2005-01-19, 20:00
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2004
|
Kassaskåp
Tjenare, fick nyss höra av en kompis att man kan ha "kassaskåp i sin dator, typ ett ställe där man kan samla viktiga filer osv utan att någon annan kan komma åt dem, vet nån vad jag pratar om ? isf vars kan man finna något sådant?
|
|
|
2005-01-19, 20:05
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
Ah, den klassiska och eviga kampen. Familjedator och porr.
Jag är inte helt säker på vad som finns, men om det inte kommer upp något bra i denna tråden kan jag nog leta upp något. Annars kan du ju alltid zippa och lägga password zipfilen.
|
|
|
2005-01-19, 20:07
|
|
Banned User
Reg.datum: Jul 2003
|
Finns säkert massa lösningar för att kryptera ihop filer, smidigast vore väl något som fungerade som en katalog eller partition, har en kompis som brukar köra något vettigt för sina jobbrelaterade grejer, kan väl fråga honom vad det var han körde, återkommer. MacOS har inbyggt..
|
|
|
2005-01-19, 20:08
|
|
Ich bin Bananatastic!
Reg.datum: Jan 2004
|
Har ni inte separata användare?
Då kan du ju högerklicka på en mapp, välj properties, markera fliken sharing och tryck "make this folder private".
|
|
|
2005-01-19, 20:14
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av CroCop
Tjenare, fick nyss höra av en kompis att man kan ha "kassaskåp i sin dator, typ ett ställe där man kan samla viktiga filer osv utan att någon annan kan komma åt dem, vet nån vad jag pratar om ? isf vars kan man finna något sådant?
|
Jag hade ett program som hette magic folder fungerade bra.
Nu är jag root i mitt eget system
|
|
|
2005-01-19, 20:58
|
|
Hrafnin Flygur
Reg.datum: Dec 2003
|
När ska folk lära sig att man aldrig behöver gömma porr.
|
2005-01-19, 21:00
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2004
|
Vem har sagt något om porr ? :P Jag tänkte bara att det skulle vara kul att ha något sådant...typ..
|
|
|
2005-01-19, 21:20
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av CroCop
Vem har sagt något om porr ? :P Jag tänkte bara att det skulle vara kul att ha något sådant...typ..
|
 använd winzip eller liknande
|
|
|
2005-01-19, 21:20
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2002
|
En av de säkraste är ju använda PGP. Kryptera en del av HDD som du mounta och måste ha pass för att det ska funka. Dock kan det fortfarande bli bort tagen så men ingen kommer kan se de allafall.
|
|
|
2005-01-19, 23:24
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2003
|
Jobbigt att kryptera porren hela tiden..
|
2005-01-19, 23:29
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Alla verkar vara totalt övertygade om att det är porr som ska döljas? Iofs tror jag det också men i alla fall...
CroCop: Exakt hur säkert ska det vara, är det för att lillsyran inte ska komma åt "vuxenbilderna" eller för att säpo inte ska hitta dina bombplaner?
Det är viss skillnad på hur man lägger upp det från fall till fall.
Vilket operativ använder du till att börja med?
|
|
2005-01-19, 23:29
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av MacLeod
Jobbigt att kryptera porren hela tiden..
|
precis, det är något man ska vara stolt över inte skämmas över
annars, använd RSA krypto
|
|
|
2005-01-19, 23:43
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2004
|
Porr, faan de e ju frugans
Såklart hon vet att man har 40 Gb xxx på hdd'n, inte direct att man smyger me de. Sen e de ju dom som glor på end Porr DVD's
M
|
2005-01-20, 00:49
|
|
Förhudsuppviglare
Reg.datum: May 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Baan
annars, använd RSA krypto 
|
RSA? Öh. Vadå RSA?
Jag kör iaf en loop-aes cryptodisk i Linux 2.6.10. Loop-devicen är alltså egentligen en block device som loopar alla read() och write() och skriver till underliggande block eller fil samtidigt som den krypterar/dekrypterar informationen. Jag kör ext2-filsystemet i min loop-device (främst för att loop-aes inte har så bra stöd för ext3/xfs/reiserfs osv. I praktiken funkar det skitenkelt. Jag har moddat min /bin/mount till att decrypta /crypt (som egentligen är en pekare till /dev/loop6 eller något liknande) och fråga efter ett 16 tecken långt 128 bitars lösenord. Efter det är det bara att gå in i /crypt och leka som vanligt. När jag är klar skriver jag bara umount /crypt så krypteras allting igen. Loop-aes är bland det säkraste i cryptoväg, det är med hästlängder avlägset allt vad pgpdisk och liknande heter. Det enda som kommer i närheten är CFS (som jag kör på min SunOS/SPARC). Men CFS utvecklas inte längre och är därför ganska deprecated, även om det funkar och gör sitt jobb.
|
|
|
2005-01-20, 08:27
|
|
Softpr0n 4 Life
Reg.datum: Apr 2003
|
jag brukar använda http://www.acesoft.net/hide_folder/hide_folder.htm för att dölja filer som jag inte vill någon ska kunna ta bort/eller se.
du väljer kataloger och dölj, sen om du vill se katalogen trycker du ctrl+shift+a eller liknande så dyker det upp.
Det finns mer avancerade grejjor som krypteringsprogram(förenklade) för användaren men om du råkar glömma ett lösenord så är katalogen oläsbar.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:48.
|

|