2004-10-29, 16:27
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2004
|
Om man inte har matlådan i kylskåp
Om man inte har matlådan i kylskåp, hur illa är det? Då menar jag från morgon till lunch...blir det en bakteriehärd?
En matlåda kan exempelvis bestå av pasta/kycklingfile/tomat, dvs inte massa klet och skit.
grönsaker! Det äter jag aldrig."
|
|
|
2004-10-29, 16:53
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2004
|
menar du 6.00 till 12.00 typ? tror inte du dör iaf.. skillnad om det är en DAG kanske.. men typ 6h.. som FAKTISKT inte är så lång tid.. så då borde det va lugnt.. detta är dock helt en gissning från min sida..
|
2004-10-29, 17:00
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2002
|
Om du gör iordning den kvällen före kan du ställa den i frysen över natten, låta den tina under dagen, så är den fortfarande kall när det är dags att värma den =minskad risk för en massa gojs
|
|
|
2004-10-29, 19:07
|
|
Registered User
|
Ok brukar handla om 07.30-11.30 så 4a timmar i runda slängar...skönt att höra att man överlever
|
|
|
2004-10-29, 20:32
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2004
|
Värmer du maten så behöver du absolut inte bry dig om den tiden.... Men tipset att frysa maten är något jag håller med om!
|
|
|
2004-10-29, 21:43
|
|
Banned User
Reg.datum: Jul 2003
|
Min mat är säkert ofta för gammal ;D
Har bröd med gurka, tomat o paprika liggandes över hela dagen, när jag kommer hem och skall återanvända skiten smakar det lite surt... så jag brukar väl ibland skära nytt ;D
Vi har kylskåp, kanske skulle börja använda det.
|
|
|
2004-10-29, 22:04
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Så länge man kan tänka sig att äta maten är det i regel inte någon fara, i synnerhet inte om det rör sig om tillagad/upphettad mat. Äckeltröskeln är bra mycket lägre än förgiftningströskeln.
|
|
|
2004-10-30, 06:37
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Huuh....
Det ryser i kroppen på mig.
Unga friska mäniskor som ger järnet i träningen, äter " optimalt " och läser allt de kommer över........ varför då utsätta sig för helt onödiga risker
Visst, vi är unga och starka så en rejäl matförgiftning tar inte mer än ett par dar men inklusive konvalisensen blir det en vecka utan träning.
- Värm maten ordentligt. Glöm råa ägg och rosa kyckling.
- Blanda träningsdrycken och drick den direkt. Det räddar kreatinet också !
- All mat som inte skall ätas direkt skall kylas ned omedelbart. In med den i kylskåpet.
- Finns inget kylskåp - använd kylklampar.
Att värma mat som stått framme länge är tveksamt. Visst dör bakterierna som växt till sig men många bakterier producerar även gift när de växer
Giftet är kvar i maten och försvinner inte när du värmer på den igen.
|
|
|
2004-10-30, 07:46
|
|
Registered User
|
Jag har svårt att tro att maten blir dålig om jag tilllagar den på morgonen och dess nya hem till lunchen är en tupperware-förpackning.
Jag tror inte kvaliten på resturanger etc är så hög som vi alltid vill tro.
|
|
|
2004-10-30, 08:07
|
|
Hrafnin Flygur
Reg.datum: Dec 2003
|
Undrar dock varför man ens ska fundera på om maten blir dålig av att stå framme så lång tid när det finns flera lösningar utöver kylskåp.
Jag själv skulle inte äta något som vart i rumstemperatur i 6 timmar...
I juli, augusti skulle man kunna bli redigt sjuk av betydligt mindre tid än så.
Kylväska finns, har ni kärl av något slag kan du fylla det med så kallt vatten du kan få o lägga matlådan i det gjorde jag när kylskåpet pajja på jobbet. Snart är det vinter o då kan man lägga lådan i en snöhög
|
2004-10-30, 17:17
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2004
|
sverker>>> c'mon! bakterier är inte farligt. det är när de överskrider en viss
gräns de inte är bra.
vi är, seriöst, aldeles för bakterierädda i väst. kanske därav alla allergier...
lite skit i hörnen är faktiskt bevisat nyttigt för hälsan. och ja, man behöver inte vara dumdristig, men jag har då aldrig blivit matförgiftad av att ha ätit mat som legat i lådda, låt säga 4h.
matförgiftning är i regel, en väldigt ovanlig åkomma!!
|
|
|
2004-10-30, 17:29
|
|
SL-Kirurg
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av kampsporttjej
|
Beror på vad man lägger in i begreppet matförgiftning. Att bli "taskig i magen" är ju en mild form av detta eller hur?! Och det blir väl alla då och då.
Att "lite skit i hörnen" bara är nyttigt är kanske inte applicerbart på mat och bakterier i samma utsträckning som på damm och smuts i ett hem. Har du otur och har salmonella, camphylobacter el dyl i din mat och du inte tillagar eller förvarar den rätt så KAN du bli sjuk. Visst kan du få en lite släng av diarré, men du kan också få en rejäl matförgiftning med följdsjukdomar som är allt annat än trevliga!.
Sak samma. Jag har tyvärr i regel mina matlådor står från morgon till lunch utanför kyl, har hänt att det stått en låda fram till middagen också och jag ska inte påstå att 8-10 timmar i rumstemperatur är speciellt smart att utsätta sin mat för. Är huvudet dumt får kroppen lida etc.
Dock är det väl något man får ta i beräkningen när man sedan äter maten. Ser man till att tillaga maten väl, kyla fort och sen förvara på ett bra sätt och sen låter den stå så är det ju hundra gånger bättre än att ha lite smårosa kyckling som får stå och kallna under 4-5 timmar och som sedan hamnar i en matlåda som får stå i många timmar i rumstemp.
|
2004-10-30, 17:40
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2002
|
Well, jag har maten i min ryggsäck på skolan och jag har då aldrig mått illa av någon lunch, mellanmål.
|
|
|
2004-10-30, 19:22
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Citat:
Ursprungligen postat av kampsporttjej
sverker>>> c'mon! bakterier är inte farligt. det är när de överskrider en viss
gräns de inte är bra.
vi är, seriöst, aldeles för bakterierädda i väst. kanske därav alla allergier...
lite skit i hörnen är faktiskt bevisat nyttigt för hälsan. och ja, man behöver inte vara dumdristig, men jag har då aldrig blivit matförgiftad av att ha ätit mat som legat i lådda, låt säga 4h.
|
Okay, då säger vi det.
Men bakterier i kokt kallt ris är inte allergi, det är bacillus cereus. Du dör inte men de sänker dig.
Salmonella i en kall sås är inte det heller allergi. Det är dålig hygien.
Salmonella sänker dig i veckor.
Du har haft tur men den 9999:e gången ligger du där.
|
|
|
2004-10-30, 20:18
|
|
Registered User
|
Det är alltså allvar allvar? Då införskaffar jag en kylväska+kylklamp! Några bra rekomendationer?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:27.
|

|