Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-08-04, 14:04   #1
trädgårdsmöbel
d-bag

trädgårdsmöbels avatar

Reg.datum: Jun 2016
Sad clown paradox

Vill tipsa Kolozzeum om något väldigt intressant. Frasen "humor som försvarsmekanism" har säkert de flesta hört, men rätt få vet nog hur djupt det här kan gå och kopplingen mellan att vara eller försöka vara rolig och psykisk ohälsa. Särskilt om humorn är självkritisk.

Istället för en länksamling uppmanar jag till självstudier pga förhoppning om att du skall finna annan läsning än mig.

Rätt intressant och får åtminstone mig att se komiker i ett helt annat ljus, liksom hobbykomiker, klassens clown och roliga människor jag känner. Jävligt dystert när annan humor än oavsiktlig blir en orsak för oro om man övertolkar sad clown paradox.
Gammal 2022-08-04, 15:21   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning

Diomedea exulanss avatar

Reg.datum: Dec 2012
Jag har alltid mått skit och alltid försökt väldigt hårt att vara rolig iallafall (huruvida jag lyckats vara rolig, ja, på det här forumet så råder det åtminstone starkt delade meningar om den saken).
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-08-04, 15:29   #3
stridis
stridis- avatartextmästare

stridiss avatar

Reg.datum: Jan 2003
Så det är här klubben för ledsna clowner sammanträder.

Skriver här mest för att hålla koll på om någon skriver något intressant och att prenumerera på en tråd man inte skrivit i är ghey så det undviker jag.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-08-04, 15:53   #4
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Jag tänker att det är lika gammalt som gatan. Alla (?) de stora komikerna är exempel på detta.
Gammal 2022-08-04, 18:44   #5
nukz
Registered User

Reg.datum: Jun 2015
Äh, de flesta är mer miserabla än man tror. Finns studier som pekar på att ungefär halva befolkningen har medel- till svår depression med suicidala tankar under 2 veckor av ens liv. Människor som nån gång tänker på självmord som en utväg, om än flyktigt, är nära 100 procent. Livet är svårt och vissa är bättre på att upprätthålla en fin fasad utåt, humor kan vara en del av att lätta på stämningen.
nukz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-08-04, 20:19   #6
trädgårdsmöbel
d-bag

trädgårdsmöbels avatar

Reg.datum: Jun 2016
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Jag tänker att det är lika gammalt som gatan. Alla (?) de stora komikerna är exempel på detta.
Ännu äldre observerat samband än gatan. 1500-tals gammalt.
Gammal 2022-08-04, 22:11   #7
skyffelmördarn
Registered User

skyffelmördarns avatar

Reg.datum: Dec 2019
Citat:
Ursprungligen postat av nukz Visa inlägg
Äh, de flesta är mer miserabla än man tror. Finns studier som pekar på att ungefär halva befolkningen har medel- till svår depression med suicidala tankar under 2 veckor av ens liv. Människor som nån gång tänker på självmord som en utväg, om än flyktigt, är nära 100 procent. Livet är svårt och vissa är bättre på att upprätthålla en fin fasad utåt, humor kan vara en del av att lätta på stämningen.
Ganska mycket skit som vi idag väljer att se på som något "fel" fast det egentligen bara innebär att vara människa.

Tänk förr i tiden med all konstig mat man åt vad vanligt det måste varit att ha haft ont i magen eller vara dålig i magen, idag ses det ju direkt som något som inte stämmer.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-08-04, 22:14   #8
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!

Fredszkys avatar

Reg.datum: Aug 2001
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Ganska mycket skit som vi idag väljer att se på som något "fel" fast det egentligen bara innebär att vara människa.

Tänk förr i tiden med all konstig mat man åt vad vanligt det måste varit att ha haft ont i magen eller vara dålig i magen, idag ses det ju direkt som något som inte stämmer.
Jag undrar om det var så. De visste nog rätt väl vad man kunde äta och inte äta. Urvalet var ungefär gröt, ko, get och äpplen.

Kanske vanligare med magont idag med all stress, stillasittande, all konstig, onyttig, stark mat och syntetisk skit samt mediciner vi stoppar i oss.

Senast redigerad av Fredszky den 2022-08-04 klockan 22:17.
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-08-05, 07:38   #9
Korvmedmos
Registered User

Reg.datum: Mar 2021
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Jag undrar om det var så. De visste nog rätt väl vad man kunde äta och inte äta. Urvalet var ungefär gröt, ko, get och äpplen.

Kanske vanligare med magont idag med all stress, stillasittande, all konstig, onyttig, stark mat och syntetisk skit samt mediciner vi stoppar i oss.
Jag tänker att många säkert åt mat som i dag skulle anses vara möglig/oätlig, men som då inte fanns på kartan att slänga p.g.a svält osv. Så alternativen blir att äta den där ruttna frukten och få ont i kistan eller kanske inte överleva dagen.

Sen undrar jag om stark mat ger magont? Har aldrig känt det i magen efter att ha ätit stark mat, och chililiknande frukter åt man redan under stenåldern. Håller med om de andra punkterna dock!
Korvmedmos är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:42.