Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-11-19, 18:57   #1
Megatuttarna
Feed me fast

Megatuttarnas avatar

Reg.datum: Aug 2002
Harvard

Det är så mycket snack om Harvard hela tiden, jag vill ha reda på lite fakta.

Var kan man se vad det krävs för att ta sig in dit förutom årsavgifterna? Vad är det för förkunskaper som behövs? Räcker gymnasiala betyg?

Nån som kan det här mer ingående?
Megatuttarna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-19, 19:21   #2
Hardcore_pb
"Fåfäng medlem"

Hardcore_pbs avatar

Reg.datum: Jul 2003
vadå är inte juridik studerande fint nog?
och nej jag har ingen anning men sök det bör väll finnas en hemsida som till allt annat...

/Hardcore
Gammal 2004-11-19, 19:22   #3
Allan
Går i vanliga skor.....

Allans avatar

Reg.datum: Jan 2002
http://www.harvard.edu/

http://www.petersons.com/ - amerikansk studieguide

http://www.syoguiden.com/artiklar/av...ta.asp?ID=1251 - fler tips

När det gäller Yale, harvard, Princeton och de andra "Ivy League"-universiteten räcker det inte enbart med att kunna betala sin avgift. Man har rätt massiva intagningsprov - som ska göras på plats - och när det gäller vissa av utbildningarna måste man rekommenderas av folk med "känningar". Och man får räkna med att slåss med the best there is, om platserna.

allan

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-19, 19:46   #4
raZmus
Registered User

raZmuss avatar

Reg.datum: Feb 2004
Intressant, detta har faktiskt jag också undrat över.
Gammal 2004-11-19, 19:48   #5
Callister
Fetförbrännarn

Reg.datum: Mar 2004
Man kan väl plugga juridik hemma i Sverige och vara extra fin i kanten och åka till Harvard för att finslipa sin Engelska.
Callister är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-19, 19:50   #6
Allan
Går i vanliga skor.....

Allans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Callister
Man kan väl plugga juridik hemma i Sverige och vara extra fin i kanten och åka till Harvard för att finslipa sin Engelska.
Man ska kunna inihelvete bra engelska för att klara sig på de tuffare collegeutbildningarna. Ett bra tips är att läsa engelska på högskolan och sedan åka över. Men man ska fortfarande bli antagen....

allan

Gammal 2004-11-19, 19:57   #7
Agent Orange
Registered User

Agent Oranges avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Allan
Man ska kunna inihelvete bra engelska för att klara sig på de tuffare collegeutbildningarna. Ett bra tips är att läsa engelska på högskolan och sedan åka över. Men man ska fortfarande bli antagen....

allan
En kompis till mig blev antagen som utbytesstudent på ett dyrt privat universitet i USA. Han blev ombedd av sina amerikanska studiekamrater att fixa deras pm, så att det använde en formell stil och var språkligt korrekt osv.

Tror för övrigt Harvard mfl mest handlar om prestige på grundnivån. Krutet lägger de på post graduate -nivån. Fast prestige kan ju vara värt mkt pengar så att det inte är bättre än något annat på grundnivån betyder ju inte att det inte kan vara värt att söka ändå.
Agent Orange är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-19, 20:58   #8
Megatuttarna
Feed me fast

Megatuttarnas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Callister
Det är min tanke också! Grejen är om det finns möjlighet att läsa in några kurser på 1 - 2 terminer där så varför inte. Jag kommer ju hursomhelst åka utomlands nån gång under utbildningens gång, kommer man in på Harvard så är det ju bara bra. Skiter det sig så tar man nåt annat.

Vad gäller det ekonomiska så tror jag att jag hört talas om att Wallenbergarna har något stipendie för de svenska medborgare som kommer in där. Dessa får hela skiten betalt eller något sånt.

Allan, vad är det för slags prov det handlar om? Vad måste det vara för slags "krut" på breven? Är ett brev med exempelvis en professors rekommendationer något som smäller högt? Krävs dessa prov enbart för ett års studier och dylikt?

Den engelska biten torde fungera, inte klockrent men efter några kvällskurser i fördjupande engelska så borde man vara en aning förberedd! Det mesta går om man orkar.
Gammal 2004-11-19, 21:17   #9
Allan
Går i vanliga skor.....

Allans avatar

Du får räkna med att det kostar kring 10,000 $ per läsår att plugga vid ett IvyLeague-universitet. Och jag är nära nog säker på att man inte kan läsa "enstaka kurs" på den typen av universitet. Oftast läser man ett helt program, uppdelat på majors osv.

Till att börja med ska du göra de vanliga standardtesterna, dessutom separata språktester. Och du kommer att kallas till intervju, och du kommer att ombes dra fram olika rekommendationer. Gärna från folk med egen studiebakgrund i USA (inte nödvändigtvis från just det aktuella universitetet) eftersom du är utlänning.
Och DEN AMBERIKANSKA SCHTATEN kommer att vara inihelvete intresserad av hur du tänker finansiera ditt boende och uppehälle där. Så förbered dig på kränkande och närgångna frågor....

allan

Gammal 2004-11-19, 21:24   #10
Yankeee
Registered User

Yankeees avatar

Reg.datum: Nov 2003
Hur är det med deras "mörkapersoner" nojja nuförtiden? Är väl svårt nog att komma in i landet om man har fel namn och utseende, borde det inte vara ännu svårare att komma in på en topskola?
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-19, 21:35   #11
Allan
Går i vanliga skor.....

Allans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee
Hur är det med deras "mörkapersoner" nojja nuförtiden? Är väl svårt nog att komma in i landet om man har fel namn och utseende, borde det inte vara ännu svårare att komma in på en topskola?
Snarare tvärtom. Det lär väl vara det enda sättet att komma in enkelt på, men man får nog packa ner släktforskningsresultat ett par hundra år tillbaka, medlemskortet i en icke-muslimskt samfund och utdrag ur straffregistret. Och det kan vara helt kört om man är straffad.

allan

Gammal 2004-11-19, 21:35   #12
Allan
Går i vanliga skor.....

Allans avatar

Och f ö smäller Yale högre!

allan

Gammal 2004-11-19, 22:00   #13
Megatuttarna
Feed me fast

Megatuttarnas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Allan
Du får räkna med att det kostar kring 10,000 $ per läsår att plugga vid ett IvyLeague-universitet. Och jag är nära nog säker på att man inte kan läsa "enstaka kurs" på den typen av universitet. Oftast läser man ett helt program, uppdelat på majors osv.

Till att börja med ska du göra de vanliga standardtesterna, dessutom separata språktester. Och du kommer att kallas till intervju, och du kommer att ombes dra fram olika rekommendationer. Gärna från folk med egen studiebakgrund i USA (inte nödvändigtvis från just det aktuella universitetet) eftersom du är utlänning.
Och DEN AMBERIKANSKA SCHTATEN kommer att vara inihelvete intresserad av hur du tänker finansiera ditt boende och uppehälle där. Så förbered dig på kränkande och närgångna frågor....

allan
Haha låter ju som om det är lättare att landa på månen än att komma in där.

Standardtester? Vad mäter dessa? Är dessa att jämföra med högskoleprovet? Vad för slags resultat behövs på dessa?

Uppehället är nog ingen fara, eller det minst kniviga. Vet man att man kommer in så ordnar det sig oftast.
Gammal 2004-11-19, 22:24   #14
Allan
Går i vanliga skor.....

Allans avatar

Men klicka på Harvardlänken för böveln karl - eller hur är det med engelskan?

allan

Gammal 2004-11-19, 23:08   #15
Mehdi
Registered User

Reg.datum: Jul 2004
Vad för derivata har filosofi fakare?
Jo, dem har Noll pg av att dem inte har någon funktion

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:04.