Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-12-29, 20:54   #1
Nadja
Registered User

Nadjas avatar

Reg.datum: Jun 2004
Fibrer, Fibrex

Jag har ökat mitt proteinintag en hel del och måste få igång magen lite mer. äter redan en hel del grönt och orkar inte äta ännu mer pga att jag då inte orkar äta protein+fett i den utsträckning jag vill.

Har nu köpt Fibrex från ICA och har börjat blanda det i omeletter. kalasgott tycker jag! 100 g fibrex ger 67 g kostfibrer står det på paketet. Jag får i mig ca 30 g fibrex per dag ...

1. Är ca 25 gram kostfibrer per dag för mkt på en dag? (säg att jag som annan fiberkälla har ca 200-300 gram broccoli, varierar givetvis grönsakerna men ett exempel)

2. Vad är dagsrekommendationen? 20-30 g har jag hört.

3. Vad "styr" behovet av kostfibrer? behöver man mer om man äter mkt protein och fett? Det verkar ju logiskt om man som jag dragit ner mkt på långsamma kolisar från pasta, grovt bröd etc

4. Finns det några riktlinjer för hur mkt mer vatten man ska dricka vid ökat fiberintag? På fibrexen står det att man ska tillsätta en dl vatten för varje dl fibrex men jag blandar ju bara med äggen..

5. Är Fibrex en generellt bra produkt?
Nadja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-29, 21:05   #2
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
1&2 beror på hur mycket du äter i övrigt men 50-60 g per dag är en övre gräns som vissa använder, det går att äta mer men då kan man förlora en del värdefull näring.
Tillsätter man enbart fibrer så ökar den risken mångfallt.

3 Mängden du bör få i dig ändras inte beroende på vad du äter, källorna till fibrerna ändras dock.

4 Att inte följa rekommendationerna vad gäller vätska är att be om förstoppning.

5 För människor med stora problem med förstoppningar kan det vara lämpligt under en kortare tid för att sen försöka lösa det med bättre mat och andra vanor.

Äter du inte extra fibrer så slipper du ju mättnadskänslan det ger och därmed kan du äta mer vanlig mat, något att tänka på och det känns som en ganska dålig ersättning för bra mat att stoppa i sig extra fibrer som inte tillför ett dugg. Välj livsmedel som har fibrer i sig naturligt istället.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-29, 21:48   #3
Nadja
Registered User

Nadjas avatar

Tackar för svaret! Ja, det där med vätskan ska jag nog tänka på..typ blötlägga innan man blandar dem i äggen.

Och, ja...jag borde nog försöka mer med vanliga, fiberrika livsmedel. Dilemmat är ju att den här protein+fettrika kosten(ganska låg på kolisar) jag kör nu verkar ge en rejäl formförbättring/uthållighetsförbättring/bättre koncentration etc. Men det kanske ändras och då får man ju öka kolisarna och därmed mängden fiber från vanlig mat!
Gammal 2004-12-30, 08:00   #4
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Citat:
Ursprungligen postat av Nadja

5. Är Fibrex en generellt bra produkt?
Ja, som fiberkälla är det en utmärkt produkt. Hög andel lösliga fibrer som har effekt på GI och kolesterolet.

Mängerna är däremot nog inte så bra. 1/3 kanske är bra för någon som inte äter fibrer i övrigt, annars så ännu mindre.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-30, 10:19   #5
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Reg.datum: Jul 2003
hur får man i sig bara 30 gram fibrer per dag? förövrigt är det väl den rekommenderade mängden?
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-30, 13:45   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
förövrigt är det väl den rekommenderade mängden?
Den rekommenderade minimimängden.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-31, 12:49   #7
Nadja
Registered User

Nadjas avatar

Man ska DEFINITIVT blötlägga Fibrex innan man använder dem i matlagning. Jag trodde jag åkt på akut tarmvred igår...Icke kul. Kan ha varit kombinationen proteinpulver+äggvitor+fibrex
Gammal 2005-01-01, 20:33   #8
kampsporttjej
Registered User

Reg.datum: Feb 2004
nadja, var det inte du som upptäckte att du mådde bättre av ett relativt
högt kolhydratintag?
kampsporttjej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-01, 22:16   #9
Nadja
Registered User

Nadjas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av kampsporttjej
nadja, var det inte du som upptäckte att du mådde bättre av ett relativt
högt kolhydratintag?
Japp! Nu är det konstaterat! Men jag hade aldrig innan testat att ligga på 70 E% fett, 30 E% protein (hade bara kört högt på prottte och lågt på kolisar). Nu har jag testat det i ca 1 1/2 månad. Dåligt för formen kan jag säga pga att man fixar ej träna kondition!

Nu är det knappast aktuellt med Fibrex i ovan beskrivna mängd mer...

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:44.