2025-03-15, 00:32
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2018
|
Upper/Lower eller PPL med ett avslutande helkroppspass?
Hej!
Jag har lyckats med konststycket att gå in i väggen och nu under min sjukskrivningsperiod så tänkte jag också se över min träning. Tidigare har jag kört ett PPL-liknande upplägg fast hoppat benpasset eftersom varje dag var ju en bendag på jobbet så det blev pull, push, pull, push. Men som ett sätt att föröska komma tillbaka så tänkte jag testa lite nytt på gymmet med att antingen köra Upper Lower fyra dagar eller att köra PPL som tänkt men att jag avslutar med ett helkroppspass. 
Så vad skulle vara bästa för styrka då starka muskler ger bra stöd och skydd för mina reumatikerleder?
Skulle om PPL-alternativet är det bästa uppskatta tips på övningar med att köra på helkroppspasset.
Just nu ser mitt schema ut så här
Pull
marklyft
Någon typ av rodd
skivstångscurls
chins
brutalbänk
Push
bänkpress (supersetad med dragonflags)
sidolyft
militärpress eller sittande hantelpress beroende på hur min reumatikerrygg är
Tricepspress med rephandtag i cable
Legs
benböj
stående vadpress och en övning för framsida vader
bencurl
fällkniven eller cykelcrunch
Helkropps
???
Senast redigerad av Wrenchgirl den 2025-03-15 klockan 00:33.
|
|
|
2025-03-15, 07:55
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2019
|
Över/Under känns bättre för styrka.
PPL är mera byggning
|
|
|
2025-03-15, 09:19
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn
Över/Under känns bättre för styrka.
PPL är mera byggning
|
Tackar.  Då kan jag till och med använda det färdiga programmet med vissa uppdateringar för att passa min reumatism som finns i Strenght Log. ^^
|
|
2025-03-15, 10:10
|
|
Registered User
|
Du kan ju dela upp det som
Måndag - Push
Tisdag - Ben (Mera fokus på framsidan)
Torsdag - Pull
Fredag - Ben (Mera fokus på baksidan)
|
|
|
2025-03-15, 10:12
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn
Du kan ju dela upp det som
Måndag - Push
Tisdag - Ben (Mera fokus på framsidan)
Torsdag - Pull
Fredag - Ben (Mera fokus på baksidan)
|
Problemet blir med det upplägget att jag vill gärna köra bänk två gånger i veckan
Senast redigerad av Wrenchgirl den 2025-03-15 klockan 10:19.
|
|
|
2025-03-15, 11:08
|
|
Jag ber om det.
Reg.datum: Sep 2004
|
Nu blir det att jag inte svarar på din fråga och ger oombedda råd och du har kanske redan koll på det, men gällande just att träna när man gått in i väggen/blivit utbränd;
Det är viktigt att man förstår sin nivå, och anpassar sitt liv där man kan - inklusive sin träning - till vad kroppen behöver för att ta sig ur den situationen långsiktigt.
Innan jag brände ut mig körde jag 2-3 helkroppspass i veckan, och när jag brände ut mig så var det rejält. Vi snackar att inte känna igen mina föräldrars röster, att inte kunna huvudräkna 3+5, glömde bort sektioner av mitt liv, och kroppen var i konstant hets.
Jag insåg, efter två veckor självpåtvingad hel paus från allting, att hade jag gått in i gymmet igen och tränat 2-3 helkroppspass i veckan, så kommer min återhämtning som redan kämpade till max få stora problem.
Jag gick ner till att träna varje kroppsdel en gång i veckan (ren brosplit och inte någon galen volym på det) och jag fick tvinga bort alla tankar om "opti" och "hur ska det här fungera för min redan sargade kropp" och bara fokusera på rutinen att gå till gymmet sex gånger och låta varje kroppsdel vila riktigt ordentligt så att kroppen hade mycket återhämtningsenergi för att ta tag med det riktigt farliga problemet - utbränningen.
Jag träffade även flera andra som bränt ut sig och inte förstod återhämtningskravet hela kroppen nu hade på sig och som fick väldigt dålig långsiktig återhämtning jämfört med mig.
Så när jag läser:
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl
Hej!
Så vad skulle vara bästa för styrka då starka muskler ger bra stöd och skydd för mina reumatikerleder?
|
och
Citat:
Problemet blir med det upplägget att jag vill gärna köra bänk två gånger i veckan 
|
så i all välmening tycker jag att det låter som att du mer har den mentalitet som de hade, där ditt fokus har hamnat i "opti"-området, men det är inte där det hör hemma just nu. Ingenstans i ditt inlägg nämner du hur du ska träna för bästa återhämtning för hela din kropp, och det borde vara din prio nummer ett, tillsammans med att inte tappa dina muskler med tanke på din reumatism - men att inte tappa dina muskler är ganska lätt så den behöver du inte oroa dig för mycket för om du inte slutar träna helt.
Ska också sägas att lustigt nog gav den där brosplitten jag tvingade mig själv in i de bästa resultatet jag någonsin fått, för att min sargade kropp för första gången fick vila ordentligt mellan omgångarna.
|
|
|
2025-03-15, 11:12
|
|
stridis- avatartextmästare
Reg.datum: Jan 2003
|
Citat:
|
För bänken är vårt heliga sakrament?!
|
|
2025-03-15, 11:43
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av stridis
För bänken är vårt heliga sakrament?!
|
Jag ifrågasatte det inte ens
|
|
|
2025-03-15, 13:08
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz
Nu blir det att jag inte svarar på din fråga och ger oombedda råd och du har kanske redan koll på det, men gällande just att träna när man gått in i väggen/blivit utbränd;
Det är viktigt att man förstår sin nivå, och anpassar sitt liv där man kan - inklusive sin träning - till vad kroppen behöver för att ta sig ur den situationen långsiktigt.
Innan jag brände ut mig körde jag 2-3 helkroppspass i veckan, och när jag brände ut mig så var det rejält. Vi snackar att inte känna igen mina föräldrars röster, att inte kunna huvudräkna 3+5, glömde bort sektioner av mitt liv, och kroppen var i konstant hets.
Jag insåg, efter två veckor självpåtvingad hel paus från allting, att hade jag gått in i gymmet igen och tränat 2-3 helkroppspass i veckan, så kommer min återhämtning som redan kämpade till max få stora problem.
Jag gick ner till att träna varje kroppsdel en gång i veckan (ren brosplit och inte någon galen volym på det) och jag fick tvinga bort alla tankar om "opti" och "hur ska det här fungera för min redan sargade kropp" och bara fokusera på rutinen att gå till gymmet sex gånger och låta varje kroppsdel vila riktigt ordentligt så att kroppen hade mycket återhämtningsenergi för att ta tag med det riktigt farliga problemet - utbränningen.
Jag träffade även flera andra som bränt ut sig och inte förstod återhämtningskravet hela kroppen nu hade på sig och som fick väldigt dålig långsiktig återhämtning jämfört med mig.
Så när jag läser:
och
så i all välmening tycker jag att det låter som att du mer har den mentalitet som de hade, där ditt fokus har hamnat i "opti"-området, men det är inte där det hör hemma just nu. Ingenstans i ditt inlägg nämner du hur du ska träna för bästa återhämtning för hela din kropp, och det borde vara din prio nummer ett, tillsammans med att inte tappa dina muskler med tanke på din reumatism - men att inte tappa dina muskler är ganska lätt så den behöver du inte oroa dig för mycket för om du inte slutar träna helt.
Ska också sägas att lustigt nog gav den där brosplitten jag tvingade mig själv in i de bästa resultatet jag någonsin fått, för att min sargade kropp för första gången fick vila ordentligt mellan omgångarna.
|
Tack och förstår vad du säger.
Min utbrändhet visar sig i dag 640-någonting med huvudvärk, får brainfarts där jag måste stanna upp för jag blir helt borta i vad jag höll på med som varar i några sekunder till en minut ibland. Och sen både bröstsmärtor och fingrarna på ena handen rör sig krampaktigt vid minsta lilla stress Och har varit nära att bryta ihop i tårar. Och helt slut på kvällen
Rörande gymmet så är det faktiskt en liten ventil för att bli av med stress men siktar inte på några PB just nu.  Det är därför som jag ändå vill fortsätta med det. ��
Senast redigerad av Wrenchgirl den 2025-03-15 klockan 13:17.
|
|
|
2025-03-15, 16:01
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2011
|
Du kan ju testa med din nuvarande PPL men istället för helkropp dag fyra kan du köra lite mage/midja, kanske lite underarmar och sen dag fem vilar du, kanske tar en skön promenad eller avkopplande cykeltur om vädret tillåter.
|
2025-03-15, 16:34
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Deffen
Du kan ju testa med din nuvarande PPL men istället för helkropp dag fyra kan du köra lite mage/midja, kanske lite underarmar och sen dag fem vilar du, kanske tar en skön promenad eller avkopplande cykeltur om vädret tillåter.
|
Det blev ett gympass nu träningsdag fyra med bänk (duh), benpress där jag även körde vadpress och så brutalbänk samt lättare rumänsk mark. Men det var mycket för att testa och sen hade de ett evenemang på ett av gymkedjans anläggningar med nyinvigning så det var mycket för att komma ut och se lite folk också. Som jag diskuterade lite med en av två killar som var där och visade upp en filipinsk kampsport.
Men det är lite därför jag funderar på upper/lower också för känner jag kan jag köra en del ben hemma med kroppsvikt och mina hantlar och sådär.
Senast redigerad av Wrenchgirl den 2025-03-15 klockan 16:37.
|
|
|
2025-03-15, 19:43
|
|
Silver lifter
Reg.datum: Jun 2011
|
Man måste inte låsa sig fast i att ett helkroppspass måste vara lika mycket volym för allt. Man kan köra tex PPL men 3-6 set på tex bröst, axlar, tri och 1-2 på resten för att sedan snurra på det.
Eller låta tex marklyft utgöra hela ben/rygg-delen med lite mer volym. Kan vara bra om man kör väldigt isolerat att ha med enkomplex basövning.
Det finns väldigt många varianter.
Det viktigaste kommer ändå att vara att det passar dig, snarare än att det är teoretiskt opti.
|
2025-03-15, 20:56
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm
Man måste inte låsa sig fast i att ett helkroppspass måste vara lika mycket volym för allt. Man kan köra tex PPL men 3-6 set på tex bröst, axlar, tri och 1-2 på resten för att sedan snurra på det.
Eller låta tex marklyft utgöra hela ben/rygg-delen med lite mer volym. Kan vara bra om man kör väldigt isolerat att ha med enkomplex basövning.
Det finns väldigt många varianter.
Det viktigaste kommer ändå att vara att det passar dig, snarare än att det är teoretiskt opti.
|
Jag vet att det kan vara kontraproduktivt både fysiskt och psykiskt för min utbrändhet, men där blir det väl lite en nackdel att jag har Strenght Log då jag på dragövningsdagen vill ha ryggen och bålen så röd som möjligt på muskelkartan liksom på pressövningsdagen vill jag ha axlar, bröst och bål så röda som möjligt. Och ja ni fattar. På det vill jag klara månadsutmaningarna som finns i den appen. Ett helvete när man har kombinerad tävlingshjärna och utbrändhetshjärna.
Rörande marklyft som jag har nu under PPL så är det ca halva passet som den tar eftersom jag lyfter så pass tungt i den då jag lyfter ca 215% av min kroppsvikt och därför blir det längre setvila. Sen brukar jag för att korta ned själva gympasset lite köra chins på morgonen då jag har en dörrtrapets i köksdörren som jag även börjar dagen med deadhang i för att sträcka ut ryggen.
|
|
2025-03-15, 22:21
|
|
Jag ber om det.
Reg.datum: Sep 2004
|
Citat:
Rörande gymmet så är det faktiskt en liten ventil för att bli av med stress men siktar inte på några PB just nu.  Det är därför som jag ändå vill fortsätta med det. ��
|
Jag kanske missförstår dig, men det låter som att du missförstår mig  Jag säger definitivt inte att du inte ska träna, utan snarare träna med vetskapen och adaptionen till att din kropp nu måste återhämta sig på ett annat, mer krävande, vis än tidigare - även om den kämpade hårt även då.
Citat:
Och ja ni fattar. På det vill jag klara månadsutmaningarna som finns i den appen. Ett helvete när man har kombinerad tävlingshjärna och utbrändhetshjärna. 
|
Fy fan vad jag kommer låta predikande nu, men det du beskriver här är ju stereotyp på alla människor som är utbrända, och det är ju det vi är/var. Alla som bränt ut sig faller inom stereotypen av att alltid göra en massa saker vi inte mår bra av, dålig självkontroll, massiva mängder idioti i form av att låsa tankarna vid saker som i grund och botten inte har något riktigt värde (som t.ex. månadsutmaningar) men som vi använder som kompensation för att inte ta tag i våra problem på riktigt, i förklädnad av att kunna bevisa för oss själva och andra att vi räcker och duger.
Du har ett stort arbete framför dig här, och den största delen ligger inte på gymmet. Lider på riktigt med dig, får smått ångest bara att tänka tillbaka på dagen det slog över och allt förändrades. Håller tummarna!
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:02.
|

|