2005-01-06, 09:31
|
|
Fussball is teh shit!
Reg.datum: May 2004
|
Har ni varit tvugna att avliva ett husdjur?
Igår var vi inne på sjukhuset med vår hund (en svart labrador-tik 11,5 år). Dom konstaterade att hon med störtsa sanolikhet har en cancertumör i buken, den är ite farlig så till vida att den kan gå på några vitala organ men kan så klart sprida sig.
Hon gjorde en operation för några månader sedan av samma anledning och nu ska vi ta ställning till om hon ska behöva genomgå ännu en stor och jobbig operation för att få bort cancern.
Det sista vi vill är så klart att hon ska plågas eller må dåligt, men hur vet man vad som är rätt ocg fel att göra nu? Ska hon få leva så länge hon inte har några smärtor eller tecken på att ha problem på grund av sjukdomen, eller ska hon få genomgå denna operation och riskera att bli så svag av den så att hennes sista tid i livet blir en enda lång plåga på grund av den? Chansen finns ju ändå att hon blir helt bra och kan leva ett tag till under fina förhållanden, men det är långt ifrån säkert...
Har ni varit med om att behöva ta ställning till om erat husdjur ska få fortsätta leva eller om det inte är dags att låta det få somna in? Det sista man vill är ju som sagt att hon ska lida...
Senast redigerad av swarre den 2005-01-06 klockan 09:36.
|
|
|
2005-01-06, 09:47
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2003
|
Ja fick avliva min hamster. Han skar upp halsen på sig själv med ett frö
|
|
|
2005-01-06, 09:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2004
|
Ja, vi avliva våran katt för ett par år sedan. Men det va inte mer än rätt då han blev döv, blind och spydde upp allt han åt och gick i cirklar... Det hände typ över 3 dagar
|
2005-01-06, 10:01
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2003
|
Har vridit nacken av en av våra fåglar, inte så kul men hellre det än att de lider.
Alltid tråkigt när de dör, men det är väl sånt man får aceptera när man skaffar husdjur.
|
2005-01-06, 10:03
|
|
Ordvitz mon frère
Reg.datum: Oct 2002
|
Hund nr1 fick en halstumör, och fick för stor sövningsdos vid operationen så hon dog. Hund nr2 dog av sig själv, hon lade sig på min broders kläder och somnade in. Hund nr3 håller vi på att ta ställning till, han är gammal och har problem med att hålla sig ... han pinkar i soffan, på golvet, i sängen dagligen. Dessutom skakar han hela tiden, som han hade Parkinson eller något. Så han ryker kanske snart.
11,5 år är ganska mycket för en större ras, som labrador. Om det nu är en tumör i buken så kanske det är bäst för hunden att göra slut på lidandet.
|
|
|
2005-01-06, 10:06
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2003
|
Ibland vill de operera lite för mycket, det är också plågsamt för djuret. Kanske bättre att låta det vara så länge hon mår bra, hon är ju rätt gammal. Om hon börjar lida, så låt henne somna in.
|
|
|
2005-01-06, 11:04
|
|
Välhängd medlem
Reg.datum: Oct 2002
|
1 hund och 4 katter + 1 katt som självdog nu på annandagsmorgonen.
Lider hunden? Om inte så låt den leva, om den däremot mår dåligt av att leva och ni inte vill utsätta den för en till operation så måste ni inse att avlivning är det bästa för djuret.
|
|
2005-01-06, 11:20
|
|
SL-Kirurg
Reg.datum: Mar 2002
|
Jag hade valet för några år sedan, huruvida jag skulle låta hunden somna eller ej. Hon fick epilepsi på hösten och det blev alltfler anfall och medicinerna hjälpte inte. Helt pigg mellan anfallen.. Dock blev de alltfler och beslutet blev till slut ändå avlivning då inga fler medicineringsmöjligheter fanns och att man inte vågade lämna henne ensam. Obduktionen visade en hjärntumör så i efterhand vet jag ju att det var rätt beslut; det fanns verkligen ingenting man kunde gjort.
Det finns ju aldrig något enkelt svar. Lider djuret är det självklart att något måste göras, och är alternativen operation eller avlivning får man fundera på vad som är bäst för djuret. Ibladn är det ju bäst att låta det hela vara; att så länge hunden inte visar teckan på smärta eller börjar få beteendeförändringar som man kan härleda till att den har ont, inte göra något. Ta det hela dag för dag och njuta av att umgås med sitt djur dag för dag, och samtidigt förbereda sig mentalt inför det faktum att det kanske inte blir en så lång period man kan ha kvar djuret. Det kräver en mental styrka att kunna både se när djuret börjar må sämre, och acceptera att "nu är det dags att låta djuret somna".
|
2005-01-06, 14:04
|
|
Banned
Reg.datum: Jun 2004
|
Jag hade en vovve som hette Tjabo och det var den roligaste vän man kunde ha men tyvär så fick han hjärntumör och morra åt min gudson samt mörkerblindhet så det vart avlivning....men han sa bara KOM och ta mej MR REAPer för fan fan .....
|
|
|
2005-01-06, 14:06
|
|
Banned
Reg.datum: Nov 2004
|
Y, min andra katt..jag blev alergisk så farsan sköt den i huvet
|
|
|
2005-01-06, 14:12
|
|
Hrafnin Flygur
Reg.datum: Dec 2003
|
Aktiv dödshjälp är inte lagligt i sverige, passiv är det dock så vill ni inte operera igen så är det bara låta den ligga o vänta på att cancern sprider sig och dödar henne sen.
Trist, jag har en hund, en boxer som är 12 år och han visar tecken på diabetes...Älskar den hunden, men han är gammal och många år äldre än vad som är normalt för en boxer och jag vet att han har levt bättre än många många andra hundar
|
2005-01-06, 14:18
|
|
Registered User
|
Du menar att det är olagliget att avliva djur? Rätt många som bryter mot lagen då.
|
2005-01-06, 14:20
|
|
Registered User
|
1 katt och 2 kaniner.
eller första kaninen hittade vi skadad i skogen så det var ju inte ett husdjur fast vi hade han i 1 dag typ.
Min andra katt sköt grannen ihjäl. Helt utan anledning. han fick böter
edit; jag och bror gav dock igen genom att slå sönder hans bil
Senast redigerad av JustinCredible den 2005-01-06 klockan 14:24.
|
|
|
2005-01-06, 14:22
|
|
Now You See Me
Reg.datum: May 2003
|
Jag har varit tvungen att avliva både min katt och min häst.
Min katt blev jättedålig på bara några dagar, han såg plågad ut och hade tappat all livslust så det vart avlivning på en gång nästan..
Sen min häst som jag avlivade när hon var 6,5 år gammal.
Hon fick någon konstig skada på ena frambenet, var inne och kollade henne men veterinären kunde inte hitta något fel utan sa bara att det troligen inte skulle vara något problem och att hon troligen inte hade ont av det.
Så jag sätter igång henne igen men knölarna på benet försvinner aldrig, går väl 9-10 månader sen en dag var hela benet svullet.
Hon slutade gnägga till mig när jag skulle hämta henne i hagen, hon högg efter allt och alla..
Vid den tiden hade vi tre veterinärer i stallet, när jag pratade med en av dom om henne så sa hon att det är du som känner henne bäst ingen annan kan egentligen säga om hon mår dåligt eller inte.
Så det blev avlivning, hon hade ju dessutom sedan hon var tre år gammal en fraktur på skulderbladet (?) som förmodligen påverkade hennes framben så det var väl det bästa jag kunde gjort antar jag...
Oj vad långt det blev..för övrigt tycker jag som emmzan
|
|
|
2005-01-06, 14:22
|
|
Hrafnin Flygur
Reg.datum: Dec 2003
|
En liten "pik" till hur fel jag tycker att det är att t.ex en hund som ligger i obotlig i en 100% dödlig cancer kan man lätta på lidandet och avliva så man bespar den mycket smärta och lidande, det ses som humant agerande.
Om en människa ligger i EXAKT samma situation och t.om tidigare utalat att man vill ha hjälp att få samma humana behandling man ger hundar så kan man inte få det...för då är det dråp...
Men en annan arts lidande är tydligen mer värd mer än lidande av våran egen...
Konstigt att man inte ser så mycket av det runt om planeten med skogskövling och djurtester osv...
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:36.
|

|