Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-08-09, 22:46   #1
Zackes
Registered User

Reg.datum: Oct 2020
8.6 nmol/L Testosteron

Tja!

Har nyligen tagit blodprover. Har haft problem med depression, ångest, trötthet i många år. Allt var normalt men tyckte min testosteron var rätt låg.
Min doktor har inte sagt något om det. Borde jag be om att ta ett till prov?
Jag har styrketränat i 1,5 år och tycker inte jag har problem att bygga muskler och öka i styrka i alla fall! Jag är 32 år och man!
Zackes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-10, 05:51   #2
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Fråga din doktor. Den personen borde känna dig bättre än någon annan på Kolozzeum.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-10, 06:21   #3
tomten1
Banned User

Reg.datum: Jan 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Fråga din doktor. Den personen borde känna dig bättre än någon annan på Kolozzeum.
Min känsla är att vissa här (exempelvis Grub) är mycket bättre insatta i vissa saker än vissa läkare.
tomten1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-10, 06:50   #4
Anders The Peak
Registered User

Anders The Peaks avatar

Reg.datum: Jan 2005
Vänd dig till några som presenterar sig som behandlande av problemen

Typ den här Rewell

Tolkningshjälp testosteronmätning
Testosteron- Tolkning
koncentration
>12 nmol/L Sannolikt normalt
8–12 nmol/L Gråzon, kan vara förenliga med både normalvärde och brist
<8 nmol/L Sannolikt brist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-10, 09:54   #5
stridis
stridis- avatartextmästare

stridiss avatar

Reg.datum: Jan 2003
Bara ett gråzonsvärde är inte mycket att gå på. Ok du har vissa ospecifika symptom också men mår du dåligt på grund av det eller är det måendet som sänker?

Fixa ett blodprov till, så vet du ifall det var ovanligt lågt för dig eller om du har såpass lågt vanligtvis.

Även prover för att se att lh och fsh är normalt eller ej.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-10, 10:45   #6
Kev88
Registered User

Kev88s avatar

Reg.datum: Jun 2016
Citat:
Ursprungligen postat av tomten1 Visa inlägg
Min känsla är att vissa här (exempelvis Grub) är mycket bättre insatta i vissa saker än vissa läkare.
+1, med dagens tillgänglighet till information så vet många privatpersoner ofta mer än läkarna om vissa saker. Många gånger som jag har besökt vårdcentralen så har de satt sig och läst på 1177 eller sagt saker som är inkorrekta.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-10, 11:27   #7
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Citat:
Ursprungligen postat av tomten1 Visa inlägg
Kvacksalveri är ett brott i Sverige.

Fast jag tror inte King Grub skulle ordinera något.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-10, 12:11   #8
Jay-Z
Mr Assparade

Jay-Zs avatar

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Random läkare på vårdcentralen tittar i papper och säger att värdena ligger inom normalvärdet: "Nästa, in"

En endokrinolog som är expert är en annan femma: https://www.ekenhalsan.se

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-10, 12:23   #9
exevision
Registered User

exevisions avatar

Reg.datum: Jan 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
+1, med dagens tillgänglighet till information så vet många privatpersoner ofta mer än läkarna om vissa saker. Många gånger som jag har besökt vårdcentralen så har de satt sig och läst på 1177 eller sagt saker som är inkorrekta.
Samtidigt är folk väldigt dålig på källkritik. Kan ju uppstå alla möjliga teorier som många går på. Vilket kan vara ganska farligt.

Bara för att det finns mycket information så behöver det inte vara rätt information.

Senast redigerad av exevision den 2021-08-10 klockan 12:25.
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-10, 12:50   #10
söderkisen
Registered User

Reg.datum: Jun 2020
Citat:
Ursprungligen postat av Zackes Visa inlägg
Tja!

Har nyligen tagit blodprover. Har haft problem med depression, ångest, trötthet i många år. Allt var normalt men tyckte min testosteron var rätt låg.
Min doktor har inte sagt något om det. Borde jag be om att ta ett till prov?
Jag har styrketränat i 1,5 år och tycker inte jag har problem att bygga muskler och öka i styrka i alla fall! Jag är 32 år och man!
Tjena.

Hur ser ditt liv ut i övrigt? Kost, sömn, stress osv
söderkisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-10, 12:52   #11
nukz
Registered User

Reg.datum: Jun 2015
Värdet i sig säger inget, hur är ditt SHBG? Detta avgör ditt fria testo. Är ditt SHBG lågt kan ditt testo ändå vara mer tillgängligt än nån med mer testo men med högt SHBG.
nukz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-10, 16:17   #12
tomten1
Banned User

Reg.datum: Jan 2010
Citat:
Kvacksalveri är ett brott i Sverige.

Fast jag tror inte King Grub skulle ordinera något.
Citat:
5 kap. Begränsningar i rätten för andra än hälso- och sjukvårdspersonal att vidta vissa hälso- och sjukvårdande åtgärder

1 § Andra än hälso- och sjukvårdspersonal får inte yrkesmässigt undersöka någon annans hälsotillstånd eller behandla någon annan för sjukdom eller därmed jämförligt tillstånd genom att vidta eller föreskriva någon av följande åtgärder i förebyggande, botande eller lindrande syfte:
1. behandla sådana smittsamma sjukdomar som enligt smittskyddslagen (2004:168) är anmälningspliktiga sjukdomar,
2. behandla cancer och andra elakartade svulster, diabetes, epilepsi eller sjukliga tillstånd i samband med havandeskap eller förlossning,
3. undersöka eller behandla någon annan under allmän bedövning eller under lokal bedövning genom injektion av bedövningsmedel eller under hypnos,
4. behandla någon annan med radiologiska metoder,
5. utan personlig undersökning av den som sökt honom eller henne, lämna skriftliga råd eller anvisningar för behandling,
6. undersöka eller behandla barn under åtta år, eller
7. prova ut kontaktlinser.
Det ovanstående utgör i princip den enda begränsningen i svensk rätt. Grub, eller vem som helst annan, får i princip utge vilka rekommendationer som helst och i vilken omfattning som helst.
tomten1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-12, 01:21   #13
PowerFlower
Banned User

Reg.datum: Apr 2021
Haha ja, ditt testosteron är anledningen till att du mår dåligt. Få upp dom till 30-45nmol och du kommer att känna dig som en ny människa, det kan jag garantera.

Lyssna inte på någon som påstår något annat över huvud taget, svenskar är helt retarded när det kommer till sånt här (pga mediapropaganda), fixa dina testosteronnivåer, hoppa på TRT och ditt liv kommer att förändras.

Tacka mig sen.
PowerFlower är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-12, 10:55   #14
sladdbarn
Registered User

Reg.datum: Aug 2019
Och jag tycker du ska ta Powerflowers inlägg med en nypa salt, han kan inte göra en bedömning på vad som är bra för dig.
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-12, 11:23   #15
kvarnis
Registered User

kvarniss avatar

Reg.datum: Jul 2015
Citat:
Ursprungligen postat av sladdbarn Visa inlägg
Och jag tycker du ska ta Powerflowers inlägg med en nypa salt, han kan inte göra en bedömning på vad som är bra för dig.
Han har troligtvis precis börjat med TRT eller så kör han eget protokoll.

Svårt att få till en vettigt TRT behandling i sverige, iom att man inte co-administerar hcg samtidigt vilket är viktigt så att bollarna inte ska stängas ner, annars nedregleras vissa hormoner som är viktiga.

Dessutom är nebido inte optimalt, många av de som tar det är klagar på att de mår skit ett par veckor innan nästa injektion.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:07.