Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-12-21, 13:04   #1
Hoffa
Good ol` Chicken

Hoffas avatar

Reg.datum: Nov 2003
Klantigt?

Går det att äta så dåligt och träna så dåligt så att man inte förbränner något fett alls fast man ligger på energiunderskott?

Vad jag undrar är om kroppen får så mycket kolhydrater och mat med högt GI/II så att aldrig fettförbränningen kommer igång, jag syftar på fettförbränningen från underhudsfettet såklart.

I den här tråden står det intressant fakta om när fettförbränningen är "av och på" vid vissa angivna gränser av insulin i kroppen.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/...04&page=9&pp=15

Kan man alltså äta så dålig mat så att lipolys aldrig inträffar, lite kul egentligen, om man ligger på energiunderskott men äter och tränar så dåligt så att insulin nivåerna är över 44 microU/ml blod 24 timmar om dygnet. Då förbränner man inget fett alls!? Då kommer kroppen att bara använda sig av kolhydrater/protein/fett från maten som enerig. Men det underskott som man skapar måste ju tas från något? Men om glykogen lagrena alltid aldrig tar slut riktigt så kommer inte kroppen att förbränna något underhudsfett. Dock vet jag att kroppen använder fett och kolhydrater och protein samtidigt som bränsle.

Svält vet vi ju att det inte heller funkar, men säg att vi äter en liten liten lunch på 200 kcal, och sen inte äter något i 7-8 timmar. Då sjunker ju blodsockret och insulin nivåerna riktigt lågt, men då kommer alltså andra mekanismer och hormoner att stoppa kroppen från att förbränna fett? Den kanske tar protein från musklerna istället?

Kan man säga att insulinhalten i blodet avgör ur stor del av den energi man förbrukar efter måltiden som kommer att tas från underhudsfettet? Mycket insulin, lite fettförbränning, vice versa.

Någon som vet hur lång tid det kan ta från att lipolysen startar (under 13 mmol) tills att fettet har förbrännts totalt?

Lite flummigt skrivet jag vet, är inte ute efter perfekta svar eller redogörelser men några intressanta spekulationer kanske eller intressanta rapporter?

RIKTIGA GRABBAR ---> www.classicbodybuilders.com
Hoffa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-22, 08:22   #2
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Reg.datum: Feb 2004
Ang klantigt, se över formateringen av din länk

Sen tror jag att du delvis har rätt, men inväntar grubben och ev sverkers synpunkter.
Gammal 2004-12-22, 09:50   #3
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Du antar att ifall man äter mindre energi än man gör av med, men äter mat som utsöndrar mycket insulin, så förbränns inget underhudsfett. Värsta senariot skulle då vara att man istället tar energi från muskelmassan.
Är det de frågan gäller ?

Det som händer vid ett kaloriunderskott är att känsligheten för insulin ökar.
Alltså kommer du att producera mindre insulin även om maten enligt alla tabeller har ett högt GII ! Resultatet blir att du kommer att frisätta mer fett i alla fall ! En vanlig åtgärd vid behandlig av överviktiga som fått diabetes typ 2. En diet som gör att de går ned i vikt gör också att blodsockerkontrollen blir bättre.

Nu är inte fettförbränningen avstängd helt för att det cirkuerar mycket insulin i blodet. Det är hela tiden en omsättning av fett i fettdepåerna. Fristättningen och inlagringen av fett sker hela tiden.

Vissa delar av kroppen förbränner konstant fett i högt tempo ! Hjärtat är ett bra exempel på en muskel som arbetar hela tiden och utnyttjar upp till 80 % av energibehovet från fett.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-22, 12:24   #4
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Reg.datum: Jul 2003
ursäkta, men jag tvivlar på att kroppen behåller allt fett vid en insulinnivå över 44 microU/ml blod och sedan helt plötsligt släpper på det när man hamnar under det.

Enda skillnaden på "bra" och "dålig" mat är väl hur stor andel av den som blir fett eller muskler och tvärtom.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-22, 14:27   #5
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Angående hjärtat: jag läser just nu att hjärtats kan ta 100% av sitt energibehov från fettsyror efter t ex en fettrik måltid. Och normalhjärtat förbrukar 400 kcal per dygn bara det, enligt McClave SA och HL Snider: Dissecting the energy needs of the body. Current Opinion in clinical nutrition and metabolic care (2001) 4: 143-147.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-22, 15:23   #6
Zakath
Ich bin Bananatastic!

Zakaths avatar

Reg.datum: Jan 2004
En grej om man vill gå ner i msukler men upp i fett är att göra så här:

Ät inget protein
Ät massa snabba kolhydrater så du kommer på ett energiöverskott
Möjligtvis lite fett för att kroppen inte ska gå sönder helt

Garanterad ölmage och pinnarmar
Zakath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-22, 19:41   #7
Hoffa
Good ol` Chicken

Hoffas avatar

Reg.datum: Nov 2003
Tackar allihopa för svaren!

Precis vad jag undrade bla, om man äter så dåligt och tränar så dåligt så att fettförbränningen "stängs av" så kommer muskelnedbrytningen att öka alltså.

Okay, så att frisättningen och inlagringen av fett är en fortgående process.
Betyder det att fettet som man lade på sig för 1-2 år sedan har bytts ut av nytt fett men i samma mängd? Byts allt fett ut i kroppen? Och hur lång tid tar det isåfall?

Om nu kroppen "byter" ut fettet i kroppen hela tiden så kanske man skulle kunna äta mera eller mycket fleromättat fett eftersom det är svårare att lagra som underhudsfett (iallafall svårare än mättat?) vilket betyder att kroppen måste använda kolhydrater och protein för att lagra in vilket är en process som tar energi (att omvandla det till fett) vilket gör att man förbrukar mer energi och får en mindre andel fett inlagrat utan att egentligen ligga på "medvetet" energiunderskott.?

Eller kommer kroppen kanske i första hand ta av proteinet i musklerna för att lagra in?

Hur långt tid tar det för kroppen från att det att fettet har frisätts ur fettlagren till att det har förbrännts helt ?

Dessutom, ett begrepp som jag måste få uträtt. När man säger "fettförbränning" syftar det på förbrännandet av allt fett i kroppen eller bara det från underhudsfett? För att när man äter fett så cirkulerar det fett i blodet som måste förbrännas. Det är ju en sorts av fettförbränning, sen finns det ju fett intramuskulärt också samt runt organen.

Tackar igen!

RIKTIGA GRABBAR ---> www.classicbodybuilders.com
Hoffa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-22, 20:05   #8
William
The Fat-Master

Reg.datum: Apr 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Hoffa
Tackar allihopa för svaren!

Betyder det att fettet som man lade på sig för 1-2 år sedan har bytts ut av nytt fett men i samma mängd? Byts allt fett ut i kroppen? Och hur lång tid tar det isåfall?

Jag har hört siffror om 3-4 och ända upp till ett år.

Citat:
Om nu kroppen "byter" ut fettet i kroppen hela tiden så kanske man skulle kunna äta mera eller mycket fleromättat fett eftersom det är svårare att lagra som underhudsfett (iallafall svårare än mättat?) vilket betyder att kroppen måste använda kolhydrater och protein för att lagra in vilket är en process som tar energi (att omvandla det till fett) vilket gör att man förbrukar mer energi och får en mindre andel fett inlagrat utan att egentligen ligga på "medvetet" energiunderskott.?
Teoretiskt sund tanke. Kort och gott betyder det ju att det är lättare att bli fet på mättat fett än omättat, vilket är gängse uppfattning idag har jag för mig.

Citat:
Eller kommer kroppen kanske i första hand ta av proteinet i musklerna för att lagra in?
Lagra protein som fett? Rent energimässigt skulle jag gissa på att protein är det sista som lagras in som fett. Glukos har mycket lättare för att bli fett än aminosyror.

Citat:
Hur långt tid tar det för kroppen från att det att fettet har frisätts ur fettlagren till att det har förbrännts helt ?
Nån minut kanske?

Citat:
Dessutom, ett begrepp som jag måste få uträtt. När man säger "fettförbränning" syftar det på förbrännandet av allt fett i kroppen eller bara det från underhudsfett? För att när man äter fett så cirkulerar det fett i blodet som måste förbrännas. Det är ju en sorts av fettförbränning, sen finns det ju fett intramuskulärt också samt runt organen.
Fettförbränning är rätt lummigt uttryck enligt mig. Det innefattar antagligen allt från lipolys till betaoxidation till ATP-produktion i andningskedjan. Det bör ju avse allt fett i kroppen.

Mvh

William
Gammal 2004-12-23, 08:18   #9
TrasMannen
Kebap Is The Shit

TrasMannens avatar

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Enligt en professor i Public Health och Caring Science vid uppsala universitet så lagrar kroppen olika sorters fett på din kropp. Fetter som kroppen skall kunna frisätta snabbt, och de fetter som tar längre tid för kroppen att frisätta energi ifrån.
Dom Snabba fetterna byts ut helt 3-6 månadersintervaller, medans de långsamma tar 10 månader.

Detta enligt honom.
TrasMannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-24, 23:27   #10
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Går det att äta så dåligt och träna så dåligt så att man inte förbränner något fett alls fast man ligger på energiunderskott?

Varför skulle du vilja hamna i det stadiet överhuvudtaget?

Vad jag undrar är om kroppen får så mycket kolhydrater och mat med högt GI/II så att aldrig fettförbränningen kommer igång, jag syftar på fettförbränningen från underhudsfettet såklart.

Back to basic. Äter du mindre än vad du gör av med går du ner i vikt.

Svält vet vi ju att det inte heller funkar, men säg att vi äter en liten liten lunch på 200 kcal, och sen inte äter något i 7-8 timmar. Då sjunker ju blodsockret och insulin nivåerna riktigt lågt, men då kommer alltså andra mekanismer och hormoner att stoppa kroppen från att förbränna fett? Den kanske tar protein från musklerna istället?

Vad jag har hört överallt annars är att kroppen tar fan mycket hellre av fettreserver och glykogenreserver till energi än proteinet.
Om väggen på ditt skjul går sönder, spikar du upp plank som ligger lagrade (alltså lagrat fett och kolhydrater) eller river du ner ditt eget hus och tillhörande brädor (protein) ?
Dålig jämförelse visserligen men det är väl så det ligger till.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:11.