2004-10-30, 16:48
|
|
Banned User
Reg.datum: Jul 2003
|
Minst dåliga onyttigheten
Veganska onyttigheter:
1) Läkerol
2) Glass
3) Choklad
Så, vilken av dessa bör man satsa på när man vill ha något onyttigt... err. läs gott/variation men utan att det blir alldeles för onyttigt?
1) Köpt i tid och otid, äter det relativt ofta nu med. Lakrits som sänker testosteronnivån (ännu mer om det nu är möjligt.), eventuellt en jäkla massa kemikalier o skit också ;D
2) Äter jag aldrig nuförtiden, gjorde förr dock, och det var ju gott... men eftersom jag inte "fick" äta det fick jag damp när jag väl åt det och satte i mig hela paketet (visserligen bara 6 strutar) för att slippa tänka på dem hela tiden och försöka låta bli och gick sedan ut och rörde på mig/städade ;D. Fler kalorier än läkerol, fortfarande ingen näring. Sockret ger onödiga kolhydrater och försämrar eventuellt insulinkänsligheten, fettet likaså. Å andra sidan kanske fettet kan höja testosteronet lite, och själva kalorierna kan kanske bidra till lite tillväxt, varav en marginell del värd ;D
3) Choklad känner jag aldrig något behov av längre, vilket är skönt, men ofta tänker jag att jag borde köpa en chokladkaka att äta istället för läkerol och ta en rad eller två. Mätt i kalorier ger en sådan mängd eventuellt lite mer, men det är iaf inga kemikalier och en del "näring" i form av antioxidanter. Fettet är väl skapligt också, eller hur är det? Mindre mängd onödiga kolhydrater än glassen räknat i energiprocent. Även denna borde väl kunna höja testosteronnivån något, så helt negativt är det väl inte...
Antar att chokladen är rätt, eller?
Läste även något (orkade inte läsa allt dock, sorterade papper o slängde ett getöga..) om att man hade märkt att man efter en fettsnål köttmåltid hade sänkta testosteronnivåer, samma sak efter en fettsnål med solrosolja, men höjda efter en (naturligt) fetare köttmåltid... kan ju ha varit tvärtom också om mina engelska kunskaper är alldeles för dåliga. Hur är det nu?
Och även, hur relevanta är testosteronnivåerna? Borde ju göra skillnad med tanke på att diverse olagliga preparat väl ger positiva effekter, men vad vet jag. Tror mig även ha läst att soja faktiskt sänkte dem, råkar någon ha koll på hur det är med det på riktigt? Nu gäller väl sådant dock sojaprodukter gjorda på hela sojabönan och inte sojaproteinisolat antar jag så det är kanske sak samma. Och så var det ju allt jävla te, men jag kan nog inte leva utan det ;D, trist att man måste urinera jämt dock (tror det är någon effekt av kreatin och koffein tillsammans med, kreatinet suger upp en jäkla massa vatten, sedan dricker jag en massa vatten under träningspasset, och sedan kommer koffeinet och pressar ut alltsammans...)
|
|
|
2004-10-30, 19:13
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2004
|
Glass! Helt näringsfritt är det väl inte och det finns ju glass som inte innehåller särskilt mycket fett. Finns det ingen glass utan tillsatt socker i Sverige?
En rad choklad skulle iaf för mig vara rätt meningslöst.
|
|
|
2004-10-30, 19:18
|
|
Ordvitz mon frère
Reg.datum: Oct 2002
|
Är det verkligen lakrits i all Läkerol?
Hursomhelst hade jag valt glass, men det är ju en smaksak.
|
|
|
2004-10-30, 19:22
|
|
Norrlänningsjäkel
Reg.datum: Dec 2003
|
Vaniljglass med o'hoj chokladsås
|
2004-10-30, 19:23
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2002
|
Skulle satsa på choklad, riktigt mörk choklad 70%+
dan ska ju vara rätt nyttig, ialla fall orkar man sällan äta mer än ett par bitar.
/ninjan som älskar choklad
|
2004-10-30, 19:30
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Jag skulle valt glass. Läkerol är helt värdelöst, som sagt, och choklad (mörk sådan) innehåller antioxidanter och nyttigheter, men en Maraboukaka kan knappast kallas nyttig.
|
|
|
2004-10-30, 21:46
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2004
|
Jag väljer chokladen alla gånger, med hela nötter i. Brukar dock inte bli mörk choklad då, men det kanske finns 70+ choklad med nötter.
|
|
|
2004-10-30, 23:12
|
|
Banned User
|
JLL: Finns glass med sötningsmedel i Sverige, men i mitt fall rör det sig ju om "låtsasglass" innehållandes socker och 13g fett/100g varav 7g mättat eller hur det är.
Chokladen var isf inte Marabou utan Plamil, inget tillsatt fett utöver det som är i chokladen och rårörsocker. Vet inte vad mintvarianten ligger på, 45% kakao eller så kanske? Finns naturligtvis mörkare.. Finns ju även mörka andra sorter utan mjölk.
Men min kropp vill ju ha lakrits ;D
|
|
|
2004-10-31, 17:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
eftersom jag inte "fick" äta det fick jag damp när jag väl åt det och satte i mig hela paketet
|
man ska passa sig för glass
innehåller inte glass mejeriprodukter??
|
|
|
2004-10-31, 17:42
|
|
Banned
Reg.datum: Jun 2004
|
Du behöver nog glass för det går åt mycket kalorier att oroa sej för att man äter fel o dyl. ....Testohalterna skulle jag nog inte oroa mej för, lite lakrits gör nog varken till eller ifrån....ät och var glad vetjja...
|
|
|
2004-10-31, 17:54
|
|
Banned
Reg.datum: Jul 2004
|
jag skulle valt läkerol... älskar läkerol.... nån ask i månaden skadar inte.
|
|
|
2004-10-31, 17:59
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Ursprungligen postat av ölobrännvin
Testohalterna skulle jag nog inte oroa mej för, lite lakrits gör nog varken till eller ifrån....
|
"The men were given 7g of liquorice daily... The mean testosterone values decreased by 26 % after one week"
Exp Clin Endocrinol Diabetes. 2003 Sep;111(6):341-3
|
|
|
2004-10-31, 19:23
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av datorjaevel
jag skulle valt läkerol... älskar läkerol.... nån ask i månaden skadar inte.
|
Nu talar vi ju 2-4askar mer eller mindre varje dag förr, och kanske 2askar/dag 1-2ggr/vecka nu ;D
|
|
|
2004-10-31, 19:25
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
"The men were given 7g of liquorice daily... The mean testosterone values decreased by 26 % after one week" 
Exp Clin Endocrinol Diabetes. 2003 Sep;111(6):341-3
|
Som sagt, är det "lakritsgodis", lakritsrot eller lakritsextrakt de talar om?
I det senare fallet undrar jag hur mycket lakritsextrakt det kan vara i en ask läkerol som väger 23gram... antagligen inte 1/4.
Sedan borde ju 4 askar en dag i veckan vara bättre än en 4 dagar i veckan, men där kan jag ju ha fel. Hur som helst tror jag ändå på chokladen. Bästa vore väl dock att äta god mat, någon som känner för att laga lite mat åt mig?
|
|
|
2004-10-31, 19:35
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Som sagt, är det "lakritsgodis", lakritsrot eller lakritsextrakt de talar om?
|
7 gram lakritsgodis.
"7g of liquorice daily, a common level of consumption, the researchers say, which contained 0.5g of glycyrrhizic acid"
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:36.
|

|