2023-04-20, 23:07
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2023
|
Är det fördel att "dirty bulka" på steroider?
Vet inte riktigt om man ens kan prata om detta här (?) men jag vet inget annat ställe där man kan diskutera frågan med kunniga.
Jag har vissa som jag brukar träna med som helst klart "brukar", så att säga. Grejen är att dom kan bokstavligt talat vräka i sig mat, även en hel del skit, dvs bullar, glass, choklad.
Trots detta håller dom en rätt låg bodyfat procent. Även om dom är runt 85-90kg vissa så kan dom fullständigt trycka i sig massa skit utan att öka i fett nämnvärt.
Hade jag gjort samma sak, som natural, så hade jag blivit fet snabbt. Jag vet, för jag gjort det...
Är det "något" med steroider som gör att de inte bara bygger muskler snabbare, men även kan hålla sig rippade med dirty foods?
|
|
|
2023-04-21, 07:17
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2017
|
Tar du steroider så är det extra dåligt att äta onyttigt. Så det är inte att rekommendera.
Bieffekter som man inte vill ha av steroider blir inte lättare att hantera om du äter onyttig mat.
Senast redigerad av DiktatorN den 2023-04-21 klockan 07:18.
|
|
|
2023-04-21, 08:35
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Steroider, dvs någon syntetisk variant av testosteron, påverkar inte kaloriförbrukningen eller fettförbränningen dramatiskt. Man kan iofs tänka sig att mer av kaloriöverskottet går till muskeluppbyggnad än till fettinlagring.
Med höga och rätt tajmade doser hgh och insulin går det att till viss del påverka om näringsämnen slussas in i fettvävnad eller muskelvävnad, men inte så till den grad att du kan äta hur mycket som helst och inte öka i kroppsfett.
Den största förklaringen är dock troligen att du överskattar hur många kalorier de äter i förhållande till hur många de förbrukar. Kan man äta annorlunda och hålla en hyfsad form med dopning, ja. Men inte så man kan vräka i sig obegränsade mängder.
Man blir överhuvudtaget inte tjockare av X kcal "dirty foods" än av X kcal bra mat. Däremot kan det vara lättare att överäta de förstnämnda då de inte mättar, ger bra belöningssignaler och ger många kalorier på liten mängd.
|
|
|
2023-04-21, 13:20
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2006
|
Men detta stämmer, som du ts beskriver... I riktiga livet kan dom nästan äta vad som helst, utan att få mycket till mage.
King Grub kanske har rätt i böcker, men inte i verkligheten i detta all ☺️
|
|
|
2023-04-21, 13:36
|
|
Wall of text
Reg.datum: Dec 2008
|
Stämmer. Gäller att äta cleant när en bulkar. Bulkar du på 4500 kcal och 900 kcal av dessa (20%) kommer från skräpmat, kommer det lagras som fett, direkt på magen. Fettvalkarna suger åt sig dessa 900 kcals direkt. Oavsett om dina makros (P-K-F) och mikros (vitaminer, mineral, fibrer, vätska) är samma.
Byter du ut dessa 900 kcal till ris istället så blir det muskler istället.
Senast redigerad av 1x0 den 2023-04-21 klockan 13:37.
|
|
|
2023-04-21, 13:54
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Ursprungligen postat av benk3
Men detta stämmer, som du ts beskriver... I riktiga livet kan dom nästan äta vad som helst, utan att få mycket till mage.
|
Jag tror jag har många års mer erfarenhet än du av interaktioner med dussin- om inte hundratals kroppsbyggare som dopar sig, både vanliga hobbybyggare och tävlande kroppsbyggare på hög nivå.
|
|
|
2023-04-21, 14:53
|
|
Ninja
Reg.datum: Apr 2001
|
Citat:
Ursprungligen postat av benk3
|
Vilka är ”dom”, som om du pratar om något slags mytologiska väsen?
Har man mycket muskelmassa så kan man se rätt bra ut även när fettprocenten stiger.
Ingen blir fet av att ”äta vad som helst” en gång. Man kan äta så mycket man bara orkar av godis, pizza och glass utan att det gör någon som helst synbar skillnad. Man kan inte göra det varje dag dock. Och detta gäller för alla, tränande, icke tränande, missbrukare, icke missbrukare.
Om du ser någon som är väldigt deffad och muskulös på t.ex sociala medier, som trycker i sig ”onyttig” mat, så har den videon hamnat där för att personen i fråga vill visa hur gaaaaalet hen kan äta. Då handlar det alltså inte om vad som äts resterande 99% av tiden.
|
|
|
2023-04-21, 20:14
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2013
|
Om du jämför två identiska personer, med skillnaden att den ena tar steroider, så kommer den som går på steroider lägga på sig väsentligt mer muskelmassa vid samma kaloriintag. Så ja, om båda gör en "dirty bulk", så kommer den på steroider få en bättre fysik. Den på steroider kommer bygga mer muskler och då också få lägre % kroppsfett.
|
|
|
2023-04-21, 20:17
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Du menar alltså att anabola steroider uppreglerar muskelproteinsyntesen så till den grad att nybildningen av muskelprotein överstiger fettsyntesen av ett kraftigt kaloriöverskott? Eller menar du lägre än den andre? Oavsett så kan han inte äta "vad som helst" utan att blir fetare och fetare.
|
|
|
2023-04-21, 20:31
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Du menar alltså att anabola steroider uppreglerar muskelproteinsyntesen så till den grad att nybildningen av muskelprotein överstiger fettsyntesen av ett kraftigt kaloriöverskott? Eller menar du lägre än den andre? Oavsett så kan han inte äta "vad som helst" utan att blir fetare och fetare.
|
Jag menar precis det jag skrev. Jag skrev inte att den på steroider inte lägger på sig fett utan att den också lägger på sig väsentligt mer muskelmassa, vilket ger ett nettoresultat av lägre % kroppsfett jämfört med om man inte tagit steroider.
|
|
|
2023-04-21, 20:37
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Han blir fortfarande fetare och fetare och alltså stämmer det inte att han kan "fullständigt trycka i sig massa skit utan att öka i fett nämnvärt",
|
|
|
2023-04-21, 20:44
|
|
Registered User
|
Citat:
Han blir fortfarande fetare och fetare och alltså stämmer det inte att han kan "fullständigt trycka i sig massa skit utan att öka i fett nämnvärt",
|
Nej, och det var inte det jag ville påstå heller.
|
|
|
2023-04-21, 20:45
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Okej, då är jag med. För frågan handlade ju om att hålla sig rippad.
|
|
|
2023-04-21, 21:26
|
|
Registered User
|
Citat:
Okej, då är jag med. För frågan handlade ju om att hålla sig rippad.
|
Ja alltså. Min poäng var att man är allt som oftast mer rippad på steroider än vad man hade varit utan. Steroider är på ren svenska, jävligt potent. Man kan göra mycket fel med träning och kost och ändå få bättre resultat än andra. Men nej, du har rätt i att steroider inte på något sätt gör det omöjligt att lägga på sig fett. Men sanningen för TS ligger nog någonstans i att, precis som du skriver, att hen överskattar hur mycket de här personerna äter, samt att steroider är väldigt potent och mer förlåtande för vissa snedsteg i kosten.
|
|
|
2023-04-21, 21:41
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2023
|
Kan nog stämma att jag eventuellt överskattar deras intag av "skitmat". Det är ju inte direkt så att jag följer dygnen runt, eller för den delen frågar "hur mycket skit äter du egentligen?!".
Är väl mer när man hör snacket, typ "Ja nu när jag kommer hem blir det pannkakor och sen glass efter det, för det är fredag!", eller "hänger du med och käkar pizza efter gymmet eller?!" etc etc.
Sen i och för sig, även om vikten är liknande min, dvs 80-90kg beroende på i vilken fas jag är, så är det ju ganska så stor skillnad på 85kg totalt rippad med tydliga ådror överallt och 85kg "halv-fit" med ett par synliga rutor, som jag själv. Dvs dom har mycket mer muskelmassa vilket i sin tur om jag förstått rätt ökar förbränningen rätt mycket jämfört med om det är fett.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:09.
|

|