Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-09-27, 17:13   #1
Kev88
Registered User

Kev88s avatar

Reg.datum: Jun 2016
Operation för ärrvävnad?

Hej! Som de flesta av er vet så har jag haft mer än nog muskelskador, men en som jag inte verkar kunna bli kvitt är i min ena brachiordialis. Det rör sig om en grad 1 och jag fick den i mitten av 2016, men med tiden så blev den bra och mellan slutet av 2017 till okt 2020 så tränade jag på en hög nivå tills den då gick upp igen under ett set preacher curls.

Sedan detta - alltså för snart ett år sedan - så har den rivits upp tre gånger, varav två av dem i vardagen när jag inte har tänkt mig för och gjort något lyft i jobbet. Sist den gick upp var den 14/6 och rehaben har sedan dess gått bra, jag har de senaste 3 veckorna t.o.m. kunna köra strypträning (30, 15, ? reps) med HELA 6 kg i hantelcurl relativt smärtfritt, men ibland så gör sig all kärlinväxt till känna. Hur som helst, för tre dagar sedan så gick jag över till hantelpress, vilket jag har undvikit då man måste lyfta hantlarna, men redan i mitt första uppvärmningsset med ynka 12,5 kg så känns det som att det revs upp ännu en gång när jag lyfte hanteln från racket

Den har alltså gått upp fem gånger nu och jag är rätt säker på att den vid det här laget aldrig kommer att kunna bli bra och i en viss grad göra mig funktionsnedsatt för resten av livet då jag knappt kan lyfta något i vardagen. Så jag undrar om det finns något kirurgiskt ingrepp som kan fixa detta? Eller är det helt utom frågan när det rör sig om mindre muskelbristningar?
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-28, 05:54   #2
CoKEmaN
Registered User

CoKEmaNs avatar

Reg.datum: Jan 2006
Kommer ihåg dina trådar lite grann, frågan är ju om det finns något systemiskt som gör att du är mer benägen att få bristningar och så långt tror jag inte att man kommit i någon utredning, att man kan svara på det, men kommer inte ihåg ditt fall helt och hållet.
Utifrån din historik så tror jag som fysio att det kan vara svårt att få ett bra resultat med en operation, alltså nytta/risk-förhållandet blir nog rätt lågt. Med det sagt vill jag inte att det ska låta som om jag förminskar dina besvär, jag förstår att det känns skit att inte kunna göra saker som känns basic..

Men bör väl diskuteras med någon ortoped med erfarenhet kring muskelrupturer, de kan ibland ge "siffror" på hur stor chans för förbättring och hur stor förbättringen kan bli. Vet inte om det finns någon ortoped på detta forum, men skriv en egenremiss med hela historiken, eller be vårdcentral/hälsocentral skriva remiss.
Gammal 2021-09-28, 08:30   #3
Kev88
Registered User

Kev88s avatar

Reg.datum: Jun 2016
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Kommer ihåg dina trådar lite grann, frågan är ju om det finns något systemiskt som gör att du är mer benägen att få bristningar och så långt tror jag inte att man kommit i någon utredning, att man kan svara på det, men kommer inte ihåg ditt fall helt och hållet.
Nej, tyvärr så har man inte hittat något underliggande, men en fysioterapeut reagerade på hur extrema reflexer jag hade under undersökningen och misstänkte att det kan ha något med mitt centrala nervsystem att göra; att kommunikationen med musklerna inte är som den ska.

Citat:
Utifrån din historik så tror jag som fysio att det kan vara svårt att få ett bra resultat med en operation, alltså nytta/risk-förhållandet blir nog rätt lågt.
Ah okej, så det finns alltså ett ingrepp där man kan göra något åt detta? Vet du hur det går till?

Citat:
Men bör väl diskuteras med någon ortoped med erfarenhet kring muskelrupturer, de kan ibland ge "siffror" på hur stor chans för förbättring och hur stor förbättringen kan bli. Vet inte om det finns någon ortoped på detta forum, men skriv en egenremiss med hela historiken, eller be vårdcentral/hälsocentral skriva remiss.
Det har jag tyvärr aldrig sett här, så jag får nog ta och skicka en egenremiss och se vad de säger. Tack för ditt svar!
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-28, 10:25   #4
CoKEmaN
Registered User

CoKEmaNs avatar

Reg.datum: Jan 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Ah okej, så det finns alltså ett ingrepp där man kan göra något åt detta? Vet du hur det går till?
Alltså, jag vet inte säkert, men kan ju tänka mig att man skulle försöka stärka upp området där du verkar få re-rupturer, som man hade gjort om det är en färsk ruptur.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:16.