Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-03-29, 09:51   #1
Wrista
Registered User

Reg.datum: Mar 2013
1-2 pass i veckan - anledning att inte gå tungt?

Jag fokuserar på konditionsträning så det blir endast 1-2 styrkepass i veckan. När det är så få pass, finns det anledning att inte köra väldigt nära max varje pass? Återhämtningen mellan varje pass är ju inga problem. Men finns det fördelar för långsiktig styrkeutveckling att gå lätt och spara några reps på vissa pass?
Wrista är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-29, 11:02   #2
1x0
Wall of text

1x0s avatar

Reg.datum: Dec 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Wrista Visa inlägg
Jag fokuserar på konditionsträning så det blir endast 1-2 styrkepass i veckan. När det är så få pass, finns det anledning att inte köra väldigt nära max varje pass? Återhämtningen mellan varje pass är ju inga problem. Men finns det fördelar för långsiktig styrkeutveckling att gå lätt och spara några reps på vissa pass?
Definiera 'köra väldigt nära max'? Menar du sett till ditt 1RM (hög intensitet) att du lyfter på 90-100%?
Eller menar du göra maxreppare, amraps på vilken vikt som helst i princip?

Beror på hur passen ser ut. Kör du böj-bänk-mark båda passen, där du maxar 1RM (går för pb) sen gör amraps på fallande vikter. Samtidigt som du deffar och sover dåligt. Totalar 600+ kg. Då blir garanterat återhämtningen ett problem.

Ska du gå ut hårt i lyften. Som i lyfta nära eller till failure. Så rekommenderar jag dig att börja med väldigt låg volym (få sets). Utvärdera hur det känns efter några veckor. Sen kan du plussa på sets eller mer övningar.
Bättre börja för lågt/för lätt i en ny träningscykel/period än det omvända.
Du hade kunnat göra något Jim Wendler 531-liknande, med ingen/få assistans, t.ex.

Största fördelen med lågvolym men nära eller till failure blir tidsbesparing. Går otroligt fortare att göra ett toppset sen byta övning än samla volym med 5x5 @5-4-3 RIR med fem minuters setvila.
Om upplägget med högre volym men lägre ansträngning ger bättre resultat har blivit diskuterat i flera trådar här senaste tiden.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-29, 14:31   #3
Wrista
Registered User

Reg.datum: Mar 2013
Nu prioriterar jag bänkpressen med den lilla gymträning jag gör. Men vi säger att jag kan göra 5reps på en vikt. Men då är det verkligen max. Skulle det vara gynnsamt att tex köra 3x3 reps istället och spara lite? Skulle jag träna tex bänkpress 3-5 gånger i veckan då förstår jag att jag absolut inte kan gå i närheten av max på något av passet. Men nu är det ju inte så ofta jag tränar.
Wrista är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-30, 12:05   #4
1x0
Wall of text

1x0s avatar

Reg.datum: Dec 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Wrista Visa inlägg
Skulle det vara gynnsamt att tex köra 3x3 reps istället och spara lite?
Svårt att svara på.
En variant är du börjar med ett tungt toppset och kör så några veckor. Sedan skiftar om till 3x3 och se om det händer något. Då får du progressive overload i form av ökad volym (mer sets och tonnage, totalvikt lyft).

Du sparar ju rätt mycket tid på köra endast ett toppset.

Skulle behöva veta hela tilltänkta träningsupplägget. Ska du bara göra bänkpress som pressövning sedan som du skriver "1-2 gånger i veckan" så låter ett toppset väldigt lite. Blir ju 1-2 set bröst per vecka.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:46.