2013-08-02, 20:26
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2012
|
sjuk-känslor när jag ökar kcal intaget?
Hej! Har ätit 700 kcal per dag i nån månad nu. Men när jag ökar kalori intaget till 1000 känns det som att jag får feber, mår illa och pulsen slår hårt.. vet någon varför det blir så?
Och en extra fråga, vad är skillnaden mellan lågt blodtryck och blodsockerfall? Det blir ju samma symptom så hur vet man vilket man har?
|
|
|
2013-08-02, 20:39
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Hur mycket ångest får du av att äta mer än du brukar? Det låter lite som om det skulle kunna vara en del i problemet. Är man van att frysa för att man äter extremt lite (700 kcal är extremt lite) kan man känna sig varmare om man äter mer. Det är ett hälsotecken. Jag är skeptisk till att det verkligen handlar om febertemperaturer.
Blodsockerfall som ger sådana symptom som blodtrycksfall, d.v.s. yrsel, svindel, svimning osv., är ovanligt om man inte är spurtväxande tonåring eller diabetiker. Har man besvär av det här slaget och samtidigt lever på 700 kval om dagen kan man känna sig ganska säker på att det är undernäring och följderna av den som är problemet.
|
|
|
2013-08-02, 20:50
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
Hur mycket ångest får du av att äta mer än du brukar? Det låter lite som om det skulle kunna vara en del i problemet. Är man van att frysa för att man äter extremt lite (700 kcal är extremt lite) kan man känna sig varmare om man äter mer. Det är ett hälsotecken. Jag är skeptisk till att det verkligen handlar om febertemperaturer.
Blodsockerfall som ger sådana symptom som blodtrycksfall, d.v.s. yrsel, svindel, svimning osv., är ovanligt om man inte är spurtväxande tonåring eller diabetiker. Har man besvär av det här slaget och samtidigt lever på 700 kval om dagen kan man känna sig ganska säker på att det är undernäring och följderna av den som är problemet.
|
Tack för ditt svar! Hm jo ångest får jag om jag har mindre än 500 kcal i underskott per dag.. vill helst ligga på 1000 men det är svårt för mitt basala är bara 1250 nåt och joggar bara sakta i 1 och 1/2 timme 5-6 dar i veckan. Men grejen är att när jag ökar intaget med 300 kcal så slår min puls påriktigt hårt ( verkar som att det är jobbigt för min kropp att bryta ned maten när jag höjer)? Kanske för att kroppen är ovan?
Jo precis det är samma symptom så hur ska man veta om det är blodsockret eller lågt blodtryck? Tänk om man har diabetes?
|
|
|
2013-08-02, 20:55
|
|
Moralistmoderator
|
Citat:
Ursprungligen postat av skinnywithcurves
Tack för ditt svar! Hm jo ångest får jag om jag har mindre än 500 kcal i underskott per dag.. vill helst ligga på 1000 men det är svårt för mitt basala är bara 1250 nåt och joggar bara sakta i 1 och 1/2 timme 5-6 dar i veckan. Men grejen är att när jag ökar intaget med 300 kcal så slår min puls påriktigt hårt ( verkar som att det är jobbigt för min kropp att bryta ned maten när jag höjer)? Kanske för att kroppen är ovan?
Jo precis det är samma symptom så hur ska man veta om det är blodsockret eller lågt blodtryck? Tänk om man har diabetes?
|
Diabetes ger en massa andra symptom. Du rasar i vikt, är törstig, börjar kissa massor. När en undernärd person som tränar mer än vad kroppen tål går runt och är yr är energibrist, anemi (blodbrist) p.g.a. för dåligt näringsintag och allmänt nötande på en sliten kropp ENORMT mycket mer sannolikt än diabetes. Det du känner är helt enkelt följden av det du gör. Kroppen mår inte bra av att man misshandlar den; den bryr sig inte om att hjärnan tycker att detta är en grej som den "bör" gilla, den bryr sig om att den svälter och nöts ner.
Hjärtat slår sannolikt hårdare dels för att ämnesomsättningen går upp när du äter mer, dels för att du får ångest av att du äter mer. Mest av det senare, skulle jag tro. Du ligger inte heller på 500 kcal underskott; basalförbrukningen är det din kropp förbrukar om du är helt sängliggande.
Senast redigerad av Tolkia den 2013-08-02 klockan 20:56.
|
|
|
2013-08-02, 21:03
|
|
Registered User
|
Citat:
Diabetes ger en massa andra symptom. Du rasar i vikt, är törstig, börjar kissa massor. När en undernärd person som tränar mer än vad kroppen tål går runt och är yr är energibrist, anemi (blodbrist) p.g.a. för dåligt näringsintag och allmänt nötande på en sliten kropp ENORMT mycket mer sannolikt än diabetes. Det du känner är helt enkelt följden av det du gör. Kroppen mår inte bra av att man misshandlar den; den bryr sig inte om att hjärnan tycker att detta är en grej som den "bör" gilla, den bryr sig om att den svälter och nöts ner.
Hjärtat slår sannolikt hårdare dels för att ämnesomsättningen går upp när du äter mer, dels för att du får ångest av att du äter mer. Mest av det senare, skulle jag tro. Du ligger inte heller på 500 kcal underskott; basalförbrukningen är det din kropp förbrukar om du är helt sängliggande.
|
Jomen jag räknar min basala 1250 + vad joggingen förbränner typ 400 kcal alltså =
1650 och det minus maten som är 700. Alltså 1100 kcal i underskott per dag bara, men inte om jag höjer matintaget till 1000 kcal om dan.. så försöker ha 1000 i underskott nämligen. Och det ska ju inte vara farligt??
|
|
|
2013-08-02, 21:09
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2010
|
1000 kcal underskott under långa perioder är rätt extremt. Är du överviktig eller vad är anledningen till den snabba viktnedgången?
|
2013-08-02, 21:13
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Lance Uppercut
1000 kcal underskott under långa perioder är rätt extremt. Är du överviktig eller vad är anledningen till den snabba viktnedgången?
|
Nej men vill ner 4 kg, relativt fort ( typ på en månad).
|
|
|
2013-08-02, 21:13
|
|
Moralistmoderator
|
Vad väger du, och hur lång är du?
|
|
|
2013-08-02, 21:17
|
|
Registered User
|
Citat:
Vad väger du, och hur lång är du?
|
Försöker att inte väga mig alltför ofta men sist för 2 veckor sen vägde jag 49 och är 1,67
|
|
|
2013-08-02, 21:19
|
|
Moralistmoderator
|
OK. Både du och vi andra vet att du definitivt inte bör banta ytterligare 4 kg, eller leva på 700 kcal om dagen/1000 kcal underskott. Det finns inte så mycket mer att säga om det.
|
|
|
2013-08-02, 21:34
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2010
|
Citat:
Försöker att inte väga mig alltför ofta men sist för 2 veckor sen vägde jag 49 och är 1,67
|
:/ Träna på att älska dig själv istället för det du sysslar med nu är misshandel om du redan är nere på 49 kilo...
|
2013-08-02, 21:38
|
|
Surgubbe
Reg.datum: Feb 2010
|
Tolkia har redan sagt allt som behövs. Du är redan undernärd och väger extremt lite på din längd. 700kcal i flera månader är helt galet och jag hoppas du inser att du måste ta tag i ditt problem. Nog sagt.
|
|
|
2013-08-02, 23:59
|
|
Banned User
Reg.datum: Jun 2012
|
Vad äter du för något?
Som redan nämnts är det ett alltför lågt kaloriintag.
|
|
|
2013-08-04, 03:00
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
Citat:
|
Hoppas du inser allvaret i detta.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:28.
|

|