2004-06-12, 18:30
|
|
Fetförbrännarn
Reg.datum: Mar 2004
|
Funderar på att testa Atkins
Bara testa alltså. Kanske gillar det.
Har några frågor först.
1. Måste man ha ätardagar för att fylla på kolhydratsdepåerna?
2. Stänger man ner kolhydraterna HELT?
3. Är det optimalt att ligga på 70% fett och 30% protein?
4. Ska man fortsätta sin träning som vanligt? (I mitt fall 40 min morgonpromenad och 40 min innan middag)
5. I början blir man jävligt seg i skallen har jag hört, när avtar det?
6. Sänks ämnesomsättning märktbart i denna process? Är det något spec. man borde tänka på efter avslutat diet?
Skulle uppskatta om ni också kunde länka till en svensk sida där man kunde läsa om vilka livsmedel det är som gäller. Vill inte ha någon engelsk då det kan uppkomma missförståndigheter.
Om det finns fler avgörande och viktiga aspekter skriv gärna dom också.
Senast redigerad av Callister den 2004-06-12 klockan 18:35.
|
|
|
2004-06-12, 20:18
|
|
Källargymdelägare
Reg.datum: Jan 2003
|
Re: Funderar på att testa Atkins
Citat:
Originally posted by Callister
Nu har ja inte testat atkins men keto tesrtade ja för hmm ett par år sen tror ja de va och den e verkligen inte en effektiv diet för den som önskar behålla en muskelmassa över medelsvenssons(IMO) ja körde på 20g kolisar tror jag de va och de tog inte länge förrän man kännde sej helt tom och orklös...men självklart ska du ju testa om du väldigt gärna vill, ja vet att de finns nått amerikanskt forum(iaf förut) där flera byggare skrev om mkt bra resultat av keto..
1.vet inte hur de ligger till me ätardagar på atkins, men keto har iaf 24-48 timmars laddningar 1 gång i veckan med nästan uteslutande kolisar, snabba kolisar de första 24 timmarnba och långsamma de nästföljande 24...
2.ja har för mej att man nollar kolisarna helt på atkins
3.vad jag läst om proteinintaget så ska man ligga på 2g per kilo kroppsvikt och resten fett
4.jag fortsatte till en början somvanligt me mina morronprommisar, de låga kolisintaget gjorde ju tex hiit omöjligt nästan men efter ett tag började tillochmed promenader bli jobbiga men ja tror de berodde på de mentala mest eftersom hjärnan vill ha kolisar eller nått sånt..
5.dagen efter kolisladdningen e värst när man ska komma i ketosis igen kan man bli lite snurrig, ja fick oftast en jeevla huvvevärk och blev trött som satan och såklart lättretlig, men efter ungf en halv dag går de över, om du e mkt fysiskt aktiv under dagen efter kolisladdningen kommer du ju i ketosis snabbare och behöver inte dras me dessa "krämpor" särskillt länge
6.min ämnesomsättning sjönk nog för ja vart mer frusen och trött och sånt har även hört att insulinkänsligheten kan få sej en känga av detta plågeri
ja vet tyvärr inga bra svenska sidor men ja vet att de finns en mkt utförlik på engelska me gul bakgrund ,ja vet att den länkats nåra ggr här på kolo så om du söker kanske du har tur! vad gäller livsmedel så kommer ja iaf ihåg att ja åt en satans massa gröna bönor och sallad och ägg och cremebonjourcuisine(eller hur de nu stavas) men se upp för kryddor me socker i, aspartam(gäller inte alla) och att käka föör mkt protte då de kan omvandlas till glukos! Lycka till! och meddela oss hur de går!
Bara testa alltså. Kanske gillar det.
Har några frågor först.
1. Måste man ha ätardagar för att fylla på kolhydratsdepåerna?
2. Stänger man ner kolhydraterna HELT?
3. Är det optimalt att ligga på 70% fett och 30% protein?
4. Ska man fortsätta sin träning som vanligt? (I mitt fall 40 min morgonpromenad och 40 min innan middag)
5. I början blir man jävligt seg i skallen har jag hört, när avtar det?
6. Sänks ämnesomsättning märktbart i denna process? Är det något spec. man borde tänka på efter avslutat diet?
Skulle uppskatta om ni också kunde länka till en svensk sida där man kunde läsa om vilka livsmedel det är som gäller. Vill inte ha någon engelsk då det kan uppkomma missförståndigheter.
Om det finns fler avgörande och viktiga aspekter skriv gärna dom också.
|
|
|
|
2004-06-12, 20:30
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Sök lokalt på forumet efter keto, CKD, TKD eller på nätet efter samma sökord.
Atkins har missat en hel del i sina böcker och det finns bättre råd.
Jag skulle inte rekommendera det om du inte har bättre koll på vad det innebär samt vad du bör äta, ska du orka träna samtidigt så är just Atkins tämligen värdelöst utan då måste man äta kolhydrater och det finns olika sätt att lösa den biten på.
Det är inget mirakel som gör att man tappar fettvikt snabbare och det är precis lika strikt som vanlig diet plus att man äter tråkigare mat i de flesta fall.
|
|
2004-06-12, 20:30
|
|
Fetförbrännarn
|
Jag har kollat igenom en hel del på en site jag hittade, jag har lärt mig grunden och fattar vad det går ut på.
Men fantasin tryter när man ska komma på saker att äta.
Det enda jag kommer på är tonfisk, ägg, kycklingfilé.
Mina älskade cashewnötter innehåller ju en hel del kolhydrater.
Och är det inte så, att med atkinsdiet kommer man upp i högre kcal-mängder per dag? För fett har ju mer kcal per gram?
|
|
|
2004-06-12, 20:34
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Det finns väl trots allt många olika sorters kött, fågel, ost och fisk, inte bara de där?
|
|
|
2004-06-12, 20:37
|
|
Banned
Reg.datum: Sep 2003
|
Citat:
Jag har kollat igenom en hel del på en site jag hittade
|
Du får gärna skriva URL till den sidan.
|
|
|
2004-06-12, 20:41
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Citat:
Och är det inte så, att med atkinsdiet kommer man upp i högre kcal-mängder per dag? För fett har ju mer kcal per gram?
|
Jo om du äter mer kalorier får du ju i dig mer kalorier, du måste ju i alla fall hålla koll på hur mycket du äter även det är just är en av de sakerna som Aktins totalt missade..
|
|
2004-06-12, 20:41
|
|
Fetförbrännarn
|
Citat:
Originally posted by King Grub
Det finns väl trots allt många olika sorters kött, fågel, ost och fisk, inte bara de där?
|
Jovisst, är kyckling fågel? Ja då vet jag inga mer fågelrätter än det.
Zozza(Or whatever  ): http://www.markazits.com/diet/
|
|
|
2004-06-12, 20:42
|
|
Fetförbrännarn
|
Citat:
Originally posted by z_bumbi
Jo om du äter mer kalorier får du ju i dig mer kalorier, du måste ju i alla fall hålla koll på hur mycket du äter även det är just är en av de sakerna som Aktins totalt missade..
|
Jag kollar regelbundet i hälsovakten vad jag äter, inte för att jag följer hälsovaktens råd, de är lite udda men funkar ju att räkna i.
|
|
|
2004-06-12, 20:43
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Jovisst, är kyckling fågel? Ja då vet jag inga mer fågelrätter än det.
Zozza(Or whatever ): http://www.markazits.com/diet/
|
Kalkon, höns, struts?
Det finns ju massor av olika delar av nöt, gris, fjäderfä, lamm, osv, och hundratals rätter att tillaga. Bara att utesluta kolhydratdelen.
|
|
|
2004-06-12, 20:46
|
|
Fetförbrännarn
|
Ska fixa fram tabelleter på mycket livsmedel innan jag kör igång, isf. Men ska höra med läkaren först.
Hamburgerkött måste alltså vara ett perfekt alternativ också?
|
|
|
2004-06-12, 20:47
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2002
|
Poängen är att du äter mer feta köttbitar inte de vanliga fettfria.
Sen så är det svårt att komma upp i spec stora mängder kcal utan kolhydrater därav tycker många att man inte behöver räkna dem.
|
|
|
|
2004-06-12, 20:47
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Ska fixa fram tabelleter på mycket livsmedel innan jag kör igång, isf. Men ska höra med läkaren först.
Hamburgerkött måste alltså vara ett perfekt alternativ också?
|
Tänk inte på att leta fettfria alternativ - tvärtom! Energiprocenten fett skall vara högre än proteinet.
|
|
|
2004-06-12, 20:49
|
|
Fetförbrännarn
|
Lika bra att bestämma sig innan nästa fredag då det ska handlas.
Ska nog hitta en hel del livsmedel med höga fetthalter och lite kolhydrater.
|
|
|
2004-06-12, 20:51
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2002
|
Kosta på dig lite grönsaker med blir inte så mkt kolhydrater av sallad etc.
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:43.
|

|