2003-05-14, 17:26
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2003
|
Grönt te
Hur smakar grönt te, är det gott? Jag tycker absolut inte om typ earl grey ...påminner smakerna om varandra? Jag funderar på att sticka ner på affären och inhandla, men tänkte höra mig för först.
|
|
|
2003-05-14, 18:04
|
|
Chip Rommel fan no 1
Reg.datum: May 2002
|
jag gillar det! köper friggs gröna te med vaniljsmak. Smakar inte så jättemycket, men gott ändå!
|
|
|
2004-09-23, 20:10
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2003
|
köp twinnings gröna te.. finns i paket med 4-5 olika smaker i paketet.. smakar riktigt bra.. smakade ett annat märke innan o det smakade verkligen urk så om du provar nåt märke och inte gillar det så prova ett annat =)
läste att man ska låta påsen dra i minst 3min för att alla antioxidanter och grejjer ska komma fram ordentligt, läste även att svart te kan vara minst lika bra, jag dricker båda.
|
|
|
2004-09-23, 20:41
|
|
Pasta pump
|
Grönt te är gott, om du ser en teförpackning med en drake på så rekommenderar jag det.
|
2004-09-23, 20:51
|
|
Pink belt
Reg.datum: Jan 2004
|
Det absolut bästa är japanskt grönt te, Sencha eller Genmaicha. Det sistnämda är sencha med rostade riskorn, samma slags te man får på sushi restauranger. Sitter och dricker det just nu.
Det kan man dock inte inhandla på konsum.
|
2004-09-23, 21:19
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Hermes
Hur smakar grönt te, är det gott? Jag tycker absolut inte om typ earl grey ...påminner smakerna om varandra?
|
Om det är gott eller inte är väl en smaksak ... det är ganska stor skillnad på olika sorter; vissa tycker jag mest smakar som kokt gräs, vissa smakar fräscht och gott. Varken dåligt eller gott grönt te smakar dock som svart te. Var inte alltför snål när du handlar; även dyrt te är ganska billigt per liter, och "'bättre" sorter smakar också bättre. Undvik påste; det är typ skräpet som de sopar ihop efter att ha förpackat lösviktsteet ...
F.ö. är det mycket möjligt att det är smaksättningen du inte gillar med Earl Grey; det smakar ju rätt kraftigt av bitter bergamottolja. INte dåligt, tycker te-omanen Tolkia, men skillnaden jämfört med "rent" te eller andra smaksättningar är definitivt STOR.
|
|
|
2004-09-24, 06:09
|
|
Registered User
|
Citat:
Undvik påste; det är typ skräpet som de sopar ihop efter att ha förpackat lösviktsteet ...
|
hur vet du det? eller gissar du bara...
|
|
|
2004-09-24, 07:50
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Jag har läst det någonstans ... kommer tyvärr inte ihåg var (det var ett par år sedan), men jag vill minnas att jag uppevde källan som seriös (nej, det var inte Aftonbladet eller Sexpressen ...). Hur bokstavligt man skall ta "sopar upp" kan man säkert diskutera, men med tanke på strukturen på påste resp. lösviktste och hur de uppför sig vid tebryggningen verkar det inte alltför orimligt att portionspåsarnas innehåll är det som s.a.s. är för "litet och skräpigt" för att gå i storpåse (kolla i botten på lösviktspåsen ...).
|
|
|
2004-09-24, 15:56
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2004
|
Jag har hört att grönt te kan vara skadligt. Att det kan ersätta någon av baserna (kommer inte ihåg vilken) i DNA molekylen...Och det låter väl inte så bra....
|
|
|
2004-09-25, 19:34
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2004
|
Njaa vet inte. Hade en föreläsare, som är ansvarig för alla genetikundervisning på universitet, som sa det. Tror inte han går runt å sprider vandringssägner
|
|
|
2004-09-25, 19:43
|
|
Pink belt
|
Citat:
Ursprungligen postat av Doktorn
Njaa vet inte. Hade en föreläsare, som är ansvarig för alla genetikundervisning på universitet, som sa det. Tror inte han går runt å sprider vandringssägner
|
Hitta gärna någon annan information som backar upp detta. Nu är jag inte särkskilt insatt i genetik, men det låter lite otroligt.
|
2004-09-25, 19:55
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Citat:
Ursprungligen postat av Doktorn
Jag har hört att grönt te kan vara skadligt. Att det kan ersätta någon av baserna (kommer inte ihåg vilken) i DNA molekylen...Och det låter väl inte så bra....
|
Skulle den hoppa in i DNA-tråden och byta ut en av kvävebaserna
Låter föga troligt.
Många ämnen som skadar DNA leder vidare till cancer. Därför googlade jag på " grönt te"+cancer.
Värdera själv värdet av länkarna, jag gör det inte eftersom jag inte läst allt i dem, men läs gärna:
http://www.primavi.se/avd_MatochDryc...8&avd=Artiklar
http://www.kobbs.se/bsmsite/miljo4.html
http://christern.limnol.lu.se/AM/AMteo.html
|
|
|
2004-09-25, 19:59
|
|
Registered User
|
själv var jag helt galen nyss o köpte 2 sortes ört-te
|
|
|
2004-09-25, 20:00
|
|
Pink belt
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
|
Precis, grönt te enligt uppgifter skyddar mot cancer... alltså det direkt motsatta isf
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:01.
|

|