2023-06-26, 16:27
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2003
|
Livsmedelsverkets nya näringsrekommendationer
Hittade ingen tråd om detta efter en snabb koll.
Någon mer än jag som reagerat på livsmedelsverkets nya kostrekommendationer? Att endast rekommendera befolkningen 350 gram kött i veckan känns oseriöst. Såg även nyhetsinslaget med nutritionisten som presenterade detta och såg helnöjd ut. Tycker de borde vara mer måna att som myndighet behålla förtroendet hos befolkningen.
https://www.livsmedelsverket.se/om-o...kommendationer
Se även https://www.norden.org/sv/news/mindr...den_Newsletter
|
|
|
|
2023-06-26, 17:27
|
|
Världens Största Kyk®
Reg.datum: Jan 2004
|
Livsmedelsverket kan ta sig i röven.
|
|
|
2023-06-26, 18:32
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2023
|
350 gram kött i veckan. Vilket skämt.
350 gram protein från kött i veckan kanske.
Men så blir det ju när klimat och miljökampen ska inskränka på folks hälsa.
|
|
|
2023-06-26, 19:19
|
|
Banned User
Reg.datum: Sep 2015
|
För mig är det obegripliga också den totala frånvaron av insikt om att vanliga människor inte äter gram X eller deciliter Y - man äter måltider. Helst i en gemenskap med andra människor. Varför inte ett perspektiv av att man borde laga mer mat själv, minska på antalet färdigköpta rätter och äta i gemenskap med andra. Livsmedelsverket tror att gemene man har koll på gram kött per vecka, och att man äter funktionalistiskt. Råden är skrivna för en miljöpartist som äter samtliga måltider helst själv och räknar på koldioxidutsläppet per ingrediens.
Helt befängt.
|
|
|
2023-06-26, 19:24
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2013
|
Absolut och relativ risk är ju viktigt att tänka på. På individnivå, för mig, spelar den ökade cancerrisken inte någon roll eftersom den från början är så låg (så har jag tänkt åtminstone, kanske är den en promille från början). Men det kan ju vara vettigt att ge råd att minska på rött kött när det är väldigt många personer man ger råd till.
...Jag har inte räknat på det och jag är inte duktig på matte.
|
|
|
2023-06-26, 20:01
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt
Absolut och relativ risk är ju viktigt att tänka på. På individnivå, för mig, spelar den ökade cancerrisken inte någon roll eftersom den från början är så låg (så har jag tänkt åtminstone, kanske är den en promille från början). Men det kan ju vara vettigt att ge råd att minska på rött kött när det är väldigt många personer man ger råd till.
...Jag har inte räknat på det och jag är inte duktig på matte.
|
Man får cancer av socker, inte av kött
|
|
|
2023-06-26, 20:21
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av bunkrulle
Man får cancer av socker, inte av kött
|
Inte enligt livsmedelsverket, ska dock sägas att jag håller med dig.
|
|
|
2023-06-26, 20:36
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2009
|
Kan man lita på någon myndighet ärligt talat?
|
|
|
2023-06-26, 21:01
|
|
Ninja
Reg.datum: Apr 2001
|
Så så, små vänner. Rekommendationen om max 350 g kött i veckan gäller "rött kött". Kyckling och fisk etc. finns det inga restriktioner kring... Det finns inga restriktioner alls faktiskt, bara rekommendationer.
Personligen kommer jag (och även tidigare) väldigt sällan upp till några 350g rött kött i veckan. Dock när jag väl äter rött kött brukar det bli rätt mycket på en gång. Tidigare när jag gjorde hamburgare slank set lätt ned 1 kg i en sittning. Numera brukar det hellre bli chiligryta, en rätt som består nästan uteslutande av just rött kött.
Hur många av er andra äter avsevärt mycket mer än 350 g nöt- eller fläskött i veckan på regelbunden basis? Som jag ser det är det 2 ganska normala köttmål i veckan.
|
|
|
2023-06-26, 21:08
|
|
Ninja
|
Citat:
Ursprungligen postat av Luddsson
För mig är det obegripliga också den totala frånvaron av insikt om att vanliga människor inte äter gram X eller deciliter Y - man äter måltider. Helst i en gemenskap med andra människor. Varför inte ett perspektiv av att man borde laga mer mat själv, minska på antalet färdigköpta rätter och äta i gemenskap med andra. Livsmedelsverket tror att gemene man har koll på gram kött per vecka, och att man äter funktionalistiskt. Råden är skrivna för en miljöpartist som äter samtliga måltider helst själv och räknar på koldioxidutsläppet per ingrediens.
Helt befängt.
|
Nja som sagt, man vet väl att om man köper 1 kg ryggbiff till söndagsmiddagen för en familj om 4 pers så har man kommit hyfsat nära taket för veckan enligt rekommendationerna. Detta är relativt lätt för medelsvensson att greppa.
Jag ser det fortfarande som problematiskt att man väljer att benämna det rött kött och processat kött. Detta har och fortsätter att skapa förvirring. Väldigt få som förstår vad det innebär. T.ex 100% av de som skrivit i den här tråden innan mig förstod ju uppenbarligen inte rekommendationerna.
|
|
|
2023-06-26, 21:28
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av Langster
Så så, små vänner. Rekommendationen om max 350 g kött i veckan gäller "rött kött". Kyckling och fisk etc. finns det inga restriktioner kring... Det finns inga restriktioner alls faktiskt, bara rekommendationer.
Personligen kommer jag (och även tidigare) väldigt sällan upp till några 350g rött kött i veckan. Dock när jag väl äter rött kött brukar det bli rätt mycket på en gång. Tidigare när jag gjorde hamburgare slank set lätt ned 1 kg i en sittning. Numera brukar det hellre bli chiligryta, en rätt som består nästan uteslutande av just rött kött.
Hur många av er andra äter avsevärt mycket mer än 350 g nöt- eller fläskött i veckan på regelbunden basis? Som jag ser det är det 2 ganska normala köttmål i veckan.
|
Jag må säga att det är en rejäl portion om du äter 1kg bara kött när du gör hamburgare. Jag brukar köpa icas 4 pack med färska burgare, de är tydligen på 113g och jag äter 2, med lite ägg och andra pålägg. Storknar av tanken på att äta 9 sådana.
|
|
|
2023-06-26, 22:10
|
|
Ninja
|
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jag må säga att det är en rejäl portion om du äter 1kg bara kött när du gör hamburgare. Jag brukar köpa icas 4 pack med färska burgare, de är tydligen på 113g och jag äter 2, med lite ägg och andra pålägg. Storknar av tanken på att äta 9 sådana.
|
Man köper ett pack 2,2 kg köttfärs. Rullar det till en längd, skär till 8 st burgare. Äter 4 sådana och har 4 till nästa dag, eller senare på kvällen om man börjar känna sig lite hungrig.
|
|
|
2023-06-27, 05:03
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Langster
|
Du får fortfarande inte cancer av rött kött. Utan av socker.
Och klimat och miljöfrågan har fortfarande inget med näringsrekommendationer att göra.
Och rött kött är inte synonymt med dåligt för miljön heller för den delen
|
|
|
2023-06-27, 07:46
|
|
Ölkonnässör
Reg.datum: Feb 2004
|
Så, nordiska rådet tar fram en ny bred uppsättning näringsrekommendationer, ej att förväxla med kostråd. I en öppen och lång process, med många nordiska och internationella forskare, där alla som vill kan delta, där man försöker hitta vetenskapligt koncensus.
Kollo: Jävla livsmedelsverket som hittat på att jag inte får äta kött!
På samma sida som länkas i trådstarten står några intressanta saker
"Med NNR som bas utvecklar sedan de nordiska länderna nationella kostråd. I det arbetet tar man också hänsyn till specifika förhållanden i det enskilda landet och vilka förändringar som behövs jämfört med dagens sätt att äta. På Livsmedelsverket tittar vi till exempel på hur svenskarna äter idag, mattraditioner, hälsoproblem i befolkningen och hur maten produceras. "
"Arbetet med att uppdatera kostråden påbörjas i höst och beräknas vara klart under 2024"
Ni som löst frågan med vad som orsakar cancer, varför deltog ni inte i arbetet med näringsrekommendationerna? I stället för att gnälla på livsmedelsverket som enbart publicerat vad nordiska rådet kommit fram till?
2023-06-27, 07:49
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2017
|
Man kan ju INTE bara ta vetenskap från studier hallå har de inte kollat PODCASTS och YOUTUBE??
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:01.
|

|