Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-09-28, 20:28   #1
martin86
Registered User

martin86s avatar

Reg.datum: Jul 2004
Käka efter träningen?

Jag har nån sorts "måltidsersättare" hemma som innehåller: 12g protein, 10 g kolhydrater och 2.4 g fett. Funkar detta bra att intaga direkt efter träning?
martin86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-28, 20:31   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Alldeles för lite av allt, utom fett. Och vilket protein och vilka kolhydrater är minst lika intressant som mängden.

Ett bra efterträningsmål bör vara baserat på maltodextrin eller dextros (runt 1 gram per kilo kroppsvikt) för kolhydraterna och vassle (runt 0.5 gram per kilo kroppsvikt) för proteinet. Kreatin om man använder det.

En vanlig måltid en timme eller så senare.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-28, 20:34   #3
martin86
Registered User

martin86s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Alldeles för lite av allt, utom fett. Och vilket protein och vilka kolhydrater är minst lika intressant som mängden.

Ett bra efterträningsmål bör vara baserat på maltodextrin eller dextros (runt 1 gram per kilo kroppsvikt) för kolhydraterna och vassle (runt 0.5 gram per kilo kroppsvikt) för proteinet. Kreatin om man använder det.

En vanlig måltid en timme eller så senare.
Aaa, okej. Vad innebär maltodextrin eller dextros? Det är socker, va? Jag käkar inga tillskott, och får inte heller eftersom mamma bestämmer. Finns det nåt "naturligt" man kan ta med sig och käka efter träningen?
Gammal 2004-09-28, 20:35   #4
isato
Banned User

isatos avatar

Reg.datum: Mar 2004
för lite av protein och kolhydrater..... och du skriver inte heller vilken sorts protein/kolhydrater det är....
isato är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-28, 20:41   #5
martin86
Registered User

martin86s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av isato
för lite av protein och kolhydrater..... och du skriver inte heller vilken sorts protein/kolhydrater det är....
Okej. Jag vet inte hur man ser vilken sorts protein/kolhydrater det är i den. Ingredienslistan är liksom säker 30-40 olika saker.
Gammal 2004-09-28, 20:44   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Likvärdigt - nej. Då skulle jag i stället rekommendera ett par småfrallor och en burk tonfisk eller liknande. Det ger både snabba kolhydrater och fettsnålt protein, plus lite näring på en gång. Knäcker vilket meal replacement som helst. Sedan äter du en normal måltid när du kommer hem. Det fungerar det också.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2004-09-28, 20:45   #7
isato
Banned User

isatos avatar

men kolla om maltodextrin eller dextros finns där...... om det står något vassle där..... det är ju störst procent av de här grejerna så de står i början så du gehöver inte läsa alla 30-40 sakerna
Gammal 2004-09-28, 20:47   #8
martin86
Registered User

martin86s avatar

Citat:
Likvärdigt - nej. Då skulle jag i stället rekommendera ett par småfrallor och en burk tonfisk eller liknande. Det ger både snabba kolhydrater och fettsnålt protein, plus lite näring på en gång. Knäcker vilket meal replacement som helst. Sedan äter du en normal måltid när du kommer hem. Det fungerar det också.
Hmm, okej. Men jag är lite tveksam om det blir så gott om man har det i väskan 6 timmar innan jag ska träna. Tror inte det håller sig så fräscht, tyvärr. Finns det inget som "håller" sig bättre?

Tack för svaren btw!
Gammal 2004-09-28, 20:47   #9
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
men kolla om maltodextrin eller dextros finns där...... om det står något vassle där..... det är ju störst procent av de här grejerna så de står i början så du gehöver inte läsa alla 30-40 sakerna
Det blir nog billigare och bättre att lägga ett "riktigt" mål efter träningen istället för att använda en bar som man måste använde 3-4 stycken av för att få i sig tillräckligt mer protein.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2004-09-28, 20:48   #10
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av martin86
Hmm, okej. Men jag är lite tveksam om det blir så gott om man har det i väskan 6 timmar innan jag ska träna. Tror inte det håller sig så fräscht, tyvärr. Finns det inget som "håller" sig bättre?

Tack för svaren btw!
Bröd håller väl hela dagen och kräver ingen kylning?

Du behöver väl inte öppna tonfiskburken förrän du skall äta? Jag tog tonfisk som exempel just DÄRFÖR ATT den håller sig och inte kräver vare sig tillagning eller kylning - bara att öppna burken.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2004-09-28, 20:49   #11
martin86
Registered User

martin86s avatar

Citat:
Det blir nog billigare och bättre att lägga ett "riktigt" mål efter träningen istället för att använda en bar som man måste använde 3-4 stycken av för att få i sig tillräckligt mer protein.
Jo, det fattar jag med. Men saken är den att jag ofta tränar på håltimmar, och inte alltid har möjliget att få i mig sån mat.
Gammal 2004-09-28, 20:49   #12
isato
Banned User

isatos avatar

han har dem ju redan.... han ska väll äta upp dem antar jag..... sen köper han väll vassle och dextropor/maltodextrin.....
Gammal 2004-09-28, 20:53   #13
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
sen köper han väll vassle och dextropor/maltodextrin.....
Han får uppenbarligen inte. Och då är det väl så, även om det inte handlar om något onaturligt eller farligt. Då är det bra om man har något vettigt och någorlunda billigt att ta till.

Kolhydrat: vitt bröd, riskakor, cornflakes, russin.
Protein: ja, jag har svårt att hitta på något bättre än tonfisk, som inte kräver kylning. Allt magert kött, fisk, fågel och skaldjur går bra, men det är just förvaringen som blir problematisk.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2004-09-28, 20:57   #14
isato
Banned User

isatos avatar

får han ha kassa måltidersättare men inte vanligt vassle??
Gammal 2004-09-28, 21:01   #15
martin86
Registered User

martin86s avatar

Citat:
får han ha kassa måltidersättare men inte vanligt vassle??
Jag vett att det låter skitdumt, men min mamma tror att vassle = doping och att jag kommer få en tredje arm ur arslet om jag käkar sånt, typ.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:36.