Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-12-28, 22:43   #1
Pade
Registered User

Reg.datum: Jan 2009
Hur hög träningsvolym?

Jag har testat några pass från ett "cookie-cutter" schema som Josef Eriksson skrev ihop. Volymen är skyhög jämfört med vad jag vanligtvis kör, och jag orkar verkligen inte med hela benpasset. Men programmet verkar främst vända sig mot "medelmåttor", iallafall så som jag tolkar texten. Så jag är lite nyfiken på om jag bara är kass?

Man fick programmet om man signade upp sig på ett nyhetsbrev så vill inte länka ifall det bryter mot någon regel, men här kommer första benpasset:

1. Knäböj 70% 6 x 8 reps

2. Marklyft 60% 6 x 10 reps

3. Utfallssteg 3 x 15 reps

4. Good mornings 3 x 12 reps

5. Hip thrust 3 x 15 reps

6. Lårcurl 3 x 15 reps

Två set in i marklyften är jag helt knäckt trots 3-5 min vila mellan varje set Tränar en del faktiskt med sån här volym?
Pade är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-12-29, 07:51   #2
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen

ceejays avatar

Reg.datum: Oct 2007
Lite väl jobbigt imo, speciellt om man hoppar in i det där direkt.
Skulle snarare börja med färre set och öka med tiden för att vänja sig vid det.

Halvera från 6 till 3 set, och från 3 till 2 set. Nästa vecka lägg till ett set om första passet kändes bra.
Gammal 2023-12-29, 08:48   #3
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Prova att sänka vikterna. Många överskattar sitt 1RM och då blir ju hela skalningen grisjobbig.
Gammal 2023-12-29, 10:22   #4
Carlzzon85
Registered User

Reg.datum: Feb 2020
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Lite väl jobbigt imo, speciellt om man hoppar in i det där direkt.
Skulle snarare börja med färre set och öka med tiden för att vänja sig vid det.

Halvera från 6 till 3 set, och från 3 till 2 set. Nästa vecka lägg till ett set om första passet kändes bra.
Håller med om detta. Börja med 3 set 1-2 veckor, öka sen med 1-2 set per vecka till du nå 6 set. Sen kan du hålla dig där, men jag hade nog bara hållit mig där 2-4 veckor och sedan gått tillbaka till 3 reps med tyngre vikter och börjat om. Men det är mest för att jag är lat och 6 set är mycket.
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-12-31, 16:13   #5
Zultanen
Registered User

Reg.datum: Jun 2009
Som du själv skriver så har du tränat med betydligt mindre volym och har därav inte kapacitet till att hantera den träningsmängden, som flera har skrivit så sänk volymen.

Sen för att tillägga så är övningsvalen på passet inte det smartaste, att ens försöka sig på goodmornings efter all den belastning på ryggen av tidigare övningar och efter 15 reps i utfall så förstår jag att du inte orkar med passet, det är det inte många som hade gjort. Inte mycket tanke bakom det där passet.
Zultanen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-01-10, 04:59   #6
tynsaas
Registered User

Reg.datum: Jan 2024
Citat:
Ursprungligen postat av Zultanen Visa inlägg
drift boss
Som du själv skriver så har du tränat med betydligt mindre volym och har därav inte kapacitet till att hantera den träningsmängden, som flera har skrivit så sänk volymen.

Sen för att tillägga så är övningsvalen på passet inte det smartaste, att ens försöka sig på goodmornings efter all den belastning på ryggen av tidigare övningar och efter 15 reps i utfall så förstår jag att du inte orkar med passet, det är det inte många som hade gjort. Inte mycket tanke bakom det där passet.
Jag har samma problem och jag försöker fortfarande fixa det genom att stretcha mer mellan övningarna.
tynsaas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-01-12, 10:18   #7
naiveaback
Registered User

Reg.datum: Jan 2024
Citat:
Ursprungligen postat av tynsaas Visa inlägg
Jag har samma problem och jag försöker fortfarande fixa det genom att stretcha mer mellan övningarna.dinosaur game
Då bör du ändra din träningsfrekvens igen så din kropp kan vila och återhämta sig snabbt.
naiveaback är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-01-12, 16:41   #8
bunkrulle
Registered User

bunkrulles avatar

Reg.datum: Feb 2023
Medelmåttor och pösmunkar på gymmet underskattar nog sin 1RM och för dom funkar det nog alldeles utmärkt att köra 6x8 i knäböj på 40kg.

Du som har faktisk koll på ditt 1RM kör med dina faktiska 70% och sliter quadsen ur sina fästen.
bunkrulle är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:14.