Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-12-23, 19:25   #1
Rataxes
Registered User

Rataxess avatar

Reg.datum: Jun 2004
Skillnad i energiförbrukning per längdenhet mellan gång/jogging?

Tyckte mig se King Grub nämna att löpning i 10 mph (16 km/h) bränner ungefär 19 kcal/minut för en person som väger 70 kg, vilket stämmer med siffrorna som caloriesperhour.com ger. Detta ger en energiförbrukning på ca 70 kcal per km. Men att gå i ca 6 km/h bränner bara 5 kcal/minut eller 50 kcal per km.

Nu undrar jag vad denna skillnad i energiförbrukning beror på. Är det att det är en annan, mindre kostnadseffektiv rörelse när man joggar/springer ((enligt caloriesperhour blir energiförbrukningen för löpning i 8 km/h densamma som för gång i 8 km/h, så det verkar mindre troligt), eller blir kroppens energiomsättning helt enkelt mindre effektiv ju större intensitet aktiviteten har?
Rataxes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-25, 05:06   #2
rosto
Registered User

Reg.datum: Dec 2004
Jag har själv ställt mig denna fråga. Den enda kraft vi arbetar mot är gravitationen samt ett försumbart luftmotstånd.

Jag gissar att det är den ständiga accelerationen/retardationen av ben/armar som gör energiåtgången högre, vid (långsam) gång är dessa rörelser små och lugna.
rosto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-25, 06:20   #3
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Reg.datum: Sep 2003
sen så rör man väl sig i större utsträckning "uppåt" när man springer också

edit: dvs gravitationen som rosto nämnde.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-26, 11:50   #4
mentzer
Registered User

mentzers avatar

Reg.datum: Aug 2004
Har hört nåt om att ta sig från A till B förbrukar lika många kalorier oavsett om du springer eller går. Inte helt vetenskapligt men ändå.
mentzer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-26, 12:09   #5
Rataxes
Registered User

Rataxess avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av mentzer
Har hört nåt om att ta sig från A till B förbrukar lika många kalorier oavsett om du springer eller går. Inte helt vetenskapligt men ändå.
Ja det trodde jag också förut. Men den teorin stämmer tydligen som sagt inte, eftersom löpning i 16 km/h bränner 70 kcal per kilometer, medan gång i 6 km/h bränner 50 kcal per kilometer.

WHITEFOLKS och rosto, enligt caloriesperhour.com så bränner ju gång och löpning i samma hastighet (8 km/h) lika mycket, så om det är något att gå på så är det inte själva skillnaden i rörelsemönstret mellan gång och löpning som ger skillnaden i förbränning. Jag lutar mer åt att kroppen blir sämre på att hushålla med energin ju mer intensiv aktivitet den utför.
Rataxes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-26, 12:19   #6
mentzer
Registered User

mentzers avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Rataxes
Ja det trodde jag också förut. Men den teorin stämmer tydligen som sagt inte, eftersom löpning i 16 km/h bränner 70 kcal per kilometer, medan gång i 6 km/h bränner 50 kcal per kilometer.

WHITEFOLKS och rosto, enligt caloriesperhour.com så bränner ju gång och löpning i samma hastighet (8 km/h) lika mycket, så om det är något att gå på så är det inte själva skillnaden i rörelsemönstret mellan gång och löpning som ger skillnaden i förbränning. Jag lutar mer åt att kroppen blir sämre på att hushålla med energin ju mer intensiv aktivitet den utför.
ja just det. Nästa gång ska jag läsa hela frågan innan jag svarar. Haha!
mentzer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-26, 16:32   #7
Fatalist
TränaSäljaLiggaSpela

Fatalists avatar

Reg.datum: Jan 2004
Någon som har en bra formel att använda för att räkna ut hur många kalorier man förbrukat under x minuters springande i y kilometer/h?
Fatalist är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:45.