2004-11-16, 22:49
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2004
|
En veckas vila
Kör enligt Max-OT-principen och har därför en vilovecka var nionde vecka. Förra gången jag hade denna vecka blev jag mest frusterad eftersom jag inte tränade, så nu till frågan:
Vad tycker ni om att ta en vilovecka ibland? Har ni gjort det, tyckte ni om det, är det kanske helt onödigt?
|
|
|
|
2004-11-17, 02:11
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2003
|
Kör efter maxot principerna själv. Har dock en egen version på det.
Men visst jag vilar när jag känner att kroppen behöver det. Kör dock oftast 12veckor innan viloveckan.
|
|
2004-11-17, 08:46
|
|
Registered User
|
Det låter faktiskt bättre än att vila var nionde vecka. Tror jag ska testa det istället!
|
|
|
|
2004-11-17, 13:12
|
|
Registered User
|
själv passar jag på att vila när man blir sjuk eller åker på semester eller nåt, då kan man ju ändå inte träna som normalt
|
|
|
2004-11-17, 13:22
|
|
Guest
|
Jag vilar var 6:e vecka. Att inte träna gör att motivationen är på topp och att jag kommer tillbaka starkare än någonsin!
|
|
|
2004-11-17, 13:44
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2001
|
Var tionde vecka blir det för mig om inte hälsan bestämmer annorledes...
|
|
2004-11-17, 15:47
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av edgen_ÖSD
Vad tycker ni om att ta en vilovecka ibland? Har ni gjort det, tyckte ni om det, är det kanske helt onödigt?
|
Om man behöver ta en vilovecka då och då, så skulle jag starkt misstänka att man tränar för frekvent, eller med för hög volym. Istället för att ta en vecka ledigt med jämna mellanrum för att undvika överträning, så torde det väl vara vettigare att ha en väl avvägd konstellation av frekvens och volym till att börja med. Med andra ord, om din muskulatur kräver en vilovecka då och då för att återhämta sig, så beror det sannolikt på att du vilat för lite under föregående veckor... Med ytterligare andra ord, träna mindre för guds skull!
|
|
|
2004-11-17, 15:51
|
|
HHH
Reg.datum: Oct 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av heinz
själv passar jag på att vila när man blir sjuk eller åker på semester eller nåt, då kan man ju ändå inte träna som normalt
|
MEN VA FAN e du sjuk så bryter du ju ner musklerna!!!!  Själv vilar jag när jag känner att det behövs, du måste lyssna på kroppen, och glöm inte av det är just under vilan som musklerna växer och du återhämtar dig bäst!!!
|
2004-11-17, 16:10
|
|
På uppgång
|
Citat:
Ursprungligen postat av Santiago
Om man behöver ta en vilovecka då och då, så skulle jag starkt misstänka att man tränar för frekvent, eller med för hög volym. Istället för att ta en vecka ledigt med jämna mellanrum för att undvika överträning, så torde det väl vara vettigare att ha en väl avvägd konstellation av frekvens och volym till att börja med. Med andra ord, om din muskulatur kräver en vilovecka då och då för att återhämta sig, så beror det sannolikt på att du vilat för lite under föregående veckor... Med ytterligare andra ord, träna mindre för guds skull! 
|
Eller är det du som tränar för lite ?? bara en liten undran.
|
|
|
2004-11-17, 16:38
|
|
TränaSäljaLiggaSpela
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av edgen_ÖSD
Kör enligt Max-OT-principen och har därför en vilovecka var nionde vecka. Förra gången jag hade denna vecka blev jag mest frusterad eftersom jag inte tränade, så nu till frågan:
|
Tycker det är bra att ta viloveckor ibland, presterar så grymt mycket bättre direkt efter en vilovecka, mycket ätande är inget att glömma bara för att man inte tränar!
|
|
|
2004-11-17, 16:45
|
|
TränaSäljaLiggaSpela
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Brenner
MEN VA FAN e du sjuk så bryter du ju ner musklerna!!!!  Själv vilar jag när jag känner att det behövs, du måste lyssna på kroppen, och glöm inte av det är just under vilan som musklerna växer och du återhämtar dig bäst!!!
|
Såja lugn, du låter som mig när jag var ny och visste lite
Klart du inte bryter ner muskler bara för att du vilar när du är sjuk, däremot kan du förmodligen inte prestera något vidare med massa bakterier/virus i kroppen. Då är det väl lika bra att ta en vilovecka så du blir av med skiten istället för att gå och dras med det, eller vad säger du?
Dock säger jag inte att man ska ta viloveckor bara för att man är lite förkyld men träna inte med feber eller värre förkylningar, det blir bara värre och det är skadligt för hälsan.
Mvh
|
|
|
2004-11-17, 17:46
|
|
Banned User
Reg.datum: Jul 2003
|
ja, ja, nej
|
|
|
2004-11-17, 22:03
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Markus H
Eller är det du som tränar för lite ?? bara en liten undran.
|
Alla möjligheter finns... prestera argument som stöder denna tes så ska jag bemöta dem! Att slänga påståenden fram och tillbaka kan väl vem som helst göra (det är ju bara att hitta på någonting, vad som helst!). För att inleda en diskussion krävs det att man först lägger fram en teori, d.v.s. en logiskt och internt koherent framställning av hur man tror att saker och ting fungerar i den materiella världen. Denna framställning kan sedan andra kritisera.
Om du vill kritisera min tes kring varför Max-ot-användare behöver en vilovecka var nionde vecka (där jag alltså misstänker att de föregående nio veckornas träning har varit felaktigt upplagd med avseende på frekvens och volym, vilket resulterar i ett övertränat tillstånd, vilket i sin tur kräver en veckas vila som åtgärd) så är du mer än välkommen att göra så! Då ska jag gladeligen besvara dina synpunkter.
|
|
|
2004-11-18, 15:33
|
|
På uppgång
|
Citat:
Ursprungligen postat av Santiago
Alla möjligheter finns... prestera argument som stöder denna tes så ska jag bemöta dem! Att slänga påståenden fram och tillbaka kan väl vem som helst göra (det är ju bara att hitta på någonting, vad som helst!). För att inleda en diskussion krävs det att man först lägger fram en teori, d.v.s. en logiskt och internt koherent framställning av hur man tror att saker och ting fungerar i den materiella världen. Denna framställning kan sedan andra kritisera.
Om du vill kritisera min tes kring varför Max-ot-användare behöver en vilovecka var nionde vecka (där jag alltså misstänker att de föregående nio veckornas träning har varit felaktigt upplagd med avseende på frekvens och volym, vilket resulterar i ett övertränat tillstånd, vilket i sin tur kräver en veckas vila som åtgärd) så är du mer än välkommen att göra så! Då ska jag gladeligen besvara dina synpunkter.
|
Fina ord... från en fin människa
|
|
|
2004-11-18, 15:55
|
|
Registered User
|
Du driva med mig? Jag känner din postlåda!
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:54.
|

|