Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-09-10, 13:07   #1
Wrenchgirl
Registered User

Wrenchgirls avatar

Reg.datum: Nov 2018
Hyperextension av knä

Jag har efter en kortisoninjektion i mitt vänstra knä för några år sedan haft problemet att om jag står och sedan slappnar av åker knäet bakåt så att det tar i knäskålen. och det på den nivå att skulle inte knäskålen bara i vägen skulle jag kunna böja knäet åt fel håll. Mest troligt hann svullnaden i knäet gå ned för fort så ledkapseln hann inte med. Men jag är ändå nyfiken på vilka övningar som skulle bara bäst för att hantera detta och få knäet stabilare? För vill helst slippa operation i framtiden, även om man aldrig vet med min reumatism.

Jag kör redan benböj (benpress om min rygg är paj den dagen av min reumatism) hipthrust, även om det inte arbetar så mycket med själva knäet och så kör liggande bencurl. Sen kör jag en balansövning där jag står 20 sekunder gånger tre per ben på ett ben på en bosuboll.

EDIT: Det är för min bendag som jag lade upp. jag kör även marklyft en gång i veckan. på dragövningsdagen

Senast redigerad av Wrenchgirl den 2022-09-10 klockan 13:10.
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-10, 13:23   #2
Ett Orm
Silver lifter

Ett Orms avatar

Reg.datum: Jun 2011
Det är nog inte övningarna i sig som kommer i fokus utan hur du utför dem. Det går inte att säga att den eller den är säker eller osäker för knät. Men benspark känns spotant som ett bra val.
Men moderata vikter och ett lugnt tempo där du stannar straxt innan full extension är nog en grund iaf.
Gammal 2022-09-10, 13:23   #3
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning

Diomedea exulanss avatar

Reg.datum: Dec 2012
Tråkigt svar, men är det inte en fråga för sjukgymnast?

Spontant tycker jag att dina nuvarande övningar låter vettiga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-10, 13:49   #4
Wrenchgirl
Registered User

Wrenchgirls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Det är nog inte övningarna i sig som kommer i fokus utan hur du utför dem. Det går inte att säga att den eller den är säker eller osäker för knät. Men benspark känns spotant som ett bra val.
Men moderata vikter och ett lugnt tempo där du stannar straxt innan full extension är nog en grund iaf.
Benspark, är det den som är som bencurl fast åt andra hållet att man rätar ut benet istället för att böja det? 🙂
Gammal 2022-09-10, 13:56   #5
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning

Diomedea exulanss avatar

Reg.datum: Dec 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Benspark, är det den som är som bencurl fast åt andra hållet att man rätar ut benet istället för att böja det? 🙂
Japp!
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-25, 20:17   #6
Wrenchgirl
Registered User

Wrenchgirls avatar

En lättare uppdatering. Har börjat att lägga in benspark och tar då och supersetar med sittande bencurl eftersom jag då kan använda en maskin. Har bara kört två veckor men en fördel är att jag tycker att jag börjar orka mer i benböj. Gällande stabiliteten så är den tyvärr från dag till dag och har nu boka tid hos sjukgymnasten uppe på reumatologenheten.
Gammal 2022-09-26, 06:36   #7
CoKEmaN
Registered User

CoKEmaNs avatar

Reg.datum: Jan 2006
Stärk baksida lår, undvik att stretcha baksidan. Bra att du bokat tid hos fysio/sjukgymnast, om du inte tycker att hjälpen du får på reumatologen räcker så sök i primärvården också.
Gammal 2022-09-26, 11:53   #8
Wrenchgirl
Registered User

Wrenchgirls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Stärk baksida lår, undvik att stretcha baksidan. Bra att du bokat tid hos fysio/sjukgymnast, om du inte tycker att hjälpen du får på reumatologen räcker så sök i primärvården också.

Eftersom det här började efter att jag fick en kortisoninjektion i knäna så litar jag mer på reumatologen. Misstänker att svullnaden gick ned för fort så ledkapseln hann inte med 🙂 Jag brukar glömma att stretcha.
Men ja du kan ju se mitt schema högre upp gällande bendagen. Men med tillägget benspark och vadpress 😅
Gammal 2022-09-26, 13:35   #9
CoKEmaN
Registered User

CoKEmaNs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Eftersom det här började efter att jag fick en kortisoninjektion i knäna så litar jag mer på reumatologen.
Jag menade boka en tid hos fysio i primärvården, eller var det en fysio som gav dig kortison i knäleden??
I min region skulle jag i alla fall vilja hävda att primärvården ger bättre vård för knäbesvär som inte är en direkt effekt av en aktiv reumatisk sjukdom, om du t ex då har en instabilitet.

Om du har så stora besvär av hyperextension i knäleden så tänker jag att man bör se över fler stöttande strukturer än just ledkapseln, då den kan hindra rörelser men det är inte dess huvuduppgift. Då tänker jag att fysio i primärvården är mer lämpad än någon som jobbar på reumatologen.
Gammal 2022-09-26, 20:03   #10
Wrenchgirl
Registered User

Wrenchgirls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Jag menade boka en tid hos fysio i primärvården, eller var det en fysio som gav dig kortison i knäleden??
I min region skulle jag i alla fall vilja hävda att primärvården ger bättre vård för knäbesvär som inte är en direkt effekt av en aktiv reumatisk sjukdom, om du t ex då har en instabilitet.

Om du har så stora besvär av hyperextension i knäleden så tänker jag att man bör se över fler stöttande strukturer än just ledkapseln, då den kan hindra rörelser men det är inte dess huvuduppgift. Då tänker jag att fysio i primärvården är mer lämpad än någon som jobbar på reumatologen.
De på reumatologen känner till mig och vet om hur länge jag har gått med det här. Så de har en annan tidslinje gällande hur mina leder har varit. 🙂
Gammal 2022-09-27, 11:42   #11
CoKEmaN
Registered User

CoKEmaNs avatar

To each their own
Gammal 2022-09-30, 09:27   #12
Wrenchgirl
Registered User

Wrenchgirls avatar

Liten uppdatering. Sjukgymnasten gav mig lite tips som att testa kinesiotejp (osäker på stavning) men annars tyckte hon att jag redan var på rätt väg med vilka övningar som jag har lagt in i passet för att komma till rätta med det på egen hand. Sedan fick jag även en liten laserbehandling av knäet. ��
Gammal 2022-11-04, 14:13   #13
Wrenchgirl
Registered User

Wrenchgirls avatar

Goda nyheter. Även om knät fortfarande går lite bakåt ibland har det blivit betydligt mer stabilt. Började köra benspark och bencurl samt att utöver viktade på bendagen kör jag oviktade vadpressar på pressdagen. ��
Gammal 2022-11-07, 07:22   #14
CoKEmaN
Registered User

CoKEmaNs avatar

Skönt
Gammal 2025-05-07, 17:50   #15
Wrenchgirl
Registered User

Wrenchgirls avatar

En liten uppdatering några år senare.
Mitt knä är betydligt sämre nu.
Jag har trots bra muskler kring det ändå svårt att hålla styrsel på det och det "låser" sig och hakar upp sig för att lossna med en knakning efter att jag har haft ett skov i min reumatism i det. På det så lägger jag lite vikt på det så skakar det och om jag kör knäböj känns det nästan som att det vill kollapsa. Det går bättre i benpressen eftersom där kan jag lägga över lite mer vikt på mitt bra knä.
På det är jag inne på månad tre nu med värk i det. ^^

Så för att hålla iallafall lite stabilt och få lite lindring i det så får jag ha en sådan rehband stödstrumpa i neopren på det nästan hela dagen. På med den på morgonen och av med den när jag ska sova. ^^

Jag har tid hos fysioterapeuten nästa vecka.

Senast redigerad av Wrenchgirl den 2025-05-07 klockan 17:54.
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:59.