2003-06-26, 18:15
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2002
|
messmör - sport vs. lätt
Kollade på näringsdeklarationen på messmörsförpackningarna i butiken sist ja var o handlade. Vad är egentligen skillnaden mellan lätt och sport?
Sport marknadsförs genom att säga att den innehåller mer energi i form av tillsatt fruktsocker. Medan lätt sägs vara fettsnål... men när jag tittade på deklarationen var det samma kaloriinnehåll, den skillnad jag kunde hitta var nåt gram kolhydrat mindre och typ ett halvt gram protein mer i sport än i lätt. På vilket sätt skulle då sport vara mer energirik? Bara ett sätt att sälja mer? Samma vara i olika förpackningar i princip?
|
|
|
2003-06-26, 18:17
|
|
Banned
Reg.datum: Feb 2003
|
MESSMÖR
Det beror på Nostradamus sätt att se på stjärnorna i zenit!!
|
|
|
2003-06-26, 18:26
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Vad är egentligen skillnaden mellan lätt och sport?
Säg det. Antagligen är det mest namnet. Det är fruktos istället för sackaros i Sport, men det är frågan om så små mängder överhuvudtaget (2 % fruktos i Sport, om jag inte minns fel), att det i praktiken inte kan spela den minsta roll. Om man inte äter en hel ask med sked, kanske. Och det kan ju vara lätt hänt. Messmör = favvopålägg så det ekar om det.  Nyttigt är det också.
|
|
|
2003-06-26, 18:57
|
|
Registered User
|
Citat:
Originally posted by King Grub
Vad är egentligen skillnaden mellan lätt och sport?
Säg det. Antagligen är det mest namnet. Det är fruktos istället för sackaros i Sport, men det är frågan om så små mängder överhuvudtaget (2 % fruktos i Sport, om jag inte minns fel), att det i praktiken inte kan spela den minsta roll. Om man inte äter en hel ask med sked, kanske. Och det kan ju vara lätt hänt. Messmör = favvopålägg så det ekar om det. Nyttigt är det också.
|
Messmör är underbart! Skulle lätt kunna smutta i mig en hel ask en kväll framför teven
Har alltid köpt lätt fram till nu... man kanske skulle försöka sig på sportmessmöret nästa gång. Fast godast är gammaldags... det med bruna prickar i.
|
|
|
2003-06-26, 19:13
|
|
Källargymdelägare
Reg.datum: Jan 2003
|
har skitsvårt o fatta hur nått som e så gudomligt gott inte e onyttig
exprimenterade me lite efterrätter förrut o dränkte in en banan i mesmör o in i micron...men den sprängdes...
|
|
|
2003-06-26, 19:36
|
|
Registered User
|
Men messmör är väl ganska nyttigt ändå?
Haha, kul att rengöra den mikron sen...
|
|
|
2003-06-26, 19:38
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Messmör är nyttigt. Långsamma kolhydrater och vassleprotein + mycket mineraler. Och gött!
|
|
|
2003-06-26, 20:04
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2003
|
Hehe, varje gång jag och min kvinna är i affären får jag samma kommentar när jag sträcker mig efter den obligatoriska messmörsbyttan...
"Men du, kan vi inte äta _något_ annat är messmör för en gångs skull?"
Sedan är det hon som står med sked och äter ur byttan när den väl är hemma...
|
2003-06-26, 20:05
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2003
|
Citat:
Originally posted by Diana
banan i mesmör o in i micron...men den sprängdes...
|
Haha, grattis...
|
|
|
2003-06-26, 20:16
|
|
Ge mig en igloo
Reg.datum: Aug 2002
|
Citat:
Originally posted by Nate
Men messmör är väl ganska nyttigt ändå?
Haha, kul att rengöra den mikron sen...
|
Det var nog det hon menade..  Och JA det är gott! Kände en kock en gång som använde den i någon sås, som var övergod.. hm.. ska nog kolla receptet med honom.
Men jag gillar verkligen när man kommer hem helt slut från träningen och tar en xl sked med messmör på å bara Mmmm... :love:
|
|
|
2003-06-26, 20:19
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Råksiktskakor, från Fjällbrynts hemsida:
12 kakor
5 dl mjölk
50 g jäst
2 dl messmör
2 tsk salt
2 msk stött anis eller fänkål
1 l rågsikt
4 dl vetemjöl
Värm mjölken till 37°. Rör ut jästen i lite av mjölken. Tillsätt messmör, salt, kryddor och resten av mjölken. Blanda rågsikten och det mesta av vetemjölet – spara lite till utbakning. Ställ degen att jäsa under duk 40 minuter. Ta upp degen på bakbord. Dela den i två delar och sedan varje del i sex bitar. Rulla runda bollar, platta till och nagga. Lägg på plåt och markera fyra delar med kniv. Jäs bröden under duk 40 minuter. Grädda i 225° varm ugn 15-20 minuter. Låt bröden svalna på galler under bakduk.
Jag har provat, och de är delikata.
|
|
|
2003-06-26, 20:27
|
|
Ge mig en igloo
|
Men va faan grub...  klockan är för mycket för att jag ska hinna till någon affär som har öppet nu..  *baksugen så det stänker om det*
Edit: Ursäkta svordomen  men messmör väcker känslor.. Håller förresten med Nate om att gammeldags är godast, och allra allra godast är det man köper på fäboden! Mmmm.... från fjällkor som ätit massa blommor. DET är gott!
|
|
|
2003-06-26, 20:35
|
|
Registered User
|
Får jag retas med att jag har ett recept på en bullkrans som är gjord på messmör istället för margarin?
Säljes till högstbjudande
|
|
|
2003-06-26, 20:38
|
|
Ge mig en igloo
|
Citat:
Originally posted by Nate
Får jag retas med att jag har ett recept på en bullkrans som är gjord på messmör istället för margarin?
Säljes till högstbjudande
|
Nää, fyy va elakt!  (fast jag tycker det är godare med bröd än bullar, men jag bjuder en femma iaf!  )
|
|
|
2003-06-26, 20:47
|
|
Guest
|
Jag bjuder ett ligg
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:36.
|

|