bortkastat att äta mer? Min middag består ofta av b.la. 200g kycklingfilé. Det gör 40g protein. Tillsammans med den övriga maten blir det kanske drygt 50g.
Chandler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-03, 10:53   #2
TTT
Registered User

TTTs avatar

Reg.datum: May 2004
Nja, men det har inte kunnat bevisas att en större dos protein skulle vara bättre än 2 mindre.
TTT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-03, 11:01   #3
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Citat:
Ursprungligen postat av TTT
Nja, men det har inte kunnat bevisas att en större dos protein skulle vara bättre än 2 mindre.
Pja, test att äta dina 250g till frukost och inget under resten av dagen.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-03, 11:04   #4
TTT
Registered User

TTTs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd
Pja, test att äta dina 250g till frukost och inget under resten av dagen.
Haha var väl inte direkt så jag menade. Jag syftade på de 200 grammen kycklingfilé han ville äta. Sen skrev jag att det INTE har bevisats.
Gammal 2005-02-03, 11:14   #5
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg

Slartibartfasts avatar

Reg.datum: Apr 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Chandler
Man brukar ju ofta höra att kroppen kan tillgodogöra sig 30g "igången".
Det där är väl gammal myt?

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-03, 11:14   #6
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Citat:
Haha var väl inte direkt så jag menade. Jag syftade på de 200 grammen kycklingfilé han ville äta. Sen skrev jag att det INTE har bevisats.
Om det inte bevisats så är det sannolikt för att det inte är någon skillnad på att inta allt protein vid en måltid, eller? Eller menar du att ingen försökt bevisa det?
Gammal 2005-02-03, 11:24   #7
TTT
Registered User

TTTs avatar

Citat:
Om det inte bevisats så är det sannolikt för att det inte är någon skillnad på att inta allt protein vid en måltid, eller? Eller menar du att ingen försökt bevisa det?
Det kan jag tyvärr inte svara på då jag inte är expert på det området utan jag har bara läst detta. Enda jag ville ha sagt var att han kunde äta sin måltid utan att bekymra sig över huruvida kroppen tar upp proteinet eller ej.

Sedan är ett regelbundet intag med mindre mängder proteiner att föredra.
Gammal 2005-02-03, 11:58   #8
Chandler
Registered User

Chandlers avatar

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast
Det där är väl gammal myt?
Är det?
Chandler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-03, 12:33   #9
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Är det?
Ja.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-03, 12:33   #10
William
The Fat-Master

Reg.datum: Apr 2003
Citat:
Är det?
Well, det är en definitionsfråga först och främst. Att tillgodogöra sig proteinet kan tolkas på olika sätt.

Om det är upptag i tarmen som avses så är det en gammal myt eftersom absoluta merparten av allt man stoppar i sig tas upp till cirkulationen förutsatt att man är frisk i magtarmkanalen.

Om det är proteinsyntes som avses så är det ingen myt, men heller ingen sanning eftersom det är ytterst få gram protein, om ens det, som blir till muskler per dag.

Hörde av en föreläsare på utbildningen att det är utträknat att om man tränar optimalt, äter optimalt, har optimala gener för muskelbygge och dopar sig optimalt, så blir muskelproteintillväxten maximalt 6 g per dag. Om det stämmer eller ej vet jag inte, men det låter hyfsat troligt i mina öron iaf.

Mvh

William
Gammal 2005-02-03, 12:42   #11
TTT
Registered User

TTTs avatar

Med tanke på att en genomsnittlig människa ger ifrån sig ca 150g avföring/dag(merparten av detta är vatten), så bör det mesta tas upp.

Källa: Näringslära för högskolan
Gammal 2005-02-03, 12:46   #12
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Citat:
Ursprungligen postat av William
Well, det är en definitionsfråga först och främst. Att tillgodogöra sig proteinet kan tolkas på olika sätt.

Om det är upptag i tarmen som avses så är det en gammal myt eftersom absoluta merparten av allt man stoppar i sig tas upp till cirkulationen förutsatt att man är frisk i magtarmkanalen.

Om det är proteinsyntes som avses så är det ingen myt, men heller ingen sanning eftersom det är ytterst få gram protein, om ens det, som blir till muskler per dag.

Hörde av en föreläsare på utbildningen att det är utträknat att om man tränar optimalt, äter optimalt, har optimala gener för muskelbygge och dopar sig optimalt, så blir muskelproteintillväxten maximalt 6 g per dag. Om det stämmer eller ej vet jag inte, men det låter hyfsat troligt i mina öron iaf.

Mvh

William
Men hur mycket "proteinråvara" går åt från intag genom munnen tills dom 6grammen sitter på arslet då?

Påtal om överdrivet stort intag av protein, vad säger man i seriös forskning om hur mycket protein som behövs sett till just proteinet och inte som del av kaloriintaget?
Gammal 2005-02-03, 12:47   #13
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Citat:
Med tanke på att en genomsnittlig människa ger ifrån sig ca 150g avföring/dag(merparten av detta är vatten), så bör det mesta tas upp.

Källa: Näringslära för högskolan
150g per dag? Haha. Tvinga mig inte att piska fram en dyngvåg, det där tror jag aldrig på.
Gammal 2005-02-03, 12:53   #14
Mindek
Registered User

Mindeks avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Ursprungligen postat av William

Mvh

William

Är det 6g då rent muskelprotein, alltså 6g muskelprotein + 24g vatten = 30g muskelmassa per dag?
Mindek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-03, 12:55   #15
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Påtal om överdrivet stort intag av protein, vad säger man i seriös forskning om hur mycket protein som behövs sett till just proteinet och inte som del av kaloriintaget?
1,5-2 g per kg och dag.
Vissa säger mindre och vissa säger mer.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:13.