Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Följdfråga, suger alla former av fibrer upp hormoner i tarmen? Eller är vattenlösliga kanske ok men inte de andra eller tvärtom? Mitt intag av vattenolösliga fibrer är ju säkert rätt högt men vattenlösliga kanske jag inte får några mängder av.. Skulle ju bli bättre förhållande om jag åt havregrynsgröt istället för rågbröd.
|
Jag är själv ytterst frågande till att fibrer kan sänka testosteronhalten över längre tidsperioder, 6 månader till flera år !
Visst det snurrar en hel del testosteron i det
enterohepatiska kretsloppet. Levern bryter ned testosteronet så att det blir vattenlösligt och skickar det till gallblåsan. Gallblåsan tömmer gallsalterna + nedbrutet testosteron i tarmen för att kunna ta upp fett.
Tarmbakterierna ger sig på testosteronet och gör det på nytt aktivt. Längre ned i tarmen tar tarmcellerna upp gallsalterna OCH testosteronet och skickar det till levern och vidare till gallblåsan för ett nytt varv.
Enterohepatiska kretsloppet är alltså en buffert för testosteronet som kan smita ut i blodet på nytt. Detta är ett reellt problem med många läkemedel som också snurrar runt här och ger effekt över mycket långa tider.
Visst, kostfibrer tar till sig testosteronet och dess nedbrytningsprodukt och allt hamnar i stolen. Många kostfibrer ( nästan alla ) kan binda till sig hormoner.
Nu funderar jag kring ifall inte testiklarna utsöndrar mer testosteron när tillskottet från tarmen/levern minskar pga ett ökat intag av fibrer. Det är ju trots allt hypothalamus som bestämmer nivån av testosteron i blodet.