Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-03-25, 12:16   #1
Garnax
Hrafnin Flygur

Garnaxs avatar

Reg.datum: Dec 2003
Hjälp med datorstrul...fort

Fått ordentliga problem med burken.

Den ger mig bara en bluescreen vid setup, har gjort allt man kan göra med bios och felsäkert läge osv men det hjälps inte.

Datorn började sega som fan, hackade och uppförde sig som om den hade 1MB ram istället för 1GB. När jag reboota så ville den inte starta igen.

Så nu behöver jag en startdiskett av någon form som kan läsa NTFS diskar och fungerar med SATA.

Måste in så jag kan kopiera det jag har på C över till D innan jag formaterar och installerar om.
Gammal 2005-03-25, 13:44   #2
Megatuttarna
Feed me fast

Megatuttarnas avatar

Reg.datum: Aug 2002
Ställ om boot-ordningen i BIOS så den bootar från cd-enheten. Sedan startar du med en Win XP skiva förslagsvis, formaterar skiten och börjar på ny kula.

Edit: Hur du ska dra över allt har jag ingen aning om faktiskt. Kan man inte installera Lost & Found i efterhand och återskapa raderad data?
Megatuttarna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-25, 16:59   #3
bosse_brutal
Registered User

bosse_brutals avatar

Reg.datum: Feb 2004
datorer är onda.
Gammal 2005-03-25, 17:06   #4
ölobrännvin
Banned

ölobrännvins avatar

Reg.datum: Jun 2004
Eller sätt in HDn i en annan dator om du kan och spara det du vill ha sätt sedan in nästa HD i burken och för över grejerna om du inte har partionerad HD .. Gör sen som tuttarna föreslog.. annars kan det bli svårt om det inte går att rätta till det på nåt annat sätt..
ölobrännvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-25, 21:00   #5
Garnax
Hrafnin Flygur

Garnaxs avatar

Reg.datum: Dec 2003
Nej jag kan inte flytta disken, den andra datorn jag har klarar inte sata.

Jag har ingen lust att förlora 60GB som jag inte vill förlora så en vanlig formatering o ominstall är sista utvägen...
Gammal 2005-03-25, 21:13   #6
supremo
Registered User

Reg.datum: Apr 2002
Kör Knoppix!
http://www.knoppix.org
Gammal 2005-03-25, 21:17   #7
Piranha
Mannen, myten, legenden!

Piranhas avatar

Reg.datum: Sep 2003
Enda sätter som jag ser det på är att ta in ytterligare en disk , formatera upp och installera XP på den med din SATA driver , rädda det som räddas kan .

Det finns en rescue funtion på XP skivan du kan pröva , men de blir svårt att köra en backup genom den antagelien.

Boota på XP skivan , håll ner F6 , stoppa in SATA driver disketten där du blir promptad att sätta i den , gå in i Rescue mode , slå Adminlösen och du finner dig i Consolen på disken .

Problemet kan bli att jag inte vet om den mountar ytterligare partitioner eller diskar i rescue läget , gör den det så kan du kopiera från disk till disk ..
Piranha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-25, 21:57   #8
Kreout
Registered User

Kreouts avatar

Reg.datum: Nov 2003
Varför inte sätta i en vanlig ATA (antar att du har de kontakterna också?), installera XP på den och sedan sätta i och läsa din S-ATA? Eller ta med S-ATA:n till någon kompis som har S-ATA? Alternativt göra som Piranha nämner längst ned, om det nu är möjligt att komma åt andra diskar i det läget.
Varför är du inställd på ominstallation OCH omformatering som sista utväg? Varför inte köra in XP på disken som den är? Du kan väl välja en annan sökväg för Windows så att du inte skriver över det gamla Windows-systemet (om du bryr dig i de filerna). Eller är disken "trasig" på något sätt som jag inte har förstått?

Edit: Såg nu att du hade problem i "Setup", installationsprogrammet antar jag? Då kanske jag var lite fel ute med det sista tipset.

Edit: Annars låter det mer som ett värmeproblem än något annat, har du kollat cpu-tempen? Och provat att byta ut och byta plats på ramstavarna? Jag förutsätter att datorn inte är överklockad...?

Senast redigerad av Kreout den 2005-03-25 klockan 22:00.
Kreout är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-25, 22:00   #9
Grahn
Registered User

Grahns avatar

Reg.datum: Jul 2002
Hmmm säker på att det inte är ngt hårdvarufel då?
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-25, 22:23   #10
Piranha
Mannen, myten, legenden!

Piranhas avatar

Reg.datum: Sep 2003
Att maskinen chrashar under installationen är inget bra tecken , som sagt prova byta plats på minnena , kör på ena eller andra minnet under installationen iaf , pröva även lyfta CPU ( processorn ) , strömkablarna till moderkortet.

Kan mycket väl vara så att maskinen tickar igång efter du ryckt lite i grejjerna kika prova även byta SATA kabel om du har tillgång till flera.

Om du har datorn full med PCI kort kan du prova att rycka ur även dem , ett trasigt kort kan ge de mest konstiga fel.

Det finns även en skiva som kallas SUPER ERD , som är anvdändbar i såna här situationer ( bootbar med console med Partition manager och Ghost på och många andra bra verktyg ).

Citat:
Ursprungligen postat av Kreout
Varför inte sätta i en vanlig ATA (antar att du har de kontakterna också?), installera XP på den och sedan sätta i och läsa din S-ATA? Eller ta med S-ATA:n till någon kompis som har S-ATA? Alternativt göra som Piranha nämner längst ned, om det nu är möjligt att komma åt andra diskar i det läget.
Varför är du inställd på ominstallation OCH omformatering som sista utväg? Varför inte köra in XP på disken som den är? Du kan väl välja en annan sökväg för Windows så att du inte skriver över det gamla Windows-systemet (om du bryr dig i de filerna). Eller är disken "trasig" på något sätt som jag inte har förstått?

Edit: Såg nu att du hade problem i "Setup", installationsprogrammet antar jag? Då kanske jag var lite fel ute med det sista tipset.

Edit: Annars låter det mer som ett värmeproblem än något annat, har du kollat cpu-tempen? Och provat att byta ut och byta plats på ramstavarna? Jag förutsätter att datorn inte är överklockad...?
Piranha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-25, 22:43   #11
Prankie
Registered User

Prankies avatar

Reg.datum: Nov 2002
Som sagt, knoppix är en linux dist som inte behöver installeras utan körs direkt på cd. Mycket bra.

Annars kan du bara boota med en 2000/XP skiva och trycka F6 och installera SATA driver om det inte känner igen de. Sen använda dos funktion som copy *.* och köra över de till D: om du har plats.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:48.